Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripa i träd

Featured Replies

Publicerat

Hur ovanligt e de med ripa uppflugen i träd.

Jag har sett de vid flertal tillfällen trots min ringa tid som ripjägare medans andra med MKT längre erfarenhet ALDRIG sett en ripa i träd.

Har även skjutit ca: 10st, o då endast dalripa, i träd (=björk).

Så hur ovanligt e de o har DU sett de nån gång eller rentav väldigt ofta?

Om nån har bild så infoga gärna!

Publicerat

Får väl ge mig in i denna tråd jag också ::)....... det är jag som aldrig lyckats se detta därför uppkom diskussionen i bretontråden.

Har sett någon ungripa som ämnat till att träa men misslyckats, men inte mer. Dock jagar jag mestadels på hösten, men är ändå uppe i fjällen och kör skoter och fiskar på vintrarna (+ tränar hudnen lite  ::))

Trots de har jag aldrig lyckats se ripor i träd! Kommer dock att ta på mig "spanarögonen" när jag ska upp till fjälls i Påsk!!! ;D

Publicerat

Dalripor ser man ju i träd titt som tätt, speciellt på eftermiddagarna bruker de ju hoppa upp. Tacksamt, lättare att få syn på.

Publicerat

Inte så vanligt - men det händer lite då och då, så helt ovanligt är det inte heller!  ;D

Publicerat

Hoppas att de vita prickarna syns....

Det är ripor allihop, som mest ca: 100 st som satt och retades med oss varje morgon på fjolårets jakt.

Självklart är det nationalpark där de sitter.

Nja, speciellt ovanligt kan det inte vara att de sitter i träd.

post-96-1203627371_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu börjar de likna nåt!

Precis den synen har man mött ngr gånger!

Men om de där e hundra undrar jag hur många de va jag såg första gången jag var med om en "INVASION" av björkbetande ripor  :o :o :o

Lite ballt ändå att kunna toppjaga ripa  ;):D ;D

Publicerat

Se på den..........härligt med en bild!!!  :)

Får hålla ögonen öppna i vinter helt enkelt. Men det är alltså bara på vintern dom sitter så här? Eller är det någon som ser ripor i träd på hösten också?

Publicerat

Jo du får nog hålla ögonen öppna Ella, för kring Vogga har vi sett träande ripa varje år vi har varit där.

Det brukar sitta en flock bakom helikopterplattan, eller så sitter dom nere vid sjön varje morgon ( nästan ).

Orädda är dom också, iallafall för skotern :)

post-3-1203662007_thumb.jpg

Publicerat

Är ju sanslöst att jag aldrig stött på någon ripa i träd så pass mycket som jag är/har varit i fjällen om det är så här pass vanligt att dom sitter i träd!!! Har ju varit i Vuogga i 27år!!! Tjädrar i träden har jag däremot sett en hel del av där  ;)

Kring Helikopterplattan och husvagnarna/stugorna därikring är jag dock sällan. Har husvagnen en bit därifrån. Dock brukar det vara ripor som springer kring husvagnarna och "skrattar" på nätterna :-

Kan det kanske vara så att jag stiger upp lite för sent  ::) att man måste vara ute rätt tidigt på morgonen? För före kl.9 är jag inte ute!  ::) Men jag tyckte någon nämnde att det var speciellt lite senare på em som dom sitter i träd..... :-

Publicerat

Tycker det är ganska ofta dom betar uppe i björkarna, särskilt dalripan och särskilt om det är mjuk lössnö på backen då dom måste pulsa fram. Då far dom gärna upp för att slippa gå som ubåtar i snön. Precis som övrig skogsfågel.

Dom kan till och med sitta för en trädskällare en liten stund! Har hänt några gånger då jag haft hund med på vårfiske.

Publicerat
Se på den..........härligt med en bild!!!  :)

Får hålla ögonen öppna i vinter helt enkelt. Men det är alltså bara på vintern dom sitter så här? Eller är det någon som ser ripor i träd på hösten också?

Ibland ser jag dem på hösten, men på vintern är det vanligt. Främst mot kvällen då dalripor träat, men de är fortfarande varska.

Publicerat

Jag jagar sällan ripa men varje gång jag gjort det har jag sett ripa som sitter i björkar så ovanligt kan det inte vara. Har en kompis som sköt en ripa på stånskall för sin norbottensspets så även det händer fast ingen av mina hundar har skällt ripa vad jag vet. Den första finnen jag hade stod för ripa precis som en stående fågelhund fast jag sköt aldrig någon ripa ändå ;) men jagade ofta med en kille som hade vorster då och han blev alltid ivrig då hon stod

Publicerat

Ett tillägg: dom går ofta upp i träd innan ett väderomslag. Berättade en som vet vad han talar om för mig idag.

Publicerat

Jag har också hört att dom går upp i träden innan väderomslag men ganska ofta går dom nog upp för att bara få mat. Jag har sett att dom gärna betar i träden innan det börjar skymma. Kanske för att få i sig en massa mat innan dom kryper till kojs?