Hoppa till innehåll

Amerikanskt datum vs Svenskt dito?


N S

Recommended Posts

Hello!

För o blotta mig för en kommande idiotförklaring... ::)

Skriver Amerikanarna mmddåå o vi i sverige ddmmåå

Alltså ett datum 06/01/07 på ett amerikanst regbevis är det 1 juni 2007 eller 6 januari 2007?

Eller kanske till och med 1 juli 2006 ?

Jag fattar inte mycket??  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vilket sammanhang.

När vi skriver våra laborationsrapporter så använder vi såklart det svenska systemet om ingen annan nationalitet ska läsa det, alltså t ex 080229.

Men Amerikanerna är lite besynnerliga eftersom de skriver 022908. De vänder på allt och tar månaden före dagen innan året.

Om man tänker lite logiskt ska det väl följas åå/mm/dd eller dd/mm/åå. Enligt mig så känns det dumt att ta månaden före dagen, men amerikarnare är ju lite speciella...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, har datum på regbevis på hund från USA.

Födelsedatum angivet till 06/01/07

Vilket då måste bli 1 juni 2007 o då vet jag iallafal hur gammal jycken är  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taget från www.wikipedia.se

Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2004-12-30). Den formen används sedan 1970-talet i bland annat Sverige. I stora delar av Europa skrivs datum ofta som dag/månad/år (exempelvis 30/12/04). Det lämpligaste i löpande text är dock att skriva i klartext (exempelvis 30 december 2004)

I USA skrivs datum som månad/dag/år (exempelvis 12/30/04). Denna form är ursprungligen från England och importerades under kolonialtiden till Nordamerika, men England har numera tagit efter övriga Europa.

Europeiska unionen har bestämt att formen dag-månad-år ska användas på läkemedelsförpackningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...