Publicerat Februari 21, 200818 yr Hej, Är trots en rätt lång jaktlig erfarenhet ganska ny i handladdningens ädla konst. Väntar på ett nytt hundförarvapen med runt 50cm piplängd i 9,3x62. Generellt anses 9,3an vara en av de bättre kalibrarna för kortare pipor liksom 308 och 8x57JS som jag förstår beroende på krutets brinntid primärt. En pipa på 50 cm mot en standardpipas 58-60, har den en annan räffelstigning? Finns det det projektiler (vikter) och krut som generellt lämpar sig bättre för kortare pipor i 9,3x62? Tappar 9,3x62 också prestanda med kortare pipa? Hur omfattas precisionen? MVH
Publicerat Februari 21, 200818 yr har en 640/m98 9,3x62 som ja hade pipan kapad på till 48cm. tog bort drygt 10 cm nu har ja aimpoint på den, men märkte ingen skillnad på precisionen. inom en dryg 5krona på 90 m (norma jaktmatch) man förlorar väl lite utgångshastighet..tror de va 3m/s / cm...har ja läst nånstans... den blev betyligt smidigare. härlig älg hundförarbössa
Publicerat Februari 21, 200818 yr Käre Broder, ytterligare en som fastnat i handladdningsträsket Hoppas att jag kan bidraga med lite upplysning såhär i februarimörkret Det finns flera anledningar till att vissa kalibrar är mer lämpade till korta pipor än andra, ofta är det kalibrar som precis som du konstaterat laddas med relativt snabb brinnade krut. Nu är det i o f s så att anledningen till att dessa kalibrar presterar bra även i korta pipor är att de har ett gynnsamt förhållande mellan kaliber och hylsvolym (egentligen skall även den totala pipvolymen tas med i beräkningen men det tar vi i fortsättningskursen ). I princip kan man alltså säga att med en given kaliber så kräver ökad hylsvolym allt längre pipor, det syns kanske tydligast i kal 30, där kalibrar som 30-30 och 308 win fungerar rätt bra i korta pipor, 30-06 vill gärna ha "normala" pipor och de olika 300 magnum kräver allt längre pipor med tilltagande hylsvolym. Vid konstant hylsvolym så innebär klenare kalibrar att du bör sätta på en längre pipa medan grövre kalibrar klarar sig bra med lite kortare rör, en 7mm rem mag behöver alltså en längre pipa än vad en 458 win mag gör även om de är baserade på samma hylsa. Efter denna lilla utvikning är det kanske dags att börja besvara MKJ's frågor ? Räffelstigningen mycket lite med piplängden att göra utan den bestäms av andra parametrar (kanske ser jag här en möjlig framtida utvikning om Greenhill formelns problem och möjligheter ???). Jag känner inte till något fall där det funnit någon anledning att ändra räffelstigningen på grund av att pipan är kort. Som grundprincip är det så att det krut som ger den högsta hastigheten med 60 cm pipa också kommer att var det snabbaste med en 50 cm pipa, så utav den anledningen så finns det ingen anledning att byta krut. Däremot kan ett snabbare krut innebära en mindre mynningsflamma och mynningsknall vilket såklart är positivt. När du nu börjar dina steg i handladdningsdjungeln vill jag passa på att avliva yten att mynningsflamman består av oförbrännt krut! Allt krut brinner färdigt inom max 20 cm så när vi pratar om gevärspatroner och 99% har brunnit klart innan kulan färdats 10 cm. Mynningsflamman är ett fenomen som uppstår när syret i luften blandas med heta krutgaser och inget annat (det var inte så länge sedan vi hade en sådan diskussion). Om du laddar din patron med långsamt krut så kan du stoppa i mer krut utan att trycket blir för stort (som du redan vet så innebär detta inte med automatik att Vo blir högre), däremot så innebär det att mängden krutgaser som möter syret ökar vilket i sin tur innebär en mer imponerande mynningsflamma. När det sedan gäller kulvikten så kan man säga att ju tyngre en kula är i en given kaliber desto långsammare krut behövs det för optimal prestanda, å andra sidan så misstänker jag om jag känner dig rätt att du är ute efter att ladda kulor som är tyngre n det amerikanska budgetunderskottet vilket i teorin är i dålig idé. Som tur är så lever vi i verkligheten och där speler något tiotal m/s knappast någon roll (i vart fall inte på de håll du kommer att använda din hundförarbössa) så ladda du de 320 grains Woodleigh som jag misstänker att du drömmer om :-* På frågan om även 9.3x62 tappar prestanda med en kortare pipa, så är det enkla svaret JA. vad som gör att man säger att kalibrar som 9.3x62 är lämpliga i korta vapen är ju bland annat att de tappar förhållandevis lite prestanda. Dock finns det inga generella tumregler som kan sägas gälla för alla kalibrar utan det får bli en kvalificerad gissning. Jag gissar då att du tappar 10-20 m/s i Vo med en 50 cm pipa jamfört med en normal 58-60cm pipa. "Hur omfattas precisionen?" är en mycket intressant formulerad fråga :-*, som givetvis tarvar ett svar. Rent generellt ka man säga att en kortare pipa är styvare än en längre pipa vilket innebär att precisionspotentialen är större i en kortare pipa. Att det är bättre precision i långa pipor är en uppfattning som lever kvar sedan den tiden då alla bössor uteslutande var utrustade med öppna riktmedel, en längre visirlinje innebär ju utan tvekan att det blir lättare att träffa! Hoppas att du hittar något matnyttigt i detta lilla alster! Vänligen, Henrik
Publicerat Februari 21, 200818 yr ;D Du är som en uppslags bok, Henrik ! Kul att ha dig här på "jaktsnack".
