Publicerat Mars 6, 200818 yr Hej Var på en utbildning igår hur man agerar på vägar vid eftersök på trafikskadat vilt. Så nu får man stoppa bilar på E4:an! Då kom frågan upp om ersättning vid eftersök på trafikskadat vilt och vilka krav man ska ställa på ett eftersöksekipage, för något krav blir det säkert vid en eventuell ersättning. Ett förslag är ett skjutprov! Viken nytta skulle det vara med ett skjutprov? Tror ni att det blir någon ersättning? Kommer lagen att ändras så man får gå över andras marker utan tillstånd? Vad är rimligt krav på ett eftersökseipage? kan det räcka med en utbildning. mvh
Publicerat Mars 6, 200818 yr Jag skrev detta tidigare i en annan tråd. Säg en snittlön på 25 tkr, 100 % OB då de flesta eftersök är på kvällstid * ca 1,72 i arbetsgivar- och socialaagifter inkl pensionsavsättningar och semesterlön ger en timlön på ca 515 kr/timmen plus materialkostnad (inkl hunden) och milersättning, mobiltelefon osv. Detta borde ni kunna prova att dra av i deklarationen om ni är anlitade av polisen.
Publicerat Mars 6, 200818 yr Är inte helt säker men ersättning har diskuterats och kommer nog va det lider. Hört alla möjliga summor, men tror att det kommer bli en bestämd summa beroende på viltart, oavsett hur lång tid det tar eller om man lyckas eller inte. Det som är felet är att pengarna i en övergångsperiod ska tas från jägarna själva, alltså det vi redan betalat in till forskning eller hur de nu va. Vi kan ju hoppas att det blir en ändring på det omgående... :- Många snackar då om en skärpning av kraven på de som åker ut på uppdrag. Man kan ju ställa ett motkrav för ersättningen. Hoppas kan man ju alltid... Jag tror dock inte det kommer ske, tyvärr... Tycker själv att det borde ställas krav både på teoretisk kunskap, lagar m.m. såväl som på hund och även något skjutprov vore inte helt fel. Det kommer nog ändå vara kretsarnas styrelse som tillsätter/godkänner folk Men det kan låta hur bra som helst utåt men i verkligheten så kommer nog "87 årige Åke" utan hund lysa lite i diket o va det inget där så åker han hem igen o rapporterar (om han nu är så nitisk att han orkar fylla i pappren) att djuret klarat sig. Behöver bara titta på organisationen här ikring. Jag har viltspårsmeriterad hund, och nu för ett par veckor sen lyckades jag få in ett ekipage till med meriter men därutöver finns ingen. Vet tex att en del så kallade "Gris gurus" inte heller har viltspårsmeriter på de hundar de använder. Ska vi då utesluta dem för de inte har gått tex ett ankl viltspår? En del har bevisligen hundar som fungerar och dessutom fungerar väldigt bra men meriter, nä inte alls. Hur nöten ska knäckas vet jag inte men jag är iallafall skeptisk till att vi får vara med om en övergripande förändring inom de närmaste 15-20 åren... Pengarna kanske kommer men det kommer vara samma folk som åker ut i slutänden ändå.
Publicerat Mars 6, 200818 yr Författare Hur nöten ska knäckas vet jag inte men jag är iallafall skeptisk till att vi får vara med om en övergripande förändring inom de närmaste 15-20 åren... Inga stora förhåppningar ser jag. Tror nog på lite mer för trots allt har vi en jaktintresserad jordbruksminister som åtminstonde försöker hitta en lösning. Tycker nog det funkar hyggligt i våran krets, men det är mycket polisen som har hand om vårat område förtjänst. men visst har vi en del gubbar utan hund som åker runt åtminstonde på rådjursolyckor däremot älg och vildsvin funkar bättre. Tror i stort sett alla olyckor förra året var återrapporterade. Sen det här med hundar funkar så att vi har en samordnare som tar in olika hundar. Lite nyfiken hur ett skjutprov skulle kunna vara utformat? mats
Publicerat Mars 6, 200818 yr Har skissat på ett förslag till ersättning, utbildning, prov för hund och skytt. Orjants timersättning är rimlig, men kraven ska vara i proportion också, det är ett ansvar att göra detta i statens tjänst, befogenheterna gränsöverstigande, utrustningen får bli en senare fråga, men jag vet ungefär hur det brukar vara inom statens ramar : liktydlighet är man i jour inom staten så utgår det också ersättning, vet inte hur polisen har det i sitt avtal om tillfälligt anställd personal eller om man kan kringå detta med förordnande som jakttillsynsman. Ses har bytt namn och på pappret såg det vettigt ut i början men sanningen är nog en annan http://www.viltolycka.se/ Kort och gott så går det jag skissar ut på att ha länsindelning och kommun ansvar lista som rullar, rätt utrustning, rimlig ersättning, befogenheter att förfölja vilt och återrapportering, krav på person och hund.
