Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pågående vapenkuckel

Featured Replies

Publicerat

Nu är tiden för modifieringar av våra jaktvapen, personligen har mitt vapenskåp aldrig sett tommare ut än var det är just nu :o

Hälften av mina 6 vapen är hos smeden för olika små och stora projekt. Tillika är några på försäljningslistan till förmån för nya projekt.

Min Heym 243a har återigen fått tillbaka sin originalpipa i 308W. detta är isig ingen stor operation utan nått jag har donat dit själv. Anledningen är avsaknaden av klass 1 pga grisarna som snart dominerar min jaktvardag mer än rådjuren. Är inte helt nöjd med den utvecklingen men inget jag kan göra åt det som det verkar. Denna pipa är isig mycket välskjutande och ca 350g lättare än sporter 243an. 243 pipan gav dock vapnet mer balans vilket kommer att åtgärdas med en ny ljuddämpare på 308an. :)

Tillsammans med Henriks magiska fingrar kommer jag inte lida av några precisions åkommor hoppas jag ;D

Min drilling är också hos samma smed, blåneringen har åtgärdats, ett nytt bakre hakfäste kommer att sättas dit för lättare avmontering av kikaren samt att säkringen modifieras för att bättre matcha mitt vänsterskytte.

Har sålt min E-söks bössa (Remington halvauto) och även min Heym 30-06 är till salu. Är någon spekulant på en snygg och välskjutande vänsterbössa är det bara att bjuda ;) Dessa skall ersättas av en ny bössa i 9,3 som kommer att presenteras när den dyker upp om en månad eller så. Kikar frågan är ej spikad men det ger sig nog.

Är också spekulant på en Heym SR40 vänster i .222R för gässen och bävern. Har ju vapen ändå förvisso men är prislappen rätt så nyper jag den ;)

Det är mina små projekt, vilka är era?

Publicerat

YES!...en kul tråd! ;D

Jaaa, egentligen är det bara ett vapen som "måste" modifieras lite....Rugern i 300WM måste ha en ny stock, orginal stocken är aldeles för mjuk för ett vapen med den rekylen...precitionen är lidande :-....så en Laminatkolv från Boyd´s ska beställas innan nästa sesong.....sen ska en kompis få bädda den åt mig tänkte jag.

Sen ska ett kikarsikte inhandlas till rugern....vet dock inte vad än....en Leupold mest troligt, men förstoringsgrad är inte fastställt än ;)....

Sen tänkte jag pipa om Tikka M55:an till 6,5x47 lapua....men det vette tusan om jag gör :-...en .308:a bör stå i var mans skåp ;) ;D

Publicerat

På kulvapensidan är det lungt.. lurar på hur jag ska kunna ordna ett luftgevär med bra fart i men där får man nog grubbla på ngr år tills budgeten ordnat sig..

Hagelbössorna kräver mer pyssel..

Min gamla bock skulle ha varit hos smed nu via First_Class men det rann ut i sanden..

Den nya bocken skulle behöva ngr mm kortare kolv samt sänka kolvkammen ytterligare några få löjliga mm.. sånt löjligt tråkigt jobb att återställa kolven efter ingreppet med rasp o sandpapper så jag drar mej för det i det längsta. Sen laddade den inte om som den ska mellan skotten så man borde nog försöka ta sig in i skiten även och rensa bajs. Problemet är att puckoBeretta kräver en typ tre meter lång insexnyckel för att man ska komma åt kolvbulten.. och någon sådan har jag inte. Ska montera automatsäkring på den bocken med så fort jag får väck kolven med.

Thats it tror jag..

Mvh!

Publicerat

Är ute efter en kort och smidig 9,3x62 med säker mekanism, har tittat efter lite olika bössor men inte bestämt mig än, den ska används som hundförarbössa på älg och björnjakt, helst inte i plast om det går att undvika 8)

Publicerat

Shults & Larsen 243an ska ut o in ska en Remington SPS Varmint 243 som ska bäddas o lite andra gregor ska fixas sen ska 2 olika stockar in handlas.

