Publicerat Februari 20, 200818 yr Skjutit nu i två säsonger med Noslers Accubond 150 grain i .308 och är väl nöjd. Kulan funkar även om jag upplever att den är förhållandevis mjuk, rådjuren har en tendens att bli väl slaskiga tror jag.. Valde accubonden för att jag ville ha en lätt kula av lite bättre kvalité och tanken var att jag skulle krydda laddningen för att få ut maximal fart och då kunna våga mej på att skjuta ut på lite längre håll. När jag tog fram jaktladdningen så hade jag dessvärre dock inte tålamodet till det utan tog en normalladdning eller något, puttar i 47 grain Vv 140 krut, och jag tycker det går rätt moderat. Skjuter acceptabelt.. Funderar på om jag ska testa ny kula eller ge mej på och försöka pressa upp kulan i högre fart? Hade tidigare även Hornadys bondade historia men den trivdes jag aldrig riktigt med, sköt sämre och blåste formligen väck ett rådjur.. Har även 180 grains Oryx som skjuter tråkigt bra men om jag öht använder dem så är det på grisvak, inte vanlig jakt. Vägrar av princip använda koppar.. Tittat lite på Siroccon men jag tvivlar på att den är så pass bra att det motiverar det högre priset? Tycker inte viltet kan göra så mycket mer än dö lixom.. Fler alternativ? Lutar åt att jag köper en omgång till med Accubond iaf men om ngn har något skoj förslag så lyssnar jag gärna! Mvh!
Publicerat Februari 20, 200818 yr Har du funderat på 165 grains kulor? Jag har väldigt lite erfarenhet av det du skriver om, i princip endast en bock med 308 och Interbond 165, samt tre bockar med 30-06 och Accubond 180. Interbond 165 tycker jag verkade "rimlig" till tänkt användningsområde, men så skjuter jag bara lungskott på rådjur också. Accubond 180 tycker jag är på tok för hård för mina syften. De två lungskjutna bockarna sprang väldiga sträckor, medan den som sköts med bogskott förstås välte i princip, med ganska liten köttförstörning. Den ena av de lungskjutna bockarna uppvisade sämsta skottverkan jag varit med om - efter en ganska långsam språngmarsch 60-70 meter rakt mot mig så lade den sig ner och flämtade(!) i över en minut innan jag gav den ett andra piller (har aldrig skjutit ett andraskott på rå tidigare). Jag vet inte riktigt vad man kan utläsa av ovanstående, men 165 grains-varianten av Accubond kanske kan vara något? TSX 150 verkar ju bra annars, men det var visst inte aktuellt.
Publicerat Februari 20, 200818 yr Författare ;D ;D Jag har dessvärre inga rationella skäl till att vara allergisk mot koppar så jag kan alltså inte redogöra för skälen till det.. 165 grain.. Fan ingen dum idé! Sköt Hornadys Interbond 165 grain och de var då lite väl sliskiga men givet att jag sannolikt inte orkar krydda upp 150 grains kulan något så kan en hyfsat snabb 165 grains Accubond vara alternativet.. Vill skjuta med någon lite bättre kula för jag avser använda den på allt vilt så accubonden känns som ett helt ok alternativ. Sen är jag lite skottberörd så jag undviker gärna en tokladdad 180 grains kula.. Då ter sig AB 165 grain som ett helt ok alternativ, misstänker att jag om jag orkar kan krydda den laddningen så den skjuter väl så flackt som nuvarnade laddning. En annan kula som jag av någon märklig anledning alltid har med i minnet är Lapua Mega.. tror det har att göra med att jag fick den att skjuta så bra i min gamla .243:a.. den är ett alternativ med men jag har för mej att bc:n är rätt kass om man jämför med accubonden tex.. Frågan är om jag på allvar har någon praktiskt nytta av en långhållskula? Har en massa mentala spärrar bortom 150 meter typ.. Hmm detta gav lite idéer, finns det fler förslag? Mvh!
