Publicerat Februari 25, 200818 yr jaha då fick man helt oplanerat skjuta en hjort i hägnet igår han (stånghjort) ca 3 år hade trasslat in sig i gammalt ståltråds nät som hade kommit i dagen efter gallring av markägaren tycker det var dålig stil av denne att låta nätet ligga kvar efter dom gallrat fanns inte så mkt som 1cl kiss kvar i blåsan så han har nog stått så i ett dygn vi är ju där var och varrannan dag och tittar till dom men jag tog ett foto på djuret för er som vill se ps det är hjorten som ligger ner den andre är jag ;-)
Publicerat Februari 25, 200818 yr Visst är det så att man får jaga hjort i hägn året runt, utan att behöva följa jakttider? Synd att ni var tvugna att skjuta bort den, såg ut att ha fina anlag. vi har ett hägn som angränsar till vår mark på landet och jag såg en ensam dovkalv i hägnet som såg otroligt embärglig ut, liten, mager och alldeles "tufsig" i pälsen. :P Den borde vara stor och fin nu med tanke på den dåliga vintern. > > Hade den gått utanför hägnet hade jag skjutit den direkt.
Publicerat Februari 25, 200818 yr Författare alla våra är mkt fina i hullet och just denna vär väl storleksmässigt helt ok slaktad och hängd färdig för styckning nästa helg vägde den ca 45 kg tyvärr var väl hornen inte dom bästa men man såg att dom fåt ordentligt med stryk av metalltråden såg hjorten göra flera riktiga nacksving så han landade på rygg när den blev stressad av oss sätter här in en bild på hur han satt fast tyvärr inten bra bild då den är tagen med mobil camera
Publicerat Februari 25, 200818 yr Dovhjortarna verkar extremt klumpiga. På landet hade två hjortar hakat i varandra, den ena var död och den andra sköts när de hittades, det är inte ovanligt att de har stängsel och annat bråte i hornen, vi hittade en dovhjort på gamla marken som hade fastnat i en harv som avlivades då en metallbit hade trängt in i ögat, hjorten hade flyttat harven 50 m och var helt utmattad. MKJ hade väl en dovhjort som hade plasten från en ensilagebal runt skallen osv. Man hör aldrig om sånt här när det gäller kronhjort.
Publicerat Februari 25, 200818 yr Författare klumpiga eller extremt nyfikna för at vara hjortdjur ?? ja jag vet inte men nog råkar dom ut för mkt konstigt