Mvh. 

Publicerat

Tja, här är det i stort sett bara stockrenoveringar och bäddningar som skall göras.

Håller just nu på med att mätta kolven på frugans Winchester 370 med linolja, blir faktiskt jäkligt bra, med tanke på att det är björk.

Annars är det väl lugnt med hennes bössor.

Med mina är det en annan femma, jag har ju bytt ut hela vapengarderoben den här säsongen, så det är en del tillpassning att göra.

Kolven på min CG 3000 är vansinnigt tråkig, ser ut som lort men den är hel, ska slipas ner och rengöras, funderar på att färga den med pigment i oljan, sen ska den plastbäddas.

Sako P75:an ska putsas ner en aning, och oljas in, magasinsspärren måste också åtgärdas, nu räcker det att man nyser, så lossnar magget.  Plastbäddning även här.

Franchin ska putsas ner och lackas om med TRU-OIL, lite kolvtillpassning måste också göras.

Dom andra bössorna behöver bara normalt underhåll.

Publicerat

En slug pipa till hagelauton står på listan iaf....annars är det nog mest vid laddpressen som projekten ligger nu under vår/sommar

Publicerat

själv är jag också vänsterskytt och har tyvärr en väldigt(snudd på extremt) vacker sauer&sohn som har väldigt kraftigt högerkräng..Kaliber 16/70 tillv nån gång tidigt 60tal. Måste göra mig av med den och tror jag får den såld för 200€ denna vecka. Istället hamnar det en Remingtonpump i skåpet som innehar kaliber 12/89 och är en ganska lätt bössa. Fördel när jag i höst börjar promenera mycket i skogen med hunden.

Annars på kulvapenfronten får jag se lite vad som sker efter kommande höst. Har en väldigt välskjutande 243 tikka t3 som jag egentligen önskar att aldrig blir utskjuten, men efter kommande sommar+höst tror jag den gjort sitt, då jag ligger på bana ganska flitigt och skjuter snabba snabba laddningar. (enda sättet att få precision i den lilla skitbössan hähä) Så jag får se lite. Min största goda dröm är att få äga en weatherby i kaliber 240wby.. skulle vara det absolut mest ultimata för mig då jag älskar att skjuta på långa avstånd. Trots drömmarna så får jag se vad jag väljer, för jag laddar inte själv ännu utan har Janne Stenroos som laddar. Inte så billigt. + att jag kanske bör välja en kaliber som inte bränner så mycket pipa med tanke på att jag trots allt lägger iväg en 4-500 skott på banan per år.

6ppc och 6br är ju alternativ men i mina ögon fruktansvärt tråkiga..

Publicerat
med tanke på att jag trots allt lägger iväg en 4-500 skott på banan per år.

6ppc och 6br är ju alternativ men i mina ögon fruktansvärt tråkiga..

500 skott per år, det blir väl en ny pipa var år ;)

Vill du ha en långhållsbössa så skulle jag inte bara kolla efter utgångshastighet. Välj någon av 6.5 mm kalibrarna så har du en riktigt bra grund för en långhållsbössa. Det finns många kulor med skyhöga BC:n i kal 264.

Tex. 139 grains Scenar med en BC på 0.615

Den mest vettiga 6.5:an borde vara 6.5X55 AI. Bra prestanda och möjlighet att skjuta vanlig 6.5X55 ammo

Publicerat

Ska försöka få på en rödpunkt på hagelautomaten som firt_c hade förut... (jo, jag e oxå vänsterskytt).

-Hipshot, jag kunde nå kolvbuten på Berettan med några förlängare och rätt insexhylsa från hylsnyckelsatsen, hade inte heller org. nyckel...

/J

Publicerat

Själv så ska jag försöka få ett par öppna riktmedel monterade på min Remington Titanium innan hösten. Samt ev. kapa pipan 2 tum.