Publicerat Februari 20, 200818 yr Jag har dessvärre inga rationella skäl till att vara allergisk mot koppar så jag kan alltså inte redogöra för skälen till det.. Behöver man absolut inte göra! att lida av kopparallergi är ett friskhetstecken i sig självt!! :-* Allting är relativt men de rådjur och hjortar och även de 2vildsvin jag skjutit i år med 165grains Nosler Ball Tip uppvisade inga oaceptabla skottskador överhuvudtaget,kulbana upp till 200m och en superb precision får man på köpet. Dock är den som bekant inte bondad i dessa hitec-tider ;D /Micke
Publicerat Februari 20, 200818 yr Under de senaste tio åren har jag skjutit majoriteten av de vilt som jag vält omkull med 150 grains kulor i 308 win. Jag upplever helt enkelt att en 150 grains kula i 880 m/s funkar riktigt bra till allt svenskt vilt (undantaget björn som jag inte har någon erfarenhet av). Jag har även provat 165 och 180 grains piller från tid till annan men alltid återvänt till mina kära 150 grainare :-[ Jag har oftast använt Barnes kopparkulor i deras olka generationer vilket på senare tid inneburit TSX, detta är utan tvekan den bästa 150 grains kula jag testat. Tidigare så brukade jag skifta mellan en barnes X för högvilt och någon bondad kula för den lite mindre krävande jakten (älgkalvar, dovhjort eller rådjur) men numera är det nästan bara tsx som gäller för min del. Innevarande säsong var första gången som jag hittade en tsx kula som jag skjutit i vilt och då handlade det om en älgkalv som sköts på 264 m. Annars har jag fått genomslag, rimlig köttförstöring och likaledes rimliga flyktsträckor. Jag har även skjutit en del vilt med 150 grains Scirrocco som jag tycker funkar bra, den är inget förstahandsval för mig på den renodlade gris- eller älgjakten men jag har egentligen aldrig blivit besviken på kulan. I princip kan samma sak sägas om Accubonden även om jag inte skjutit lika mycket vilt med den som med Scirroccon, i min bössa har Scirroccon skjutit lite bättre än Accubonden men någon praktisk skillnad har jag inte kunnat se. Interbonden och jag har aldrig lyckats bli kompisar oavsett vilka kalibrar det handlat om, jag upplever att den skjuter klart sämre en andra bondade kulor i de flesta bössor och kalibrar som jag provat den i. Samtidigt så har den ett i mina ögon extremt uppträdande i viltet, för egen del har jag bara skjutit sex vilt med Interbond, 2 rådjur och en dovhind med 150 grainskulan i 308 win och två skotska kronhindar med en lånad 280 rem som sköt 154 grains Interbond och en liten vildsvinsgalt med 180 grains varianten ur en 300 wsm. I samtliga fall så var köttförstöringen vad jag skulle kalla för "anmärkningsvärd" och skotten på rådjuren var de enda som gav genomskott. Interbonden har en tendens att "vränga sig själv ut och in" på något märkligt vis : Bilden på en 85 grains interbond som jag testade i mi lilla 6x45:a kan måhända åskådliggöra vad jag menar.. Vänligen, Henrik
Publicerat Februari 21, 200818 yr två säsonger med Noslers Accubond 150 grain i .308 och är väl nöjd. Kulan funkar även om jag upplever att den är förhållandevis mjuk A-Frame borde nog fungera bra. Har själv ingen erfaranhet av kulan, men den verkar ju ha många fans. Den praktiska fördelen med bra BC för jakt inom 150 m finns inte enligt mig.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Telefonkataloger... De jägarna håller till på robsoft Skjuter ni inget vilt ;D Den här plockade jag ur en stor dovhind som undertecknad bukade på 50-60 meter. Att den överexpanderar som skitoryxarna har jag aldrig upplevt i form av vinklade kulbanor genom kroppar osv. Jag diggar Interbonden, men visst, full gas i bogen ger ju inte helt otippat en rätt gosig röra. Men det har nog mindre med kulvalet att göra skulle jag vilja säga. Skjutit rådjur/dovkalv i bog med 6.5x55, 308, 8x57, 9.3x57 och 9.3x62... I bogen blir det stökigt. Men bakom bog försvinner ju bara några köttbullar. //Micke, högst ovetenskaplig forskare
Publicerat Februari 21, 200818 yr Författare Vad ska du i buken o göra? Blir inte det rätt kladdigt med ??? ??? ??? ??? ;D Mvh!
Publicerat Februari 21, 200818 yr Jag har faktiskt inget emot lite "kladd" i rådjur, hundarna ska ha lite de med, och det är skönt att slippa leta efter bocken. Går ut med 2 potentiella kladdgörare i år ;D... 6,5x55 med 108gr Lapua Silver Jacket Scenar som jag jagar upp i nästan 900m/s, och .375H&H Mag med 270gr Hornady RN. Nån av dem ska ge kort flyktsträcka...
