Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helstock?

Featured Replies

Publicerat

Är det något att ha? För och nackdelar?

Publicerat

Visst finns det helstockar som funkar ganska skapligt men egentligen har de inga fördelar som du inte kan få med andra bössor. Skall man skaffa sig en helstock skall man nog VETA att det är det man vill ha, om man funderar över för-och nackdelar kanske det är bättre att låta bli ???

Vad kommer det sig att du är intresserad av helstockar, är det ett konkret vapen du funderar på eller är det en rent allmän fundering?

Visst har det funnits helstockar som väckt "vill ha" känsla hos mig men än så länge har jag låtit förnuftet segra ;)

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Har en bekant som ska sälja sin krico helstock i kaliber 6.5*55. Den är i fint skick och priset, 5500 känns inte farligt dyrt. Så visst blir man sugen...

Publicerat
  • Författare

Ska tydligen skjuta fina träffbilder också... Men känner mig ändå lite tveksam till helstock, tycker de är jävligt snygga och så, men har hört att det brukar va mkt skit med dem  :-

Publicerat

En av mina är en helstock och jag är väldigt nöjd med både vapen och träffbilder  :) 222 iofs, men makens tidigare 375 var också helstock och den var utmärkt  8)

Publicerat

Jag är den första att skriva under på att helstockarna har sin charm (men så är jag också en välkänd "fan" av korta smidiga bössor). Framför allt har jag flera gånger varit nära att slå till på helstockar i 222 rem, där både Sako och Mannlicher tillverkat riktigt fina bössor.

Rent praktiskt finns det inga egentliga fördeler med helstockar utan det handlar om estitik och charm.

Det finns några praktiska problem att fundera på i samband med helstockar som är en konsekvens av den långa förstocken. För det första är trä ett levande material som rör sig beroende på temperatur, luftfuktighet etc... Detta drabbar i princip alla bössor med trästock även om helstockar är mer utsatta än "vanliga" korta förstockar. Visst går det att försegla en trästock men det är inget som lämpar sig för industriell produktion utan det är sånt man har custombössor till. Egentligen finns det bara två sätt att komma tillrätta med detta fenomen på fabriksbössor, antingen gör man som Sako och Tikka gjorde (och Blaser fortfarande gör) och kompletterade en vanlig förstock med en extra passbit. Det andra alternativet är att välja ett material som är dött, det har man gjort på t ex rem 7 MS som har en "laminathelstock".

Problem nummer två är att helstockarna på grund av den långa förstocken är mindre lämpade för intensivt övningsskytte som till exempel älgbaneskytte, eftersom de blir ruskigt varma. Ett exempel är brorsans Helstock i 30-06 som efter ett par serier på älgbanan blir så varm att siktbilden börjar bli suddig på grund av miragen.

Jämta, att skjuta 375 H&H i en kort helstock borde ha inneburit en rätt intressant mynningsflamma?

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Inte i dagsljus i alla fall ;)

Publicerat

På tal om helstockar, sådana här vapen får mig att smälta.

post-549-1205009553_thumb.jpg

Publicerat

Generellt sett anses helstockar vara problemvapen,sannolikt har jag haft tur då mina fungerat oklanderligt.

Själv har jag haft tre helstockar,en custombyggd Remington 700 BDL i 222,en Remington Mohawk i 222 och en Tikka M65 i 9,3x62.(sköt med Tikkan för övrigt orre i topp vid ett pat tillfällen ;D )

Ingen av dessa hade överhuvudtaget problem med varienrande träffbilder,visserligen hade då Tikkan en förlängd halvstock enligt Henriks beskrivning.

Personligen tror jag att träkvalitet och fiberriktning i gevärsstockar har betydligt större påverkan än hel eller halvstock.

Mina värsta problemvapen jag haft var dels en Sako Finnbear samt en Kricko 600 som ständigt hade nya träfflägen varje gång jag kom till skjutbanan,det skyller jag uteslutande på dålig träkvalitet.

Jag skulle inte tveka det minsta att köpa en helstock idag om jag sprang på något roligt i rätt skick.

/Micke

Publicerat

Micke,

det har varit ett antal trådar nu där vi har varit överens så det känns skönt att kunna bryta den trenden ;) Skämt åsida så är vi nog skapligt överens även denna gången.

Vi är helt överens att problemen ligger i träkvalitén och i besparingsiver hos tillverkarna. Detta problem finns hos alla vapen med trästock även om det syns allra tydligast bland helstockar, idag hinner man vare sig låta träet torka tillräckligt eller ytbehandla det på ett adekvat sätt. Vare sig porfyllning eller finish är numera vad de borde vara och skälet är givetvis att sådant kostar pengar. Som en lite parentes kan jag nämna att ett av syftena med min egen trippel vara att ta reda på hur väderokänslig en trästock kan vara om allt görs rätt.

Utöver min brors helstockade CG 2000i 30-06 har jag i närmsta bekantskapskretsen ett antal helstockar, antingen är de sakobössor med delad förstock eller också är det Mannlicher Luxus i 308win eller 6.5x55. Jag skulle säga att drygt hälften av de bössorna funkar utan kompromiss medan övriga har mer eller mindre problem. Värst är brorsans CG 2000 som jag lagt många timmar på att få att skjuta rätt, det mest intressanta är att när han skall skjuta in den med jaktammunition i början av säsongen så har den som regel flyttat träffläget 10-20 cm :o Nu skall det sägas att hans bössa är det värsta exemplaret och vanligtvis är problemen mindre än så.

Min slutsats är egentligen ganska enkel, om du hittar en helstock som du verkligen "VILL HA" så skall du så klart slå till men sannolikheten att du får problem är större än om du köpt motsvarande med vanlig förstock. Å andra sidan vet jag att de intressanta problemem i sig själva kan vara en anledning att köpa en bössa. Jag har många gånger lagt pannan i djupa veck för att försöka förstå varför mina dbs agerat som de gjort och när jag så småningom få träffarna där jag ville blev tillfredställelsen så mycket större.

Jag försöker förmodligen bara applicera logik på ett känslomässigt beslut vilket kanske inte var vad frågeställaren var intresserad av?

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Här är min helstock. Det är en Remington Mohawk 600, 308 win. En grymt trevlig bössa som jag är hel nöjd med. Liten, lätt och smidig. Skjuter fina och täta träffbilder och ändrar inte träffläge. 

post-1877-1205078550_thumb.jpg

Publicerat

Vad för fabrikat var det som tillverkade helstockar i 375 H&H?

Publicerat

Jag tycker inte helstockar är vackert och då det inte går att finna några fördelar med dem men rätt många nackdelar så är jag säker att jag personligen aldrig kommer att äga en men, smaken är som baken så gillar man dessa är det väl bara att köpa en fungerar säkert till normal jakt men tveksamt om man vill få ut maximal precision