Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gör din egen karta till din Garmin GPS!

Featured Replies

Publicerat

Här kommer en liten guide på hur man kan göra sina egna kartor till Garmins kartGPSer.

BAKGRUND

Jag har precis fått tag på en snutt jaktmark och såg genast ett behov av att kunna hålla koll på mina jaktmarksgränser. Jag började då titta på GPSer med inbyggda kartor men blev smått besviken när jag fick reda på att man inte kunde använda vilka kartor som helst utan var hänvisad till att använda Friluftskartan i skala 1:100 000 (som att sitta på månen och titta ner på jaktmarken) själv så ville jag använda fastighetskartan i skala 1.10000. Började då söka efter information på nätet om det på något sätt gick att få in en bättre karta i GPSen är Friluftskartan. Alla svar jag fick var dock att det går tyvärr inte, men det visade sig dock senare att det fanns ett sätt!

Ute på nätet så fanns det fler än jag som hade stött på samma problem med GPS kartor och hade programmerat egna dataprogram för att tillverka kartor anpassade för Garmins GPSer.

Jag hittade flera program men ett program som såg speciellt lovande ut hette ”Mapwel 2005”. Programmet såg riktigt användarvänligt ut och lovade gott så en gratis demoversion laddades ner och jag började så smått rita min egen Garmin GPS karta. Ca 16timars arbete senare så var min karta på ca 2000ha med höjdtopografi och allt klar. Detta utan att kunna något om programvaran när jag startade.

DATORPROGRAMMET

Programmet fungerar så att man skannar in en papperskarta med en skanner och använder den som mall för att rita av kartan. Den skannade papperskartan syns i bakgrunden hela tiden man jobbar och det är bara att följa kartans linjer på sjöar, samhällen, kraftledningar, kärr, berg osv. Linjerna ritas enkelt in i vektorformat med ett speciellt ”gummiband” vilket gör det hela mycket enkelt och snabbt att följa kurviga linjer.

vid1.gif

Programmet har även inbyggda ”handledningsfilmer” för att man snabbt skall komma igång.

Hela tiden går det att hålla kolla hur kartan ser ut på en GPSskärm. Man måste också förståss veta koordinaterna på kartan man skannat in för att GPSkartan senare ska hamna på rätt koordinater. Vill man inte skanna in kartan så kan man även köpa den fördigdigitaliserad från Lantmäteriets websajt.

När kartan är klar så för man över det till GPSen med en knapptryckning (OBS fungerar ej på demoverionen)

Programmet jag använt heter Mapwel och finns på www.mapwel.biz

Demo licens gratis (vissa funktioner är avstängda)

Licens för en GPS kostar 50dollar.

Licens för flera GPSer 150dollar.

Fungerar med föjlande GPSer:

Garmin® eTrex Legend™

Garmin® eTrex Vista™

Garmin® eTrex Legend C™

Garmin® eTrex Vista C™

Garmin® Rino 110, 120, 130™

Garmin® GPS V™

Garmin® GPSMAP 60C, 60CS™

Garmin® GPSMAP 76, 76S, 76C, 76CS™

Garmin® GPSMAP 276C™

Garmin® Quest™

Några skärmdumpar!

normal_edit1_mapwel.jpg

Min bakgrundskarta "Gröna kartan i skala 1:25000"

normal_edit2_mapwel.jpg

Min bakgrundskarta + de linjer jag ritat dit.

normal_edit3_mapwel.jpg

Kartan så den kommer se ut i GPSen

normal_karta_mapwel.jpg

Den färdiga kartan med topografi och allt!

Mer information om programmet finns på www.mapwel.biz

(Obs jag har ej kunnat föra över min karta till GPSen ännu eftersom jag fortfarande har demoversionen och ej fått hem min beställda GPS så hur denna funktion fungerar vet jag inte ännu. Dock enligt ett GPS forum jag besökt så ska det inte vara några problem)

/Marcus

Publicerat

Tack för infon. Jag skall ta en titt på detta.

• 5 months later...
Publicerat

HAr du fått över kartan till GPSen än?

Publicerat
  • Författare
HAr du fått över kartan till GPSen än?

Japp! Fungerar perfekt!

Publicerat
Japp! Fungerar perfekt!
Köpte du programlicensen?
Publicerat
  • Författare
Köpte du programlicensen?

Ja det gjorde jag. Köpte licens för en GPS mottagare.

/Marcus