Publicerat Februari 21, 200818 yr Du som e ute o snurrar efter en del gris... Winchester Fail Safe, har jag skjutit ett par rå med och nån gris.. Riktigt hård kula, bra genomslag, sköt bogsmäll på rå 80 meter, 30-06:a, slogihop i skottet, mkt lite förstört... Kulan penentrerade 80-100cm in i en gris o hittades i arslets skinn. Bra kula, har för mig att den e super dyr... Fick 2 paket 30-06 till najs prajs då jag provade den... mvh
Publicerat Februari 21, 200818 yr Vad ska du i buken o göra? Blir inte det rätt kladdigt med ??? ??? ??? ??? ;DMvh! Bra fråga : Gick apfort och jag hängde på, turligt nog slog hon ihop tack vare tryckvågen mot ryggen Kladdigt? Nja du vet, bogarna var ju iaf hela ;D
Publicerat Februari 21, 200818 yr Partition är även för mig en favorit, men jag tycker du ska titta på sciroccon i 165grn den har bättre bondning än Accubond, har några stycken om du vill testa några laddningar.. Bocken jag sköt hos Mickel var med Scirocco och mindre kasserat kött har jag aldrig skådat, skar bort runt utgången 5x5cm det var allt.
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Hmm Nosler PT har jag skjutit väldigt mycket med tidigare.. vet att detta är råpuckat men jag tycker den är lite för tråkigt bra eller något! Den finns alltid med som ett alternativ i alla fall för jag vet att det är en säker kula även om jag kanske aldrig fått den att skjuta maximalt bra.. Winchester Failsafe.. Nope inte ett alternativ, är inte det koppar (urk!) ? Dyr som f-n iaf, en kompis tömde sitt magasin efter en räv och jag vet att jag garvade som en dåre i skogen när jag började räkna på vad räven kostade ;D Sirroccon.. har en känsla av att det är en sån där kula som man förr eller senare kommer att testa.. just nu känns den lite för dyr ärligt talat.. Tackar för erbjudandet Herbert men fan vet om det är lönt att testa den? Vilket krut använder du när du laddar den kulan? Hur mycket friflykt laddar du med? Ofta när jag testar så går det rätt dåligt, är dessvärre lite slarvig med ladderiet.. inte så att jag tar onödiga risker osv men sumpar ofta någon eller några viktiga detaljer i antingen själva avfyringen i samband med provskjutning eller så missar man att skriva upp patronlängd och annat. Brukar dessvärre gå en del kulor innan man är "hemma" och vid det laget så har man ruttnat på skiten och hugger första bästa laddning som skjuter "acceptabelt". Sen är jag inte säker på hur pass täta grupper man kan få ur en fladdrig Sako Finnlight i kombination med min "förmåga" att skjuta tätt :- Det krut jag avser använda är Vv140 krut och jag undrar om det är lite för slött för dessa lätta kulor även. Har iofs en bulkkula, helmantel, Hirtenberger som övningskula och den skjuter faktiskt riktigt bra, under 40 mm varje gång och ofta tätare.. den kulan kan jag köra med både Vv 140 och 150 och få ungefär samma resultat. Möjligen att 150 krutet skjuter lite bättre.. skumt! Har jag nu slagit rekord i spretigt inlägg? Känns ungefär som mina handladderi övningar :- ;D Mvh!
Publicerat Februari 22, 200818 yr Finnlight skjuter väl rätt bra, iaf min ;D Sen är det som du säger, sissybagen som trycker av ska ju göra sitt också 8) Vilka Interbond var det du testade? Jag får för mig att 165 grs'arna sköt bättre än dito i 150 grs i min Finnlight. //Micke P.S Messar du över first_classes mobilnummer till mig?
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Då hade jag både 165 grains IB och 150 grains AB inskjutet, fick dem att samskjuta. IB sköt dock inte lika tätt.. Sissybag.. Är det inte liiiite ostrategiskt att häckla Hipshot samtidigt som du är berädd att köra bil i 2-3 timmar enkel resa för att hänga på och skjuta kråkor? Jag menar, finns ju risk att du får stå rätt dåligt samt att du får svårt att hinna med att skjuta när det väl kommer kråkor ;D 8) ;D FirstJannes nummer är skickat! Mvh!
Publicerat Februari 22, 200818 yr Dyr är den ju knappast dom kostar ju 618kr för 100st på vapex Laddat både rätt tufft och med kort FF, något som brukar behövas enligt mångas erfarenhet. Mina sköt inte tätt fören jag använda 0,5mm FF.
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Marginellt dyrare än Nosler AB.. men ok.. full fart och kort friflykt.. ska fundera vidare på det men den kan vara ett alternativ faktiskt. Mvh!