Publicerat Mars 6, 200818 yr Jo... jag är nog lite väl pessimistisk.. Vi får hoppas jag har fel. Att få till en sådan här i byn tror jag blir mycket svårt. Tror nästan att man får byta ut samtliga berörda och börja om från början. Har varit med sen 98-99 har jag för mig, o på dessa åren har det inte hänt mer än att jag fick en ny väst förra året...
Publicerat Mars 6, 200818 yr Pessimist och realist är tyvärr ett synonym ihop med staten, men gör man inget så kan man inte klaga heller , detta gäller ju inte dig NS du sliter verkligen i samhällets tjänst. Ska skissa på ett tag så får vi se hur det ser ut
Publicerat Mars 6, 200818 yr HejVar på en utbildning igår hur man agerar på vägar vid eftersök på trafikskadat vilt. Så nu får man stoppa bilar på E4:an! Då kom frågan upp om ersättning vid eftersök på trafikskadat vilt och vilka krav man ska ställa på ett eftersöksekipage, för något krav blir det säkert vid en eventuell ersättning. Ett förslag är ett skjutprov! Viken nytta skulle det vara med ett skjutprov? Tror ni att det blir någon ersättning? Kommer lagen att ändras så man får gå över andras marker utan tillstånd? Vad är rimligt krav på ett eftersökseipage? kan det räcka med en utbildning. mvh Vem var det som var kursledare ?
Publicerat Mars 7, 200818 yr Författare Vem var det som var kursledare ? Om jag fattade det rätt var det någon snubbe från Jägarförbundet. Var väl inte direkt någon höjdare, utan han stod mest och visade lite overheadbilder! Några fick också ut paket med skyltar, saftblandare, stopplampa. mats
Publicerat Mars 7, 200818 yr JA just de, den kursen fick jag oxå förra året har jag för mig. Tor att kittet kostade 4500:- varningstält, saftblandare, magetskyltar o ficklampa. Billigt... : Då skulle de delas ut till kretsar runt om i landet. Vi fick 2 har jag för mig, kommunen är rätt lång så det blir nog bara de där kittet ligger som använder dem. Har själv ett par skyltar som kretsen själva tillverkat, använder dem istllet för inte kör jag nån mil extra mitt i natten för o hämta prylarna. Iofs har vi ingen större Europa väg i kommunen som behöver stängas av.
Publicerat Mars 7, 200818 yr Författare Iofs har vi ingen större Europa väg i kommunen som behöver stängas av. Rekomendationen var att inte stänga av tvåfiliga och två till ett vägar. Utan vänta på assistans från Polisen. Är inte speciellt sugen att ge mej ut på E4:an och stoppa trafik! Sen hade man valt bort tälten för att få ned kostnaden. Han som var ansvarig tyckte de var onödiga, men jag tycker nog man kunde ha lite nytta av dem de gånger man är tvungen att släppa hunden! mats
Publicerat Mars 7, 200818 yr Är inte helt säker men ersättning har diskuterats och kommer nog va det lider.Hört alla möjliga summor, men tror att det kommer bli en bestämd summa beroende på viltart, oavsett hur lång tid det tar eller om man lyckas eller inte. Det som är felet är att pengarna i en övergångsperiod ska tas från jägarna själva, alltså det vi redan betalat in till forskning eller hur de nu va. Vi kan ju hoppas att det blir en ändring på det omgående... :- Många snackar då om en skärpning av kraven på de som åker ut på uppdrag. Man kan ju ställa ett motkrav för ersättningen. Hoppas kan man ju alltid... Jag tror dock inte det kommer ske, tyvärr... Tycker själv att det borde ställas krav både på teoretisk kunskap, lagar m.m. såväl som på hund och även något skjutprov vore inte helt fel. Det kommer nog ändå vara kretsarnas styrelse som tillsätter/godkänner folk Men det kan låta hur bra som helst utåt men i verkligheten så kommer nog "87 årige Åke" utan hund lysa lite i diket o va det inget där så åker han hem igen o rapporterar (om han nu är så nitisk att han orkar fylla i pappren) att djuret klarat sig. Behöver bara titta på organisationen här ikring. Jag har viltspårsmeriterad hund, och nu för ett par veckor sen lyckades jag få in ett ekipage till med meriter men därutöver finns ingen. Vet tex att en del så