Publicerat Mars 2, 200818 yr Ny area, måste ju bara skriva något för att vara först 8) Haft igång två av våra tre labbar iår på kråkor och den ena gick som en klocka medan den andra, hustruns tik, fått någon hjärnblödning.. hon strular med det mesta. Tror att fasanjakterna i december och januari strulat till det för henne och sen tror jag att hennes matte viskat i hennes öra att hon inte längre behöver ränna på jaktprov och att damen därför passar på att ta lite för mycket egna initiativ > Skulle tex dirigera henne till en skammad kråka här om dagen. Lite knepig terräng men fullt springbar. När man blåste stopp på henne så gick hon helt åt helvete fel när man skickar henne igen efter stoppet, hon verkade nästan som hon inte såg mina handtecken.. Och som ett brev på posten så blåser man snart sönder hunden. Hon ruttnar på alla stopp och anser sig kunna lösa situationen själv med hjälp av hennes fina sök.. Tillslut gick det iaf.. Min unglabbe går iaf som en klocka! Hyfsat otränad osv men han har helt enkelt lärt sig att lyssna efter nedslag efter att husse skjutit. Nästa sväng ska jag lufta hustruns unghund med. Förra säsongen så gick han inte bra alls, bra sök men noll markeringsförmåga från kråkkojan, han fattar inte helt enkelt. Det är iofs inte så konstigt, han har inte varit med ens nästan lika många gånger som min hane, så han listar nog ut detta snart han med. Sen kommer då våren med värme och sol! Då lastar man bilen full av hundar och en unge samt laddar med thermos o fika och far iväg med dummyväska och apportkastare! Så jävla kul! Ska jobba massor med sök på min hund, nu tror han att allt jobb börjar med att husse skjuter ned något vilket iofs är korrekt men det kan vara som så att husse vill att han ska plocka hem vilt i ett område UTAN att han först sett husse skjuta där :- Blir en liten utmaning så man slipper skämmas allt för mycket i augusti då ankorna startar.. Mvh!
Publicerat Mars 2, 200818 yr Fasanjakterna är utan tvekan ett bra sätt att få en hund som inte lyssnar , jag har samma problem med min ena tik, men det börjar att rätta till sig efter en hel del jobb. Problemet är att hon blir lite kräsen efter jaktsäsongen, dummies är inte lika kul som riktigt vilt så under träning så funkar hon bra och tar tecken ordentligt. Under jakten så växer hornen ut och hon slår dövörat till. Eftersom jag har en liten fasanstam på marken så har jag tränat henne som en spaniel. Hon får söka efter fågel utan att gå för långt ifrån mig, håller henne inom 20 meter, när hon stöter fågel ska hon stanna på pipa och ta kontakt innan hon får söka vidare i en annan riktning. Ibland har jag kastat kall fågel som hon har fått apportera. Tycker att det funkar bra, men nu får man respektera hundförbudet och hålla sig ifrån fasanmarkerna. Min ungtik ska göra jaktprovsdebut till våren och som det ser ut så blir det inga problem. Hon är en underbart lättarbetad hund som är betydligt mer kontaktbenägen(nästan för mycket) än min andra tik. Nackdelen är att hon är betydligt mer lättstressad så jag har tagit det lugnare med henne. Hon har blivit bättre så nu ligger vi i hårdträning. Ska starta henne andra helgen i april om vi kommer med. Också lite tankar om sök: Hundens förmåga att söka självständigt är såklart viktig, men man ska nog inte överdriva det. Jag tränade massor av sök med min äldre tik och resultatet blir att man får en hund som lär sig att klara sig själv. Det är jättebra i vissa situationer, men hon får ofta för sig att hon vet bättre än mig, vilket blir förödande för dirigeringen. Med min nya tik tränar jag på att söka på begränsade ytor. Har sett vad en storsprungen hund kan ställa till med i en vilttät mark och vill inte uppleva det igen. Jag vill få henne att söka där jag vill och där ska hon söka noggrant. Jag är övertygad om att man kan få en hund som är både självständig och dirigerbar, men man ska nog börja i rätt ände. Har hunden riktiga anlag så är det inte svårt att få hunden att jaga, svårigheten är att få den att jaga där jag vill att den ska jaga.