Publicerat Februari 21, 200818 yr Stöder Henriks tanke om att en kort pipa har tom bättre precision som en lång. Gå och se på en benchrest (hål i hål) skjuttävling, där tycker jag att många har korta pipor. Åtminstone brorsans 6 mmPPC tävlingsvapen har kort pipa.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Stöder Henriks tanke om att en kort pipa har tom bättre precision som en lång. Gå och se på en benchrest (hål i hål) skjuttävling, där tycker jag att många har korta pipor. Åtminstone brorsans 6 mmPPC tävlingsvapen har kort pipa. Det det stämmer inte riktigt, på ett bänkvapen efterstävar man oftast långa pipor för att få så hög V0 som möjligt. Det i sin tur ger bättre vindavdrift, som direkt gör serierna mindre.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Författare Tack Henrik, ju kantigare och tunnare frågeställning, ju bättre och utömmande svar från herrn ;D Har alltid skjutit tyngre projektiler i mina 9,3 då syftet varit skott 1-100 meter med vapnet i fråga. Har mycket riktigt 20 grams Woodleigh hemma : men också partier 15 och 18,5g. Kommer ladda upp alla tre förstås i väntan på bössans ankomst i slutet av mars. Resultat kommer att presenteras, såväl goda som mindre goda. Har emellertid aldrig ägt en 9,3 med 50 cm pipa och därav frågeställningen. Som ett litet barn på julafton i väntan på tomten
Publicerat Februari 21, 200818 yr Är det Mausern som vankas nu? Hur går tankarna på optik till den? /Må
Publicerat Februari 21, 200818 yr Har 53cm pipa på min 62a, tappade i snitt 8m/s när jag lät 5cm pipa kapas. Precisionen oförändrad och mkt smidigare bössa. Skjuter 16,2g kulor men ska ta klivet upp till 18,5 när jag inte har några Rhinos kvar...men även den nya Oryxen på dryga 20g verkar läcker, tror den kan bli en "killer" med mkt effekt i viltet upp till 150m.
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Är det Mausern som vankas nu? Hur går tankarna på optik till den? /Må Bössan skall prydas med antingen en varipoint 2,5-10x50 eller en Z6I 2-12x50 i QR.
Publicerat Februari 22, 200818 yr Ok, då får du utveckla tankarna runt att sätta en 15-20 kkr kikare med 50 objektiv och 10 eller 12x på en hundförarbössa. Är det öppna riktm som gäller när du kliver ner från passet? Klurar själv samma sak. Jag har ju inga fina öppna riktm på LTR:en, så där krävs det nån form av optik. Aimpoint eller 1-4 i nåt fabrikat... /Må
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Hej, Denna bössa kommer att funka som vakjaktsvapen på gris också. Bössan har mycket sofistikerade öppna battue riktmedel vilket jag skall lära mig skjuta med. 2-2,5 funkar i trånga pass med rätt riktmedel. 50 tuberna är hyfsat smidiga oxå. Har idag en varipoint 1,5-6x42 och en trijicon 2,5-10x56 på nuvarande bössa. Skall slimma ner det till en kikare och öppna riktmedel. Dessa kikare är i inbyte rätt nära de 16000 som behövs. MVH
Publicerat Februari 22, 200818 yr Har idag en varipoint 1,5-6x42 och en trijicon 2,5-10x56 på nuvarande bössa. Skall slimma ner det till en kikare och öppna riktmedel. Dessa kikare är i inbyte rätt nära de 16000 som behövs. +/-0 alltså... Samma argument som jag använde när jag fick förklara för min sambo hur i h-e man köpa en kikare för 17 papp.. ;D /Må
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare +/-0 alltså... Samma argument som jag använde när jag fick förklara för min sambo hur i h-e man köpa en kikare för 17 papp.. ;D/Må +/- 0 på kikarna då i alla fall, tyvärr gäller nog inte det för hela affären
Publicerat Februari 22, 200818 yr Pojkar, den viktigaste investeringen man kan göra som vapenintresserad jägare är en förstående hustru Hittar man bara rätt där så löser sig det mesta annat som en dans. Sedan är det också viktigt att tänka på att det är konsumtionen som håller Sverige flytande, utan den så blir vi snart ett nytt Nordkorea Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Februari 22, 200818 yr Författare Pojkar,den viktigaste investeringen man kan göra som vapenintresserad jägare är en förstående hustru Amen, dom står inte i dussintal och häckar i barerna dock. God research är en investering för livet
Publicerat Mars 4, 200818 yr MKJ, kan du droppa några väl valda objektiva kommentarer om du jämför Mausern med Sauer Outback och R93 Prof? Står lite i valet/kvalet på "en bössa till allt". LTR:en som jag köpte vete f-n hur det blir med. mvh /Må