kallade "Gris gurus" inte heller har viltspårsmeriter på de hundar de använder. Ska vi då utesluta dem för de inte har gått tex ett ankl viltspår? En del har bevisligen hundar som fungerar och dessutom fungerar väldigt bra men meriter, nä inte alls. Hur nöten ska knäckas vet jag inte men jag är iallafall skeptisk till att vi får vara med om en övergripande förändring inom de närmaste 15-20 åren... Pengarna kanske kommer men det kommer vara samma folk som åker ut i slutänden ändå. Håller helt och hållet med dig Niklas ifrågan om att ta pengar ur viltvårdsfonden till finansieringen av eftersöken, tok fel är ordet ! Dock är detta i en övergångspeiod och med detta så finns chans till förändringar. Att skärpa kraven är väl kanske att ta i,,ni/vi kanske skulle börja med att införa några innan man höjer! Åtskilliga inom gamla SES.org & nya NVR sitter där på gammal hävd,, eller i stort sett iaf... man tycker det är en ynnerst att få hjälpa polisen. Citat;; så kommer nog "87 årige Åke" utan hund lysa lite i diket o va det inget där så åker han hem igen o rapporterar (om han nu är så nitisk att han orkar fylla i pappren) att djuret klarat sig. Vid en minimal förändring av kraven Niklas så slipper du faktiskt ÅKE 87 iaf, men du kan även tappa andra som du kanske behöver, du uttrycker det (Gris Gurus) dessa som kanske inte är så värst sugna på gå viltspårprovet. Men är dessa hundar så pass användbara och bra ? och ni har andra spårhundar så kanske dessa ska ställas vid sidan om kravet första året. För min del så är läget betydligt enklare kan jag säga, Vår polisman inom NVR sände ut ett brev till samtliga av de ekipage+kontaktmän som fanns på listan, Dessa har nu fått några veckor på sig att återkomma med en intresse anmälan ifrågan om deltagande i nya NVR.org. Efter detta så kommer hela listan att skrivas om med de nya ekipagen + de äldre som hört av sig dvs. För egen del och i mitt område från (E22 Hasslö/Nättraby längs Rv28 till Fursbro) så har jag utgått från de meriterade spårhundar som fanns, Runt dessa spårhundar har jag sedan plockat in 3-4 ställande + lösa eftersökshundar. Totalt 4-6 spårhundar samt 16ställande/mfl uppgifter. Kraven på ställandet/lösa har varit jaktprov i viss mån, men även kända jaktliga kvalitet utan provmerit räknas,, samt tidigare duglighet vid eftersök på vildsvin vid egna eller åt andra. Med andra ord så ska hunden vara känd så som en bra och duglig hund till eftersök. Visst man kan fejka och snacka upp sin hund men detta lyser ganska snart igenom då man ställs på prov.. Förarkraven då Genomförd eftersökskurs SES. eller C.Ekström..P.Kristoffersson mfl. Godkänt skjutprov vid någon accrediterad skjutbana minst brons är okej, (Detta ska göras varje år villkorslöst !!) Deltaga vid samankomster inom kretsen, samt på vidareutbildningar, kurser mm som berör uppgiften. Hundlistan + förarlistan revideras varje år. //B
Publicerat Mars 7, 200818 yr Författare Verkar som ni har något bra på gång bara hoppas ni lyckas genomföra det hela! Godkänt skjutprov vid någon accrediterad skjutbana minst brons är okej, (Detta ska göras varje år villkorslöst !!) Är skjutprovet till för att rensa undan de äldsta och en del osreriösa, för annars kan ju ett skjutprov ses som lite onödigt då det ofta inte är några långa håll osv. Däremot en utbildning att skjuta i mörker osv. kunde vara befogat. mats
