Publicerat Mars 8, 200818 yr Hej !Jag jagar älg med Oryx 9,3 x 62.Går med hund.Problemet är att nästa alla skott går rätt igenom älgarna(hunden hotar med att säga upp sej om inget görs)Så frågan är alltså,finns det nån som har tips på en bättre kula/ammunition för mina ändamål??[/img]
Publicerat Mars 8, 200818 yr testa en lapua mega den brukar stana i älgen iallafall när dom skjutas med en 9,3x57 :D
Publicerat Mars 8, 200818 yr Hej, den första frågan är givetvis om du handladdar? Fråga nummer 2 blir då vilken kulvikt du använder? Är det 18.5 eller 15 grams Oryx du använt? MVH Henrik
Publicerat Mars 8, 200818 yr megan är enligt min lilla erfarenhet ganska hård. kanske är en woodleig sp 320 gr en passande kula för dig går att få ner till passande farter.
Publicerat Mars 8, 200818 yr Nosler Ballistic tip borde vara så pass mjuk att den stoppar upp.. knepigt! Mvh!
Publicerat Mars 8, 200818 yr Har ingen direkt erfarenhet av 9,3 men en tanke slog mig ang resonemanget, få kulan till o stanna i älgen. Mjukare kula så bör väl risken öka att splitter träffar hunden? Kulan som du nu har går igenom, låt bli o skjuta om hunden befinner sig på fel plats så är risken för o träffa hunden liten. Att hitta en kula som i alla lägen och avstånd stannar i älgen bör göra att djupverkan blir lidande oxå. Jag skjuter själv med oryx fast i klenare kaliber o det har fungerat bra hitills.
Publicerat Mars 8, 200818 yr Författare Ang ditt svar Niclas,så har du ju helt rätt,det är ju bara att låta bli om hunden är i vägen.Har skjutit en del små älgar på ca 10 m avstånd och då är det inte så konstigt att det blir genomslag,men har även skjutit några stora älgar på längre håll,längsta va ca 130 meter,och genomslag i samtliga.Älgarna blir ju kvar på platsen ,så tillvida funkar det perfekt,men det borde finnas lämpligare ammunition tycker jag(inte lätt det här)
Publicerat Mars 8, 200818 yr Mitt tips är Oryx i 15g, den har kallats "bollen" och då den återfinns är den expanderad längt ner på kroppen men med hög restvikt.
Publicerat Mars 8, 200818 yr Jag har bara upplevt två olika laddningar i 9.3x62 som med någorlunda regelbundenhet stannar i fullvuxna älgar. Den enda av dem som finns som fabriksladdad ammunition är 15 grams Oryx, den andra laddningen var Sakos 16.6 gramskula som jag laddade åt en kompis till 720-730 m/s för tio år sedan. Båda dessa laddningar ger som regel inte genomskott på fullvuxna älgar men det är ju inget man kan räkna med. Avlossar du ett skott måste du givetvis veta var du har hunden men det vet du säkert! Om du inte vill ha genomskott ens på älgkalv så riskerar du att få för dålig penetration på fullvuxna älgar om skottet inte sitter helt optimalt, både med avseende på skottplacering och vinkel. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 9, 200818 yr Författare Angående genomslag så är det som ni säger ,man kan ju aldrig vara säker,vad maN än skjuter på så finns ju risken där.Ska prova att använda den lättare Oryxen.......Tack för bra svar !
Publicerat Mars 9, 200818 yr Barnes TSX 250 gr el. Swift A-Frame 250 gr. Två mycket bra kulor men det blir med stösta sannolikhet genomslag med båda men det beror ju på hur Du laddar dom. Det är svårt det där med genomslag och hundförare. Skjut dom i skallen som flera av våra hundförare gör om tillfälle ges. Dom är laddade till ca. 600 m/s.
Publicerat Mars 24, 200818 yr Lapua Naturalis, the one and only! Savin, menar du på allvar att Lapua Naturalis är en bra lösning när man som frågeställaren letar efter en kula som inte ger genomslag? Vänligen, Henrik