Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Placering minkfälla?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en rad frågor om just minkfällor...

Jag har 2st som jag aldrig använt, men funderar på att sätta ut dom. Vart ska man göra det & hur ska jag skapa en så "naturlig" ingång som möjligt på dom?

När på året är det effektivast att pyssla med detta? Det är slagfällor...

Publicerat
Jag har en rad frågor om just minkfällor...

Jag har 2st som jag aldrig använt, men funderar på att sätta ut dom. Vart ska man göra det & hur ska jag skapa en så "naturlig" ingång som möjligt på dom?

När på året är det effektivast att pyssla med detta? Det är slagfällor...

det gäller att bygga upp styr hinder så minken måste gå in i fällan...mot våren brukar det vara som bäst...placera fällan vid någon å/bäck..vatten drag...för runt omkring sjöar så har dom så stora revir har jag upptäckt

Publicerat
  • Författare

När du säger att man ska sätta upp hinder som "styr" in den, hur menar du då? Ska jag bygga upp en naturlig sarg som har en trattform mot fällan? ???

Publicerat

``Fällan´´ till vänster är en genomgångsfälla så ska placera dom bäst... och  den till höger har bara en ingång så placerar man dom bäst  :) de svarta sräcken är styr hinder...stenar,plankor,stockar, m m kan man andvända...om det är genomgångs fällor och du ska placera dom vid en bäck så räcker det om du sätter fast fällan på en stock eller en planka som du lägger rakt över  bäcken

post-1981-1204618322_thumb.jpg

Publicerat

Funderat lite på detta, sett tråden tidigare, men tänkte vänta lite med att skriva något då det som synes finns folk med bra mycket bättre kunskaper i ämnet än vad jag besitter.

Min tanke är att bygga någonslags fast fångstplats. Ta en halmbal och lägg halmen i en hög. Ev täcka med någon plast eller något.. försök snöra in halmhögen med kycklingnät så minken inte kommer in hur som helst. Lämna ett hål in där du placerar en slagfälla eller genomgångsfälla och täck sedan halmhögen med ris o prylar. Borde rimligen bli en mysig plats för Minken att söka sig in i, kanske låta "högen" ligga ngr månader för att därefter ställa dit fällor..

En annan tanke, rätt välbeprövad misstänker jag, är en typ av andflotte förankrad i bäck eller sjökant med fälla på. Minken lär garanterat söka sig ut mot flotten av ren nyfikenhet. Planka ned i vattnet som gör att minken måste ta plankan för att ta sig upp på flotten och där en fälla..

Det var mina tankar..

Mvh!

Publicerat

Här är ett alternativ.

post-763-1204624143_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar, har kommit en bit på vägen nu iaf...

Tyvärr har jag inte genomgångsfållor, dom verkar ju lätta & fiffiga att använda. Skulle själv krypa genom en om jag vore mink!  ;D

Publicerat
Tack för era svar, har kommit en bit på vägen nu iaf...

Tyvärr har jag inte genomgångsfållor, dom verkar ju lätta & fiffiga att använda. Skulle själv krypa genom en om jag vore mink!  ;D

vad är det för modell på fällorna du har då ??? 

Publicerat
  • Författare

Det är en vanlig ingångsfälla... Hål i ena ändan. Slagfälla...

Jag har ingen koll på vad den kallas annars, det är arvegods, men i bra skick!

Ska man lägga in bete i den?

Publicerat

jag bruka alltid ladda mina fällor med gädda och lite fågel dun...

• 5 months later...
Publicerat

Något som har förslag på vad man kan ladda dom med. Har galet mycket mink nere i hamnen som skiter i båtarna. Man kan lätt se 10 på en dag där nere. Simmar runt mitt på dagen. Gillar dom honung??

Publicerat
Något som har förslag på vad man kan ladda dom med. Har galet mycket mink nere i hamnen som skiter i båtarna. Man kan lätt se 10 på en dag där nere. Simmar runt mitt på dagen. Gillar dom honung??

Torkad fisk den surnar ju inte på en gång

Men ägg borde ju funka

Dun i botten på fällan och utanför

Färsk fisk annars byt bete med jämna mellan rum

Foxkiller borde kunna ge dig några heta tips han fångar ju en hel del mink

Publicerat

Jag höll ju på en del med fällfångst tidigare. Men jag har kommit fram till den bästa fällplaceringen. Längst in i hörnet på slaktboden... ;)

Mink och iller får hundarna sköta. :D

Publicerat

Lyckas ni få första minken så är mycket vunnet.

Flå och ta vara på skinnet, bak under svansen sitter 2 körtlar dessa är värdefull o luktar faen..

Stryk det som finns i körtlarna på insidan fällan så fångar den garanterat bra.

Fungerar liakdant som när levande fällor blir invittrade av första fångsten.

Slagfällor blir lixom inte invittrade på samma sätt..

Hämta minkskit hos nån minkfarmare funkar oxå.

Publicerat

Det har redan skrivit många bra tips och minken är nyfiken och lätta att styra. Om man har fällan längs en bäck är det väldigt bra att göra en spång över bäcken och placera en genomgångs fälla på den. Sedan var hippen inne på detta att bygga fångstplatser även det är bra! Har även använt det vid jakt med hund då man bygger mink hotell på strategiska platser. Brukar lägga en fisklåda med några hål i och fylla med isolering sedan göra en rishög över den sedan kollar man hotellen med hunden och blir det skall är minken lätt att få fram :angry: Vill man jaga med fällor är det bara att montera en sådan i hotellet

Publicerat

Första minken har checkat ut i Helsingborg...