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare Också lite tankar om sök:Hundens förmåga att söka självständigt är såklart viktig, men man ska nog inte överdriva det. Jag tränade massor av sök med min äldre tik och resultatet blir att man får en hund som lär sig att klara sig själv. Det är jättebra i vissa situationer, men hon får ofta för sig att hon vet bättre än mig, vilket blir förödande för dirigeringen. Med min nya tik tränar jag på att söka på begränsade ytor. Har sett vad en storsprungen hund kan ställa till med i en vilttät mark och vill inte uppleva det igen. Jag vill få henne att söka där jag vill och där ska hon söka noggrant. Jag är övertygad om att man kan få en hund som är både självständig och dirigerbar, men man ska nog börja i rätt ände. Har hunden riktiga anlag så är det inte svårt att få hunden att jaga, svårigheten är att få den att jaga där jag vill att den ska jaga. Vettigt!!! Mitt "problem" är att jag mestadels har behov av just en sökmaskin för jag gör väldigt mycket eftersök med hundarna och fan vet om de inte är roligast... Markeringingarna bryr jag mej inte om, de kommer per automatik tycker jag. Min hane är rätt lyhörd så jag är inte orolig att tappa honom, utan tvärtom skulle jag helst se att jag kunde till viss del "förlora" honom nu om jag säger så.. Sen detta med att få dem att jaga på rätt ställe.. tycker det löser sig även det, jyckarna jobbar utifrån en själv och hur samt var man står, får man bara en "lagom" stor sökrunta spontant så löser det sig även det. Mvh!
Publicerat Mars 2, 200818 yr Min unglabbe går iaf som en klocka! Hyfsat otränad osv men han har helt enkelt lärt sig att lyssna efter nedslag efter att husse skjutit. ::)Ser själv ingen självklar koppling till dessa två händelser du nämner ;D
Publicerat Mars 2, 200818 yr Vettigt!!!Mitt "problem" är att jag mestadels har behov av just en sökmaskin för jag gör väldigt mycket eftersök med hundarna och fan vet om de inte är roligast... Markeringingarna bryr jag mej inte om, de kommer per automatik tycker jag. Min hane är rätt lyhörd så jag är inte orolig att tappa honom, utan tvärtom skulle jag helst se att jag kunde till viss del "förlora" honom nu om jag säger så.. Sen detta med att få dem att jaga på rätt ställe.. tycker det löser sig även det, jyckarna jobbar utifrån en själv och hur samt var man står, får man bara en "lagom" stor sökrunta spontant så löser det sig även det. Mvh! Problemet uppkommer oftast vid dom "stora" jakterna, med massor av vilt både skadat, dött och oskadat. Det blir lätt att hunden förspringer sig. Samtidigt så handlar det sälvklart om erfarenhet också. Klart att det blir överväldigande för den unga hunden dom första gångerna den utsätts för detta. Jag märkte stor skillnad på min hund dom gånger vi var på tvådagarsjakter. Första dagen så var hon väldigt storsprungen och hade svårt att lyssna, men andra dagen så hade hon vant sig vid intrycken och då var det en helt annan hund.
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare ::)Ser själv ingen självklar koppling till dessa två händelser du nämner ;D Nej kan förstå det.. Men vad jag borde sagt eller något är att han är signalkänslig och en stor vilja att förstå vad det är husse önskar av honom och sen en rejäl motor! Han har stor potential helt enkelt men kommer nog aldrig att gå något jaktprov såvida inte hustrun får för sig att starta honom.. Väldigt länge så var det som så att min hund genomförde alla övningar med lätthet medan hans bror, förd av hustrun, hade stora problem att förstå sin uppgift. Jaktligt så ligger min jycke något före hustruns men hustrun har långt mycket bättre pli på sin än vad jag har på min ;D Mvh!
