Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årsgrisar!

Featured Replies

Publicerat

Känligt ämne men hur stor tycker du att en gris ska vara för att kallas årsgris?

Visst den ska viss del av den röda pälsen kvar men hur ser du det i mörkret?

Vad använder du för jämförande mått på foderplatsen för att kunna skjuta en ensam gris, så att det inte skjuts vuxna grisar mellan 15/2 - 16/4?

Publicerat

Tror det säkraste sättet är att inte skjuta ensamma grisar under denna period....

Årsgrisar är sällan ensamma..

Mvh

Oskar

Publicerat

Jag kör med samma tanke som ovan skribent.. Skjuter inga ensamma grisar. Ska jag skjuta nu så vill det till att jag tydligt ser skillnad i storlek mellan de grisar som är framme. Just nu har jag två flockar som är tämligen stationära, där jag vet att det finns årsgrisar.  Har haft en del andra grisar framme, så möjligen varit i gränslandet, men hellre fria än att fälla.

Publicerat
Känligt ämne men hur stor tycker du att en gris ska vara för att kallas årsgris?

Visst den ska viss del av den röda pälsen kvar men hur ser du det i mörkret?

Vad använder du för jämförande mått på foderplatsen för att kunna skjuta en ensam gris, så att det inte skjuts vuxna grisar mellan 15/2 - 16/4?

På foderplatsen skall du inte skjuta. Ensam gris är alltid svårt att skjuta på om man inte har något på åteln att jämföra med.

• 4 weeks later...
Publicerat

hogzilla-big.jpg

inte mycket större än så här iaf ;)

Publicerat

Som sagt, säkrast att inte skjuta alls.

Men farsan har satt brädor på spridarställningen som ger en hint om storlek. Är de lägre än brädan = KA-BAAAANG annars icke. Har inte blivit fel än och tror inte det blir fel heller så länge man jämför mot brädan.

Galten jag sköt igår kom ensam i skymningen ut på en 3-årig granplantering så den var inget snack om att den var skjutbar fast det var en ensam girs. Men mycket är träning tycker jag. Samma med dovhjort och rådjur. Numer behöver jag inte många tiondelar av en sekund för att bedömma skjutbar eller inte. För 4-5 år sen så var jag osäker men nu är det inga problem. Dock så ska jag väl tillägga att jag kommer göra säkert felbedömningar iaf men fel kan det och kommer det alltid att bli.

//Micke

• 1 month later...
Publicerat
Men farsan har satt brädor på spridarställningen som ger en hint om storlek. Är de lägre än brädan = KA-BAAAANG annars icke. Har inte blivit fel än och tror inte det blir fel heller så länge man jämför mot brädan.

Hur högt sitter plankan?

Publicerat

Kolla på jägareförbundets webbkamera. Där sitter en vägrät planka och det är 63 cm upp till den från marken. Där har du fördelen att kunna se grisarna i lampsken dvs du får en god koll på färgen i pälsen och de brukar väl nå upp till plankan men aldrig över den om jag inte missminner mej..

Mvh!