Publicerat Mars 7, 200818 yr Tjenix! Bara för o klargöra en del så är "Åke" påhittat. Men det förstod nog alla. Sen har vi ett problem som vi kan fundera på. "Åke" har jakträtten på några km vägsträcka. Han vill inte ha eftersökshjälp o så åker han likväl ut o lyser i diket.. Finns inget som kan hindra honom att göra det oavsett vad NVR vill. Så länge vi inte har en lagtext som duger så gör jakträttsinnehavaren/markägaren som han vill i slutänden. Fullmaktsförfarande eller inte så gäller det inte i all framtid. Markägare har full rätt att hoppa av och välja att ta hand om viltolyckorna själv. Finns kanske en liten risk med Ert förfarande Micke, går ni för hårt fram så kan det sticka i ögonen på markägarna o så blir det inte som det var tänkt iallafall. Speciellt om eftersöksekipaget på vägsträckan och markägaren är samma person. "åke 87" dårå Du vet vilka silkesvantar man ibland måste ta fram när det gäller jakt o kräftfiske... Ja, vägföreningar oxå har jag hört.. Sen kan vi komma med vilka förslag som helst och det hjälper tyärr inte hela vägen. Vi får hoppas att det blir en ordentlig förändring i lagen så ska jag oxå tro på en förbättring. Tänkte på en grej, erkänt duktiga hundar som ej har merit är rätt luddigt och går lätt på svågerpolitik...tyvärr. Inga officiella meriter så är det genast inte så opartiskt längre. Vem ska godkänna ekipagen? Jägarförbundet på högre nivå, Kretsen, NVR, Polisen? Polis och förbundet på högre nivå? då blir det svårt utan officiella meriter. NVR har representant på kretsnivå o då är det troligen samma som i styrelsen för kretsen o så var vi hos samma personer som det handlade om hur vi än försöker. Faen va pessimistisk jag är :-[ Får ändå säga att det fungerar i det stora hela rätt bra i byn trotts allt. Käbbel finns överallt men det får man ta. Men en förbättring vore nått att se fram mot. /Niklas
Publicerat Mars 7, 200818 yr Författare Tror nog du har en poäng i ditt resonemang Niclas och kommer det sen pengar med i bilden så blir det än värre. Ska det bli riktigt bra är nog en ny lag nödvändig, men tror det är lite på gång men bl.a. LRF hade åsikter! mats
Publicerat Mars 8, 200818 yr Allt innom eftersök på väg är välldigt luddigt just nu.......det kommer att hända mycket på den fronten. Vilka som skall få gå ut........försäkringar......skjutprov....kurser m.m. Allt håller på att utformas och det kommer komma mycket nytt innom det här med trafikskadat vilt. Allt håller på att göras om.
Publicerat Mars 8, 200818 yr Verkar som ni har något bra på gång bara hoppas ni lyckas genomföra det hela!Är skjutprovet till för att rensa undan de äldsta och en del osreriösa, för annars kan ju ett skjutprov ses som lite onödigt då det ofta inte är några långa håll osv. Däremot en utbildning att skjuta i mörker osv. kunde vara befogat. mats M:B.. Kan tyckas som onödigt att ha skjutprov ! Tanken med detta är att samtliga ekipage kallas till en träffas vid skjutbanan årligen och genomföra en skyttedag + prov tillsammans... Niklas. "Åke" har jakträtten på några km vägsträcka. Han vill inte ha eftersökshjälp o så åker han likväl ut o lyser i diket.. Finns inget som kan hindra honom att göra det oavsett vad NVR vill. Vi har "aldrig" haft några av de problem som du målar upp, här är alla oerhört medvetna om det ansvar men tar på sig då man själv tar hand om eftersöket. Och med detta så känner man att det är bättre att avstå. Finns kanske en liten risk med Ert förfarande Micke, går ni för hårt fram så kan det sticka i ögonen på markägarna o så blir det inte som det var tänkt iallafall. Att vi går för hårt fram ? alla har fått samma möjlighet att påtala sitt intresse. Tänkte på en grej, erkänt duktiga hundar som ej har merit är rätt luddigt och går lätt på svågerpolitik...tyvärr. Inga officiella meriter så är det genast inte så opartiskt längre. Vem ska godkänna ekipagen? Jägarförbundet på högre nivå, Kretsen, NVR, Polisen? Svågerpolitik ! skulle kanske inte slänga mig med de uttrycket direkt i detta sammanhanget. Du ska här nagelfaras av 15-20 andra hundförare som alla har olika åsikter, Att sen få 15-20st hundförare att enas om vilka hundar som dom tycker platsar är inte tänkbart om dom inte fungerar, men är man osäker på någon så kombinerar jag+hundansvarig dessa på ett sätt att det visar sig om någon hund inte håller måttet, detta vet de som vi anlitat och med detta så går det liksom inte att åka med på sidan, Detta är ett nålsöga Niklas inte svågerpolitik. //B