Publicerat
Den mest vettiga 6.5:an borde vara 6.5X55 AI. Bra prestanda och möjlighet att skjuta vanlig 6.5X55 ammo

Tror också att det vore ett bra val.

Publicerat

Licensansökan är inskickad på en Remington M 721 från 1948 i den underbara nästan utdöda kalibern 300 Holland&Holland Magnum (7,62x72Br ) eftersom det är minst 10 veckors väntetid på vapenlicens i sthlm för närvarande så finns det gott om tid att fixa extra räksallad(läs tillbehör).

Orginalkolven liknar närmast en HVA 1600 skidbacke med allt vad det innebär av rekylupptagning...så ny kolv ska införskaffas.

Tanken är att bössan ska få ett Mountain rifle utförande(piplängd 66cm),skulle gärna hitta en lös Remington Laminatmountainkolv om det går alt En Boyds JRS och i sista hand en smäcker glasfiberkolv.

Bössan ska få hel skena av fabrikat Burris med Burrisringar(beställda).

På vapnet kommer det att monteras en Leupold Vari X-III 3,5-10x50 som jag har liggande.

Öppningsbart underbeslag typ remingtons BDL eller liknande kommer även att införskaffas samt eventuellt om jag inte blir nöjd med trycket så byts även det.

Idag finns det enbart en Ammunitionsfabrikant som tillverkar patroner och det är Federal,dom laddar en 180grains Nosler Partition till 878m/s. pris per ask hos Vapex 841:-

Jag söker redan nu med ljus och lykta efter ammo i hela sverige(om någon vet om några askar så pm:a för tusan)

Fredde har säkrat en ask Remington 180grains core-lokt från typ 70-talet ;D Tack kompis!

Inser vidare att denna djupdykning i kaliberträsket mer eller mindre tvingar mig att återuppta min avslutade handladdningskarriär.......tyvär.

Har fixat allt utom verktyg för det.

/Micke

Publicerat

Projekt, tja, 6,5-06:an ska bytas pipa på till 35 whelen eller 375 Ruger. Fast bygger jag en whelen kan jag ha bytessystem på den. Vill bygga en lätt 221:a eller Hornet och en 260 remington.

Ja borde ha jobb i svarven vintern ut i alla fall ;)

Problemet är att en bössa måste stryka på foten och det lutar åt 22 ppc:n :'( fick ju skjuta en räv med den på ledigheten och den var effektfull med Hornady spsx 50 gr. Inte sönderskjuten utvändigt men det skvalpade i räven som en halvfull bensintank när man lyfte i den :-

Publicerat

Mitt projekt för i sommar är att fixa på en 6br. pipa på min Remington VSSF II som nu har en 22-250 pipa. Har diskuterat detta med smeden och det blir en lothar walter pipa med Remington varmint contour. Med 8" stigning och runt 55cm lång och den skall gängas med 1/2" unf som jag har på en dämpare samt att jag skall gulla med smeden att han gör en fin broms med av en modell liknade Vais med samma gäng

Publicerat
500 skott per år, det blir väl en ny pipa var år ;)

Vill du ha en långhållsbössa så skulle jag inte bara kolla efter utgångshastighet. Välj någon av 6.5 mm kalibrarna så har du en riktigt bra grund för en långhållsbössa. Det finns många kulor med skyhöga BC:n i kal 264.

Tex. 139 grains Scenar med en BC på 0.615

gillar inte grövre än 6mm heller. Men tack för tipset!  Finns ju dock ändå 6mmkulor med höga BCs också. :) Barts T:EX! :D

Publicerat
B)
Publicerat
gillar inte grövre än 6mm heller. Men tack för tipset!  Finns ju dock ändå 6mmkulor med höga BCs också. :) Barts T:EX! :D

kanske 6XC är något för dig. min 6,5x55 pipa ska bytas mot en sådan när den är slut.