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare Problemet uppkommer oftast vid dom "stora" jakterna, med massor av vilt både skadat, dött och oskadat. Det blir lätt att hunden förspringer sig. Samtidigt så handlar det sälvklart om erfarenhet också. Klart att det blir överväldigande för den unga hunden dom första gångerna den utsätts för detta. Jag märkte stor skillnad på min hund dom gånger vi var på tvådagarsjakter. Första dagen så var hon väldigt storsprungen och hade svårt att lyssna, men andra dagen så hade hon vant sig vid intrycken och då var det en helt annan hund. Oftast så är jag på något sätt i andra ändan av jakten... reser fågel för att sedan köra eftersöken. Brukar bli mest skjuta på så sätt 8) ;D 8) Plocka in markeringar och skammat bland skyttarna brukar det finnas rätt gott om folk till.. Mvh!
Publicerat Mars 3, 200818 yr Plocka in markeringar och skammat bland skyttarna brukar det finnas rätt gott om folk till.. Så sant! Annat är det på efterapporteringen har jag märkt. Folk tycker inte alls att det är lika intressant. Själv tycker jag att det är skitkul, sen får man ju som sagt skjuta lite också. ;D
Publicerat Mars 4, 200818 yr Kan bara hålla med.. Nu börjar träningssäsongen och det är helt enkelt så himla kul. Vi tränar inför diverse prov och tävlingar och i och med det får man ju även träning inför de kommande jakterna. Mkt finslipning som blir nu efter alla grovjakter och att "bara" träna är ju riktig tkul det med även om jakterna är det roligaste. Vi ska även försöka hinna med något internat för att pressa lite extra på träningen vilket också brukar vara roligt. Roligast med just apportörerna är ju att året inte har några riktiga dösäsonger. Det går i ett. Träningssäsong, tävlingssäsong, jaktprovssäsong, jaktsäsong, träningssäsong,... osv
Publicerat Mars 11, 200818 yr Författare He he.. själv så upplever jag mest jaktsäsong hela tiden med korta parenteser av träning Hittade något skumt foto.. kan det vara flaggvakten från RetriverSM-08 ? Mvh!
Publicerat Maj 29, 200818 yr Hur går träningen för er? För mig går det både bra och dåligt. Ungtiken fixade 1HP på sin jaktprovsdebut. Ska starta henne på hunghundsderbyt den 6/6 och hoppas på fler framgångar där. Nån härifrån som ska starta där? Min andra tik är inne i en riktig svacka så jag kör ett träningsuppehåll nu. Hon är på väg in i löp och jag tror att det är därför hon inte har varit sig själv riktigt. Såg på SSRK´s hemsida att Hipshots egenuppfödda hund tog ett 1:a pris på jaktprov. Stort grattis!!!!!
Publicerat Maj 30, 200818 yr He he.. själv så upplever jag mest jaktsäsong hela tiden med korta parenteser av träning Hittade något skumt foto.. kan det vara flaggvakten från RetriverSM-08 ? Mvh! Jepp. Visst är det jag som hade pli på publiksflocken på RM;) Men,.. Va Du där? Snygg hund jag håller i förrsten *S*
Publicerat Maj 30, 200818 yr Hur går träningen för er?För mig går det både bra och dåligt. Ungtiken fixade 1HP på sin jaktprovsdebut. Ska starta henne på hunghundsderbyt den 6/6 och hoppas på fler framgångar där. Nån härifrån som ska starta där? Min andra tik är inne i en riktig svacka så jag kör ett träningsuppehåll nu. Hon är på väg in i löp och jag tror att det är därför hon inte har varit sig själv riktigt. Såg på SSRK´s hemsida att Hipshots egenuppfödda hund tog ett 1:a pris på jaktprov. Stort grattis!!!!! Grattis till HPt!! Och,.. nä, nu måste jag kolla upp Hippen för jag har inte hundra koll på vem av alla omkring oss han är. Vad heter kenneln!? Mvh PW,.. "utan hundrakoll ibland;)"
Publicerat Maj 30, 200818 yr *Kollat Hippens hemsida*... ASG!! Så det är DU Ja, inte underligt varför jag tyckt att Du verkat vettig här på forumen då Kul, då vet jag ju vem Hippen är på riktigt Hälsa Madde!