Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ytbehadling frigolittrutbulvaner?

Featured Replies

Publicerat

Har ngr rejäla frigolitblock som ska bli trutbulvaner. När jag sågat till dem så anar jag att ytan blir för "fnasig" för att det ska se bra ut när färgen kommer på.. Finns det ngt enkelt och billigt sätt att få en slät yta på kropparna? Om man värmer en kniv och putsar, kan det funka tex? Andra förslag?

Mvh!

Publicerat

Sprutspackel kanske...

Har ingen aning dock, om den innehåller något lösningsmedel som kanske löser upp frigoliten.

Publicerat
  • Författare

Ja! Det lät vettigt! Ska kolla det..

Nu ska Hipshot faktiskt lägga sig ett tag, hinner väl vända i sängen innan dottern vaknar. Hustrun är på 24-timmars med mina syrror så jag förmodar att hon precis gått och lagt sig  ;D

Mvh!

Publicerat

Jag gjorde ett liknande projekt och när jag skar ut det jag skulle ha ur frigoliten så tog jag transformatorn från min gammla tågbana från då jag var liten : =) och spikade ihop en träram där jag satte en spik uppe och nere och spännde ståltråd emellan och kopplade på transformatorn på spikarna -nere och +uppe och reglerade med vredet hur mycke ström som skulle på ståltråden så den blev lagom varm för att kunna skära i frigoliten väldigt enkelt och minimalt med frigolitskräp som annars har en tendens att fastna och fara överallt och inga frasiga kanter  ;D

Lite svårt att förklara men hoppas du förstår ungefär hur jag menar

Ett tips bara Mv Micke

Publicerat
  • Författare

Förstår! Problemet är att jag bara fick hagelbössor och annat trist när jag var liten  ;D

Skämt osido, mitt gamla Merklintåg är slängt för typ 25 år sen.. Tror att uppvärmd kniv kan fylla ungefär samma funktion men är nog pilligare..

Mvh!

Publicerat

tag 2st hobby knivs blad och sätt på träskaft, sedan kan du ju annvända en öppen låga och värma dom sedan är det bara att byta när ena börjar bli kall, då får du tempo oxå

samme

Publicerat

F..n hippen fixa samma som en pepparkaks form o stansa ut måsarna  ;D

Mvh.

Publicerat
F..n hippen fixa samma som en pepparkaks form o stansa ut måsarna  ;D

Mvh.

Du kan behöva några sådana här oxå när du bökar med frigon  ;D

http://www.liftforlife.com/proteinbars.htm

Publicerat

Du kan ytbehandla vettarna med vävtapetklister.

Funkar fin på mina trut och kråkvettar.

Billigt och lätt.

mvh

Rune 8)

Publicerat
  • Författare

vävtapetklister?

Har inte en susning om vad det kan tänkas vara för något men jag har goda kontakt mer med Rimbo järn m Färg så jag ska nog kunna reda ut begreppen!

Regn i morgon, kanske ska satsa på pysseldag och fixa såna här detaljer? Rätt mycket trut nu på ena tippen så det kan ju vara läge att ha bulvanerna i ordning..

Mvh!

Publicerat

Ja,ja då.  Vävlim som man limmar upp våtrumstapeter i tex badrum med.

Tål både regn och är avspolbara.

Har byggt en del testutrustningar som stått inuti en frigolitlåda (utomhus).

Och efter ett tag så väger frigoliten massor pga att den tar upp vatten och magasinerar.

Men med en enkel stykning med vävlim så håller den tätt.

mvh

Rune 8)

Publicerat

Eller så slänger du frigoliten och skaffar lite styrolit istället som är finkornig och slipbar.. mm.mm

Annark kan du alltid stryka frigoliten med utspädd epoxy så får du en hård och blank yta som tål det mesta, finns på närmaste färgaffär...

• 10 months later...
Publicerat

Ser att detta är en gammal tråd men lyfter den iaf eftersom några kanske vill använda vårens jakt uppehåll till att tillverka bulvaner.

Ett tipps är att googla lite på Foamcutter. Har lekt en del med dessa när jag försökt att bygga RC-flygplan. Utan blir super fin.

Det jag gjorde vid ett tilfälle var att sätta upp tråden lodrät i ett gammalt träbord. Fäste tråden i taken och hängde en tyngd under bordet. Tråden gick igenom hålet där man skall sätta ett parasol. Sedan kunde man använda den som typ en band såg vilket gjorde det mycket enkelt att skära som man ville.

Men vad använder ni för färg?

Antar att det är någon matt färg som inte innehåller några lösnings medel (eftersom detta löser upp frigolit).

Publicerat

Tjockt skummgummi är det bästa, gör grovjobbet på bandsåg, klipp sedan till kroppen med en sax och slutligen spraya.

Det bästa är att man får med sej betydligt fler eftersom det bara är att pressa ner dom i ryggsäcken utan att dom går sönder!

Publicerat

det är väl bra ända tills det regnar.. :D

Då blir det nog lite små fuktigt i ryggsäcken.

Men det är ingen dum ide.. Skall kolla på det med.

Jag har funtat på om man inte kan tillverka uppblåsbara. Ungarna har millioner små lustiga djur som går att blåsa upp. Är det inte någon som känner någon kines som kan hjälpa oss med detta?

Publicerat

Dom är bra tills duvhöken slår dom =) Tyvärr!

Publicerat
Dom är bra tills duvhöken slår dom =) Tyvärr!

Men dom gör det nog bara en gång.. *PANG* när det går hål på den.. :D

Publicerat

Jag tog med mig en trutvinge till färgaffärn så fixa dom till rätt nyans åt mig.Till näbb och ögon användes whiteboard pennor.Kapade mina ur 70 mm frigolit med sticksåg.

Mvh P