Publicerat Mars 8, 200818 yr Mina inlägg är inte för o j-klas eller så, vill bara belysa det man har o fundera på i sammanhanget. Och, Jovisst, jag önskar er lycka till! Tror visst ni får till nått bra i slutänden. Bättre än vad det är på många andra håll. Träffas en gång om året på skjutbanan är skitbra. De problem som uppstått här är att en del lag begärt att fullmakten ska ändras, alltså de gör sina egna trafikeftersök, vill inte ha eftersökshjälp. Iofs inget man kan göra nått åt, o är kanske inte fel heller. Anledningen att utträde begärts har inte direkt med eftersök o göra. Snarare handlar det om gammalt groll mellan jaktlag. Blir bara lite mer komplicerat, när ett utringt ekipage upptäcker att olyckan inte var där som det beskrevs utan hos det laget som inte vill ha e-hjälp. Då blir det att ringa till dem och själv åka hem, känns sådär när man nu ändå är ute. Bäst o tillägga att jag inte är inblandad, sitter typ mitt emellan...och får göra e-sök på samtligas marker om nu jag skulle bli utringd. Men jag ringer självklart o kollar ändå. Har ni lyckas få alla på den sträckan du nämnde innan att godkänna fullmakten så är det ju bra. Förresten har inte Johannishus gods en del av den sträckan? iofs är inte min geografi kunskaper sådär våldsamt stor men godset har rätt mycket mark iallafall men det kanske inte är på det hållet? Hur som, kan tänka mig att tex Kjellson vill göra sina egna e-sök. Vilket absolut inte skulle vara nått fel alls, där finns bra hundar. Möjligt att jag nu trampar i klaveret ordentligt för Kjellson är kanske redan med bland dessa 15-20 hundförares nålsöga. Låter iofs som det kan funka men hur valdes dessa hundförare ut till en början?
Publicerat Mars 8, 200818 yr Mina inlägg är inte för o j-klas eller så, vill bara belysa det man har o fundera på i sammanhanget.Och, Jovisst, jag önskar er lycka till! Tror visst ni får till nått bra i slutänden. Bättre än vad det är på många andra håll. Träffas en gång om året på skjutbanan är skitbra. De problem som uppstått här är att en del lag begärt att fullmakten ska ändras, alltså de gör sina egna trafikeftersök, vill inte ha eftersökshjälp. Iofs inget man kan göra nått åt, o är kanske inte fel heller. Anledningen att utträde begärts har inte direkt med eftersök o göra. Snarare handlar det om gammalt groll mellan jaktlag. Blir bara lite mer komplicerat, när ett utringt ekipage upptäcker att olyckan inte var där som det beskrevs utan hos det laget som inte vill ha e-hjälp. Då blir det att ringa till dem och själv åka hem, känns sådär när man nu ändå är ute. Bäst o tillägga att jag inte är inblandad, sitter typ mitt emellan...och får göra e-sök på samtligas marker om nu jag skulle bli utringd. Men jag ringer självklart o kollar ändå. Har ni lyckas få alla på den sträckan du nämnde innan att godkänna fullmakten så är det ju bra. Förresten har inte Johannishus gods en del av den sträckan? iofs är inte min geografi kunskaper sådär våldsamt stor men godset har rätt mycket mark iallafall men det kanske inte är på det hållet? Tillhör Ronneby Hur som, kan tänka mig att tex Kjellson vill göra sina egna e-sök. Vilket absolut inte skulle vara nått fel alls, där finns bra hundar. Möjligt att jag nu trampar i klaveret ordentligt för Kjellson är kanske redan med bland dessa 15-20 hundförares nålsöga. Låter iofs som det kan funka men hur valdes dessa hundförare ut till en början? De tre första av kretsen, övriga av de efterhand valda hundförarna.
Publicerat Mars 8, 200818 yr Ok, så var det med mina geografi kunskaper Om vi skulle göra liknande att kretsen valde ut de 3 första hundförarna så skulle det förmodligen bli nästan exakt likadant som vi har det nu.. :- Men som sagt jag hoppas ni löser det på bästa sätt. Edit: kom på en sak.... risken för "svågerpoliotik" borde finnas i starten iallafall... Så länge vi inte har officiella meriter som krav så finns nog risken att man sätter "kompisar" på posterna runt sig... Iofs inte fel om det är dugliga ekipage. Ingen lätt sak o lösa.