Publicerat Februari 21, 200818 yr Ja, govänner! Nu på lördag, den 23 februari, så är det dax igen att putta bort kontorsstolen framför datorn och släpa fram bästa TV-fåtöljen i stället, för nu så kan du se Räv-SM live på http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd1=23. För de som prenumenerar på tidningen är det gratis, vi andra får betala den facila summan av 25:-Kr genom att sms'a "webkod jjsm" till nummer 72550 och erhålla en kod att slå in på ovannämnda länk. Koden gäller ett dygn från du slagit in den på sidan, så du kan alltså beställa den när du vill, och sedan logga in kl 07.30 på lördag. Sändningen beräknas sluta kl 15.00 SM går i år i Holsjunga, ett stenkast från undertecknad, och där finns några intressanta ekipage, förvisso 7 schillrar av 10 startande, men det är inget vi är ovana vid på något sätt. Inte heller att de övriga 3 är finnar... Roligt ska det bli att se K-G Josefsson stryka kopplet av sin finska J RR Senna, då hon bara gått ett prov förut, men nu släpps i stort sett utanför den egna stugknuten, och det bäddar för bra läge. Betydligt mer erfaren är Bengt Anderssons RR SJ(RÄV)CH Spela, ifrån Ätran, med 10 prov i bagaget, och pratar vi erfarenhet så kommer vi in på schillrarna med Karlskronabon Sture Johanssons RR SJ(RÄV)CH SUCH Rita med inte mindre än 13 starter i ledningen för antal prov. Tråkigt, men inte ovanligt, är det att vår fina, egna ras Hamilton inte finns representerad. Jag tycker det är beklagligt att vi inte är mer rädda om denna vår nationalras, och jag förstår inte varför man väljer andra raser med samma egenskaper som Hamilton och låter denna ras försvinna för oss. Finnarna har sina hundar under kontroll, och behöver ingen hjälp med att hålla liv i sin ras. Hamilton har minskat med 1/4 i reg under förra året, och snart får väl uppfödarna av Hamilton söka bidrag för bevarande av utrotningshotade raser. För egen del syns ett liiiitet ljus i mörkret, och jag kanske kommer över ett par hundra hektar jaktmark till denna säsongen, och då ska ta mig f-n jag personligen ta fram en Hamilton som ska ligga på 10-i-topp på ett kommande Räv-SM. Det är väl enda sättet för att få folk att fatta att potentialen finns hos dessa underbara djur.
Publicerat Februari 21, 200818 yr ska du jaga in en hamiltonstövare på räv endast på ett par hundra hektar det låter lite trångbott för en rävhund, räcker ju knappt till ett skapligt slagarbete. men stämmer det som dom säjjer om kortdrivande och rent av stötande hamiltonstövare så kan det kanske fungera. med glimten i ögat karlsson.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Självklart håller jag ju tummarna för K-G´s Senna eftersom det är kullsyster åt min Tarzan men det är nog ett väldigt bra startfält i år och det är väldigt ovisst om vem som vinner. På tal om hamilton så har jag följt med en hamiltontik ett par ggr och hon har skött sig oerhört bra.De skjuter väldigt mkt räv för henne och hennes avkommor verkar väldigt bra.En hane har tagit 1:a pris på rävprov drygt 1,5 år gammal.Tiken heter Timmervikens Rina.Hon hade utan tvekan kunnat kvalificera sig till räv-sm i år men ägaren anser att det är för långt att köra och saknar dessutom RR på tiken...trots att hon är nog i stort sett rådjursren.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Författare ska du jaga in en hamiltonstövare på räv endast på ett par hundra hektar Jag kan jaga in en rävhund på 20 hektar också, men det blir inte skjutit lika ofta... Självklart håller jag ju tummarna för K-G´s Senna eftersom det är kullsyster åt min Tarzan men det är nog ett väldigt bra startfält i år och det är väldigt ovisst om vem som vinner.På tal om hamilton så har jag följt med en hamiltontik ett par ggr och hon har skött sig oerhört bra.De skjuter väldigt mkt räv för henne och hennes avkommor verkar väldigt bra.En hane har tagit 1:a pris på rävprov drygt 1,5 år gammal.Tiken heter Timmervikens Rina.Hon hade utan tvekan kunnat kvalificera sig till räv-sm i år men ägaren anser att det är för långt att köra och saknar dessutom RR på tiken...trots att hon är nog i stort sett rådjursren. Ja visst finns det Hamilton som går hårt på räven, men det är inget som man har sökt rena linjer på än så länge. Har pratat om det i en annan tråd, och min erfarenhet är helt klart att individer som i sig själva är rådjursrena - något som inte alls är svårt att hitta bland Hamiltonarna - också är "räv-rena". Timmervikens låter som en bra kennel att börja leta räv-linjer, det gäller att hitta dem. Trevligt att du själv är begåvad med en så fin ras! Och startfältet i år...ja...det ser ruskigt ut på pappret i alla fall. Blir en rysare.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Hyvää suomen ajokoirat....ser bra ut för dom...av förhandsrapporterna.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Jo, det verkar lovande för finnarna måste jag säga.Full tid på Kössi och Elin...däremot hade dom väl inte konstaterat drevdjur för Elin då jag kollade sist. För dom som inte är helt insatta i linjerna så är Elin nära släkt med Partys och Rävdräparens tikar...Mäksin Mooses är far åt dem alla.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Jo, det verkar lovande för finnarna måste jag säga.Full tid på Kössi och Elin...däremot hade dom väl inte konstaterat drevdjur för Elin då jag kollade sist.För dom som inte är helt insatta i linjerna så är Elin nära släkt med Partys och Rävdräparens tikar...Mäksin Mooses är far åt dem alla. Då man inte konstaterat drevdjuret så ligger det ju närmast till att det är räv...Men hur bedöms det i Sverige ??? IFinland så måste man bedömma det som räv om man inte kunnat konstatera annat.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Jo nog låter det som det är räv..men man måste konstatera drevdjuret..antingen se det eller spåra.Men å andra sidan så står det i regelboken att man ska använda sunt förnuft oxå..så det är ju upp till var och en hur man gör.Men på en SM-tävling så bör man ju kanske vara lite hårdare ändå.
Publicerat Februari 23, 200818 yr det blev rätt hårt i topp !! grattis till Foxfighter´s Kössi o ägare !!
Publicerat Februari 24, 200818 yr Grattis Jonas !!! Uppfödaren till rävkungen . Grattis även till ägaren och Kössi ! ;D