Publicerat Mars 9, 200818 yr Samlat på mig ca norma 200 hylsor till 9,3:an och ska få "hjälp" att ladda egen ammo,jakt/övning. är ej "hemma" i handladdningsvärlden! Dom få älgar ja skjutit har dött av normas 18,5grams kula (köpes ammo). och jag tycker att de har funkat bra! är igen expert. haft ett genomskott,men de va på en sept,kalv på 15m håll.annars har dom suttit i skinnet på andra sidan. Vilka kulor rekommenderar ni?laddningar? och varför? vapnet:hva 640 9,3x62 kapad pipa till 48cm /Johan
Publicerat Mars 10, 200818 yr Något som inte har med kulan att göra men... Hur är kulbanan med 48cm pipa? Samt bör ju en viss energiförlust uppstå med?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Något som inte har med kulan att göra men...Hur är kulbanan med 48cm pipa? Samt bör ju en viss energiförlust uppstå med? Vad gäller kortpipigt så passar det bäst då kuldiametern är relativt stor i förhållande till hylsvolymen. Magnumkalibrar med stor hylsvolym och mycket relativt långsamt krut är direkt olämpligt eftersom krutet inte hinner brinna upp innan kulan lämnar pipan och en del av krutet går istället åt till mynningsflamma och mer smäll utan att ge kulan mer fart. Ur de här synvinklarna är 9,3*62 en bra kaliber till kortpipigt, liksom .308Win. I en av de senare numren av JoF provsköt och jämförde Håkan Spuhr 4 st 30-kalibrar i kortpipiga automater - rätt intressant läsning. De som jämfördes var 308, 30-06, 300WSM och 300WM. Slutsatsen av de testen var helt klar; den enda kaliber som var vettig i de kortpipiga automaterna var .308Win. De övriga eldade en del av krutet för kråkorna. Värst var förstås 300WinMag. Hur lång en 9,3*62-pipa skall vara för att krutet skall hinna förbrännas vet jag inte, men det finns säkert folk som provat ut det. Vad gäller kulvalet så är en älg egentligen inte speciellt hårdskjuten, så med en 9,3 som har lite marginaler vad gäller effekten i viltet så är inte kulvalet SÅ kritiskt som i klenare kalibrar. Farten i 9,3*62 är också rätt måttlig så kulan sätts inte på så stora prov (relativt mer stressade kalibrar). Mega har redan nämnts och det är ett bra val där man inte behöver betala skjortan för en bra kula. /Ville
Publicerat Mars 10, 200818 yr Mynningsflamman består inte av oförbränt krut, utan av expanderande gas. Allt krut i så gott som samtliga kalibrar har brunnit upp innan kulan gått 10cm i loppet. Vill bara nämna det. Kulval till 9,3 förutom Mega som även jag tycker är bra, är som lågprisalternativ 285gr Sellier & Bellot SPRN och som hyffsat billigt "lyx"-alternativ 250gr Barnes TSX Tripel Shoc-FB. Jag hade nog testat det sista alternativet, när du nu ska handladda för första gången, och har möjlighet. Oavsett vilken kula du väljer, och oavsett vad din laddande kompis säger, så ska du lägga dig under maxladdningar i ett så gammalt vapen. Har själv haft exakt en sådan bössa som byttes bort just för att det blivit en spricka i kammaren.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Hej, precis som BB skriver så förbränns krutet under den första decimetern så det behöver du inte vara orolig för. Helt klart är dock att en kort pipa ger en lägre utgångshastighet men en större myningsflamma men det visste du säkert redan. För egen del har jag under de senaste 10 åren gått från 18.5 grams kulor till 16.2 grammare, där finns det några stycken att välja på men numera är det nästan bara 250 grains TSX som jag använder. Kompisen är lika helfrälst på 250 grains BT och vilken man väljer blir en fråga om vad ma själv föredrar, tsx kulan ger i princip alltid genomslag medan Ballistic Tipen brukar stanna i fullvuxna älgar. Bägge kulorna laddas till 800 m/s men då ur 58 cm pipor. sedan finns det ytterligare en hel del "lätta" kulor som Swift eller Lapua Naturalis men eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av dem är det svårt att uttala sig om dessa. I princip kan man dock säga att på grund av den begränsade utgångshastigheten som du får i en 9.3x62 så funkar de flesta kulor riktigt bra. Jag tycker att 203B har varit i det närmaste optimalt för 16.2 grams kulorna både när det gäller hastighet och precision. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare SAVIN:Hur är kulbanan med 48cm pipa? Samt bör ju en viss energiförlust uppstå med? har bara skjutit på älgbanan så har har ingen större koll på kulbanan. men den skjuter fina träffbilder på 80-90m. har aimpoint 4moa så de e lite svårt men lätt inom en snusdosa. med jaktmatch å alaska 18,5gr. byter nog ut aimpointen mot en trijicon 1,24-4x24 i sommar. Tackar övriga för info'n!! nån som testat oryx tyngre kula..20 grammarn eller va den väger?? /johan