Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

scirocco II + 308win

Featured Replies

Publicerat

Hej igen! Äntligen är forumet uppe och lirar igen så man får ställa alla korkade frågor  :D

Någon som testat scirocco II 150 eller 165 grains i en 308win? Funderar på att testa en ask men är lite osäker på hur hårda dom är. Har hört att många har haft precisionsproblem med 150-grainaren men gäller det samma med 165-grainaren?

Tacksam för hjälp

Publicerat

Hej, jag har använt både gen 1 och gen 2 av Scirroccon i min 308 win med utmärkt resultat. Egentligen föredrog jag de lite mjukare gen 1 kulorna eftersom jag använde kulan som komplement till mina 150 grains TSX när jag ville ha lite mer "effekt". Jag har i o f s inte upplevt skillnaden som fundamental mellan de båda generationerna utan det handlar snarast om en mindre skillnad där gen 2 svampar upp nån millimeter mindre än gen 1 och följdaktligen penetrerar ett par cm extra.

När det gäller precisionsproblem med 150 grains Scirrocco ställer jag mig frågande till dessa ??? Jag har regelmässigt kunnat få treskottsträffbilder på under 20 mm i de flesta pipor/bössor som jag provat.

Jag vill påminna mig att MKJ hade en Heym 308:a som "inte sköt med lätta kulor", efter lite diskussioner fram och tillbaka skickade jag upp ett gäng skott laddade med 150 grains Scirrocco till honom och som jag kommer ihåg historien tog han tillbaka påståendet att bössan inte gillade lätta kulor ;D

Att 165:orna börjar bli lite på gränsen när det gäller att stabilisera i en del pipor kan jag mycket väl tänka mig, de är väldigt långa...

Kontentan blir för egen del att eftersom jag skjutit både älg, gris och dovhjort samt rådjur med 150 grains Scirrocco så känns det tryggt att säga att de funkar. Om treskott på 15mm är att betrakta som precisionsproblem så kan jag i o f s hålla med om att Scirrocon är behäftade med dylika problem ;)

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Hmm övervägde att byta kula ett tag här men skjuter scirrocon så kass så får det vara  ;D ;D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Finns en tråd i det andra forumet om folk som haft problem med den... Men det är ju göttmos ifall det funkar. Tror fasen jag ska testa en ask 165are och se hur det går

Publicerat

Har du en länk så att ma kan se vilka problem de pratar om?

MVH

Henrik

Publicerat
Jag vill påminna mig att MKJ hade en Heym 308:a som "inte sköt med lätta kulor", efter lite diskussioner fram och tillbaka skickade jag upp ett gäng skott laddade med 150 grains Scirrocco till honom och som jag kommer ihåg historien tog han tillbaka påståendet att bössan inte gillade lätta kulor ;D

::) Hmm, så pass bra att 308 pipan återigen sitter i skaftet på bössan :P

Publicerat
  • Författare
Har du en länk så att ma kan se vilka problem de pratar om?

MVH

Henrik

Så många var det kanske inte men det fick mig att vilja fråga iaf :)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11...scirocco+308win

Publicerat

Nu fattar jag, eftersom tråden på Robsoft är drygt 5 år gammal så kan du var 100% säker på att den handlar om den gamla scirroccon ur gen 1. Det är en kula som inte längre säljs, alltså behöver du inte vara orolig för hur den skulle prestera.

Däremot så är Scirroccon en riktigt lång kula vilket kan innebära problem om du väljer de lite tyngre kulorna i en given kaliber.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok det låter ju lite tryggare iaf :). Grejen är att favoritaffären har 165-grainaren på lager men dryga 600kr för en kula som kanske inte stabiliserar känns inte så skoj. Kanske avaktar på att midway får in tsx:arna i lager igen

Publicerat

Pitepalt, vad har du för stigning i din pipa?

Jag räknade lite.

Scirocco II 165 grain skjuten med ett V0 på 825 m/s:

En pipa med 1"-11 stigning så får kulan en stabilitetsfaktor på 1,42.

En pipa med 1"-12 fick kulan däremot stab.fak. 1,19, som borde vara i minsta laget.

Stabiliserar dom inte i din pipa så kan jag köpa dom av dig för halva priset ;)

1"-10 rocks :D

Publicerat
Däremot så är Scirroccon en riktigt lång kula vilket kan innebära problem om du väljer de lite tyngre kulorna i en given kaliber.

Så Sako Arrowhead II i 308w som är en Swift Scirocco II 180 grains kanske inte är optimalt  i min LTR?! (Var lite sugen på att testa denna patron)

/Må

Publicerat
  • Författare
Pitepalt, vad har du för stigning i din pipa?

Jag räknade lite.

Scirocco II 165 grain skjuten med ett V0 på 825 m/s:

En pipa med 1"-11 stigning så får kulan en stabilitetsfaktor på 1,42.

En pipa med 1"-12 fick kulan däremot stab.fak. 1,19, som borde vara i minsta laget.

