Publicerat Mars 2, 200818 yr Hej, är nu tillbaka efter ett längre frånfälle. Tänker börja med att dra lite bakgrundsinformation, sen sist har det hänt en del mer eller mindre tragiska händelser, trafikolycka med dödlig utgång, arbetsplatsolycka med dödlig utgång, skilsmässa utan dödlig utgång. Nog om det som varit, jag är numer ensamstående pappa med en vapengarderob som behöver en genomgång. Vapnen är som följer: BRNO 602 i kaliber 375 H&H (BRNO:s frästa spår i lådan) Krico 600 Sporter i kaliber 6,5x55 (weawerklackar monterade) BRNO 502 Kombi i kaliber 12 / 7x57 (weawerskena monterad) Halvautomatisk hagelspruta i kaliber 12 (annan lösning för montage) de riktmedel som finns tillgängliga är: Swarowski 3-12x56 rm4 (sitter just nu i Warnes snabbfästen på 375:an) Baush&Lomb 2-7x? (bushnell elite)(sitter ingenstans för tillfället) Aimpoint (sitter just nu på kombin) dock upplever jag det lite för högt för reflexmässig anläggning) Batterilöst rödpunktsikte (sitter bultad på hagelsprutan med nåt skumt montage) Min fundering är såhär. Kricon är en bössa som skjuter tätt på relativt långt håll och är således tänkt som predatordräpare och bockjaktsvapen och kräver då en ljusstark relativt högförstorande kikare. Eventuellt får Swarren pryda den tills ekonomin tillåter ett inköp av en 6-18x65 med belyst rm. Afrikas drottning är tänkt som älg/gris/björnvältare och kommer prydas av aimpointen men där har jag lite bekymmer då jag vill kunna växla till en vakkikare, ev får den behålla Swarren men kanske en investering i en fast 8x56 tar den platsen, hursomhelst så fungerar det inte med nuvarande innehav av optik, aimpointen är piskad till weawerklackar/skena och jag är inte beredd att borra i den lådan. Funderar även på om Bushnelltuben skall ta jobbet för dagtidsjakt.......många funderingar kring den bössan är det. Kombin har tills igår haft bushnellkikaren men har idag aimpointen, mest för att jag ville ta ut 6.5:an på banan och testskjuta (har ägt bössan i 8 månader och inte dragit i spaken en enda gång :) dock visade det sig att ringarna som satt utmärkt på kombin inte tillät repetering. Som jag nämnde tidigare så sitter aimpointen lite för högt för att jag ska vara helt nöjd, om den ska sitta kvar så är modifiering av kolven oundvikligt i mitt tycke (silvertejp eller träsnideri för kamhöjining, tiden finns för båda alternativen). Hagelsprutan får vara som den är. Hur hade ni gjort med de vapen och de riktmedel jag presenterat, jag inser att investeringar är oundvikliga men som ensampappa (iofs på halvtid) så tillåter inte ekonomin för många utsvävningar (ju större = mer sällan). Tack på förhand.
Publicerat Mars 2, 200818 yr Byt plats på Swarren och B&L:en. Varför kan du inte montera Aimpointen på en Brno 602? Är lådan för lång (Siktet för kort)?
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare Nja, ingetdera egentligen . Den aimpoint jag har i min ägo är dock av en typ med fast monterad skena (weaver) och jag är som sagt inte beredd att borra i lådan på BRNO:n. Men annars är det en tanke jag varit inne på, alternerbara riktmedel i form av en rödpunkt och vakkikare. B&L:en är väl inte en kikare som jag sätter så stort värde på, men den har fungerat väl hittills då den suttit på kombin i alla år, den håller förhoppningsvis ihop även på 375:an (varför jag funderar på att sätta den där beror mest på att storleken på investeringen är i paritet med vad ett par ringar kostar. Swarren har två framtidsmöjligheter, tjänstgöring på Kricon alternativt sitta kvar som vakkikare på BRNO:n. Det förstnämnda alternativet innebär investering i ringar även där, i nuvarande tjänst har den som sagt var Warnes snabbfästen. Problemen jag har är väl inte att jag inte vet hur jag vill ha det, problemet ligger mer i hur jag ska göra tills jag har kommit dit. Visionen är: 375:an = ett drevjaktsriktmedel samt vakkikare. Kricon = högförstorande riktmedel, gärna belyst. Kombin = lämpligt riktmedel som medger snabbt skytte. Hagelsprutan = befintligt riktmedel alt. inget alls (mer än kornet, givetvis) Frågan är mest hur jag kan lösa det under tiden och samtidigt ha alla vapen klara för jakt och skytte under tiden jag samlar likvida medel. En annan möjlighet är ju att ge fan i att använda Kricon (hur kul det nu är att bara ha ett skjutjärn stående). Jag har redan provat att skjuta både räv och rå med 375:an, och kan ni tänka er, det var tillräckligt med kraft i den för att döda den typen av vilt också ;D.
Publicerat Mars 2, 200818 yr jag är som sagt inte beredd att borra i lådan på BRNO:n. Men annars är det en tanke jag varit inne på, alternerbara riktmedel i form av en rödpunkt och vakkikare. Ajjabajja, inte borra i en sån fin låda
Publicerat Mars 3, 200818 yr Författare Ajjabajja, inte borra i en sån fin låda Det var ju det jag sa .