Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öronproblem

Featured Replies

Publicerat

Min Wachtel har problem med sina öron, tänkte om det är någon som har något tips. Var hos veterinären igår och hon konstaterade att han inte hade någon infektion däremot var hörselgångarna trånga och svullna.

Fick några kortisondroppar. Men sen sa hon också att det går att operera, fattade väl inte riktigt allt men det gick ut på att man tar bort någon mellanvägg. Någon som har erfarenhet av detta.

mvh

Publicerat

Trånga och svullna hörselgångar uppstår nästan alltid till följd av öroninflammation, eller svamp i örat.

Öronrengöring varje dag skulle jag ha kört tills örat var bättre. 

I lindriga fall, där man tagit det innan det syns i microskop så räcker det oftast med att regöra öronen ordentligt med ex. Otoclean öronrens i rekommenderade 8 dagar.

Jag vet att det går att operera, men det finns inte så mycket information om just det och jag har heller ingen egen praktisk erfarenhet av det. Har dock efter att ha googlat en del förstått att det inte är helt ovanligt för rasen att ha problem med just trånga hörselgångar.?.

Publicerat

min äldsta wachtel har oxå problem med öronen.. kommer och går det där, brukar vara lung under höst/vinter för att med värmen öka. var det fusidin du fick? detta är bra och ger man detta några dar brukar det ge med sig sen är det bara att hålla öronen rena med någon form av örontvätt ,finns på apoteket.. Earcleaner tror jag ett märke heter som är ganska milt. det finns sprit baserade oxå men jag tror man ska undvika dessa på hundar som har problem.. om man vill förebygga detta kan man klippa öronen. och se till att lufta dom lite så domfår torka ur...

Publicerat
  • Författare
Vom man vill förebygga detta kan man klippa öronen

Förmodar att du menar att man klipper bort håret på undersidan av örat ???

mvh

Publicerat

ja undersidan, ev kanten runt om. inte själva örat 8)