Stabiliserar dom inte i din pipa så kan jag köpa dom av dig för halva priset ;)

1"-10 rocks :D

Har faktiskt inte kollat stigningen. Tror jag tar den enkla vägen och kör på tipped tsx istället... Men dom kanske har samma problem :)

edit: Nu har jag kollat 2 ggr och det blev 1 varv på 24,2cm alltså 1:10? Blir ju 1:9,57 egentligen. Kan det verkligen stämma på en gammal tikka? Ska ta och kolla ett par gånger till :)

Publicerat

BigJim,

om du frågar mig så skulle ja definitivt inte rekommendera en 180 grains Scirrocco i en LTR i 308 win. Anledningarna till detta är två, för det första så är det tveksamt om du får någon vidare precision. Eftersom kulan är lång med så kallad Secant ogival d v s den är väldigt "spetsig" så kommer du med stor sannolikhet att få en väldigt lång friflykt, detta i kombination med den dåligt stabiliserade kulan gör att man inte skall ha allt för stora förväntningar på precisionen (Även om man alltid kan bli positivt överraskad)

Den andra anledningen är att en 180 grains Scirrocco är tillräckligt hård för att vara ett lämpligt alternativ i diverse 300 magnum där Vo hamnar en bra bit över 900 m/s. I din 20 tums LTR skulle jag inte vara förvånad om Vo ligger närmare 760-770 m/s vilket gör att kulan förmodligen kommer att upplevas som väldigt hård.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Då skippar vi den...  :D Ska testa Sako S Hammerhead 150 gr i helgen om barnvakt finnes....

/Må

Publicerat
  • Författare

Jahaja varken midway eller vapex hade barnes ttsx hemma så det blev att testa en ask scirocco 165 grains. Jävligt snygg kula som jag hoppas kan prestera fina träffbilder  ;D

Vad tror ni? VV-N150 eller norma 202? Vilket tror ni ger bättre fart?

Publicerat
  • Författare

Intressant! Men lite orolig blir jag. Ser att man behöver komma upp i ganska höga hastigheter. Enligt laddtabellerna så uppnås högre hastighet med vv-n150 så det blir nog testa det

Publicerat
  • Författare

nu har jag testat ladda några laddningar med vv-150 men kulan måste ner så djupt i hylsan som i sin tur är ganska full redan vid låga laddningar. blir nog 202 istället

Publicerat

Ja jag tänkte på det, sen är väl kulan rätt lång med? Jag laddar 150 krut till hustruns Oryx och det blir tämligen trångt i hylsan..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Den är lång men det konstiga är dessutom att maxlängden på mina patroner blir ca 73mm och det är väl ovanligt kort. Det gör ju att kulan måste ner så förbaskat i hylsan. Blir säkert ttsx till slut ändå  ::)

Publicerat

Pitepalt,

standardlängden för 308 win magasin är 2.85 tum d v s lite drygt 72mm. Dina 73 mm är alltså lite långa ;),

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, i 308 win är det 150 grains tsx (förmodligen är ttsx minst lika bra men jag har ingen eegn erfarenhet av den) som gäler ;D

När det gäller krut så brukar jag alltid rekommendera VV-540, på grund av att det är "impregnerat" så har det en högre densitet än "vanliga" krut. Alltså tar 45 grain VV540 klart mindre plats än vad 45 grains Norma 202 eller VV 150 vilket innebär att du inte får samma problem med volymen.

Kombinationen 150 grains kulor och VV540 är det bästa jag har hittat efter drygt 20 år, men vad vet jag ???

Henrik

Publicerat
Kombinationen 150 grains kulor och VV540 är det bästa jag har hittat efter drygt 20 år, men vad vet jag ???

Gäller även detta i vapen med korta pipor (50 cm och mindre)?

Publicerat
  • Författare

Ok kan mycket väl bli så att jag lyder ditt råd och testar en ask ttsx 150 grains.

Publicerat

Sajmon,

anledningarna till att jag funnit att VV540 funkar bra är flera.

1. Som jag skrev innan så innebär den högre densiteten att man får plats med mer krut i en hylsa med begränsad volym (som t ex 308 win), detta påverkas såklart inte av piplängden.

2. Utgångshastigheten blir högre med VV540 än med de andra krut som jag har testat, helt säkert finns det andra krut som funkar lika bra eller t o m bättre men jag har testat N201,202 och 203B samt VV 140, 540 och 150 och bland dessa var helt klart N540 klart vassast. Jag vet inte om några andra enkelt tillgängliga krut från Norma eller Vihtavouri som med trycktestade laddata ger utgångshastigheter på 900 m/s med 150 grains kula.

3. Jag har laddat 150 grains kulor till två egna bössor samt ytterligare 5-6 bössor där jag hjälpt till med att ta fram vettiga laddningar, alla har inte velat ha TSX men i samtliga fall har VV540 funkat riktigt bra. Ett par av skyttarna tyckte emellertid att de extra kronor som 500 seriens krut kostar var onödiga varför de valde andra laddningar i slutändan. I samtliga bössor har vi lyckats få fram laddningar som skjuter i paritet med vad bössan klarar av.

Visst är det så att en kortare pipa gör att utgångshastigheten blir lägre och att mynningsflamman blir högre men i övrigt gäller att det krut som är snabbast i 60 cm pipa också är snabbast i 50 cm pipa.

MVH

Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var iväg till banan och sköt lite idag. Och jäklar som jag sköt. Iofs bara 3-skottare men mina 3 olika laddningar med scirocco låg på 20, 23 och 25mm. Sceenar låg på 17 och 20 mm. Bara partizan som drog iväg lite men alla laddningar var klart godkända till pappälgen, som dom var tänkt till. Blir testa hastigheten på några laddningar och sen expansionstest så får vi se om den duger till höstens älgar ;)

Bästa var att sciroccon och sceenar samsköt på milimetern och partizan var ett par cm ifrån men inte så jag behöver göra om inskjutningen för älgbanan. Mycket smidigt att ta med några sceenar ifall det dyker upp en pippi