Publicerat Juli 26, 200520 yr Hej, Jag är 28 bast, alldeles strax 29, och bor i Kungsbacka strax söder om Göteborg. Många av er känner mig nog från Robbans forum. Jobbar på Ericsson i Göteborg som "System Engineer". Uppväxt med jakt från farsan, brorsan, och några farbröder. Eftersom far endast jagade på min framlidna farmors 8 hektar har jag lärt mig att sitta stilla i ett torn och hålla käft. Det fungerar faktiskt om man bara orkar hålla ut. Rådjursjakt har varit det primära, men på senare år har jag även varit med på älgjakt och sköt min först älg (pinntjur med bromshandtag på ena hornet) för två år sen. Älgjakten tycker jag är mycket trevlig och spännande. Gick Jägarexamen under den inte helt obekante Osborn Stockelberg för drygt 13 år sedan. Jakt med hund har jag provat ett antal gånger men har inte fallit för det. Tror att det är han/hon som har hunden som får ut mest av det hela. Är det sen en drever så har det mest varit att stå och vänta på telefonsamtal från hundägaren i ett par timmar på pass. Föredrar definitivt pürschjakt på rådjur och älg. Att vaka på räv under vintern gillar jag också. Det är grymt trevligt att sitta uppe i ett torn i sovsäck och skåda stjärnhimlen medan man väntar på att Mickel ska göra entré. För drygt tio år sen for jag runt i södra Sverige och idkade intensivt ban- och fältskytte (6,5x55) under några år, samt även korthåll (22LR) och luftgevär. Det blev några tusen skott med sexånhalvan och det tror jag man har nytta av även senare. Efter ett par tre år blev jag dock "utbränd" och la av helt med detta. Hann dock med ett DM-silver i liggande för juniorer i Våxtorp. Wow... Största sysselsättningen numera är att hålla handladdningsbänken ren från prylar. Sen tre år tillbaka handladdar jag till en drös kalibrar - 222 Rem, 6,5x55, 300 Win Mag, 340 Wby Mag, 358 Norma Mag, 375 H&H, och 458 Win Mag. Gillar grova kalibrar och magnum av någon anledning. Kanske omognad eller mindervärdeskomplex. Hur som helst har det gått från att i yngre år studera Normas katalog och bävas över allt över 11,7 gram i 30-06, till att tycka att 458 Win Mag med fulladdad 32,4-gramskula är en ren njutning. Tänk så fort ens preferenser kan ändras. Har jagat i Kalv öster om Ullared på 205 ha. några år. I år är det dock premiär för min medverkan i Ericssons Jakt- och Viltvårdsklubb (låter ju väldigt flashigt). Vi arrenderar 480 ha. i närheten av Sexdrega av Sveaskog. Av vad jag sett hittills verkar det mycket lovande. För ett par veckor sedan var jag oxå uppe i Umeå för 500 meter Unlimited och SM i Light Varmint, i bänkskytte. Första tävlingarna för min del, och de gav mersmak. Än så länge är jag så junior man bara kan bli på bänkskytte. Men det är kul och människorna runt omkring är verkligen pricken över i. Jaja, nog om mig nu. Dax att se vad det här forumet har att erbjuda...
Publicerat Juli 26, 200520 yr Kul att se dig här! Sexdrega, det är ju en förort till metropolen där jag bor.... Hur som helts - känn dig välkommen!
Publicerat Juli 27, 200520 yr Svenljunga, typ en mil från sexdrega där du skall jaga, som f.ö ligger i Svenljunga kommun. Kul att det finns lite folk från de "sydvästra" delarna av vårt land på forumen... Prep bor i Borås tror jag, Potatiskastarn i Ulricehamn, Du i kungsbacka, Magnum och CChunter i Kinna. Det finns säker fler men de kanske inte har gett sig till känna än...
Publicerat Juli 27, 200520 yr Välkommen exabit! Tja, kan ju ge mig tillkänna föralldel, bor i Falkenberg, har mina rötter i Boråstrakten. Jagade en säsong i närheten av älvsered ett par mil norr om Ullared, dock i ett mindre seriöst lag så... Västsvensk foristträff nån gång framöver kanske? /Jörgen
Publicerat Juli 27, 200520 yr Västsvensk foristträff nån gång framöver kanske? /Jörgen Trevligt! Det borde vi kunna ordna....
Publicerat Juli 27, 200520 yr ...I anslutning till en skjutbana kanske? Klämma på varandras favvobössor och utmana varandra i lite valfria skytteövningar? (Åker nog dit på jumboplatsen isåfall ... men vafasen.. kunde va kul ändå. )/Jörgen
Publicerat Juli 27, 200520 yr Svenljunga, typ en mil från sexdrega där du skall jaga, som f.ö ligger i Svenljunga kommun.Kul att det finns lite folk från de "sydvästra" delarna av vårt land på forumen... Prep bor i Borås tror jag, Potatiskastarn i Ulricehamn, Du i kungsbacka, Magnum och CChunter i Kinna. Det finns säker fler men de kanske inte har gett sig till känna än... ...och jag är född i Borås för länge sedan. :D