Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt på Långfredag?

Jagar du på långfredagen? 23 röster

1. 1.

• Ja
      65%
      15
    • Nej viltet ska få ha frid då
      34%
      8

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Oki mina jakt bröder o systrar här kommer en liten omröstning igen. denna handlar om jakten kring påsken framför allt Långfredagen.

Jag själv kommer inte att jaga på Långfredagen då jag tycker att viltet ska få ha frid den dagen. Så fick jag lära mig av min Mormor när jag var liten, dom var aldrig o fiskade på långfredagen.

Men hur gör ni?

Publicerat

Långfredan är alla djur fredade så man kan ju inte jaga :'( annars hadd ejag nog gjort det

Publicerat

Finns ju inte mycket att jaga denna tid på året, och de arter man Kan jaga känns inte direkt tvingande att jaga...så varför störa de människor som skulle kunna ta illa vid sig? Nä. Då sitter jag hellre i laddverkstaden... :rolleyes:

Publicerat

Jagar ALLTID på långfredag!

Men främst gädda. Räknas de?

Sitter alltid ute med en kompis o drar upp sisådär 20+ angeldon som vi får springa som tokar mellan då de e som bäst :rolleyes:

Rolig tradition.

Enda gången på hela året vi får upp alla don!

Dagen avslutas med Grillat kött!!

Publicerat

Nu fick du mig att deppa ihop här.... Jisses, vad jag saknar angeldonen. Vi har inte haft en bärig is på flera år. Jag hade definitivt gärna satt mig och kollat på sprättarna och hört knallkorkarna ljuda över isen på långfredag! Hade någon haft problem med det, så hade det varit dem väl unt... :rolleyes:

Publicerat

Det är ju fullmåne så jag ska nog sätta mig och se om jag kan se någon liten årsgris.

Publicerat

Om inte vildsvinen tvingar ut mig i vårsådden eller i sommarfälten så har jag jaktstopp till 16aug nu :(

Just nu längtar jag efter sommar,glass och skjutbanan.

/Micke

Publicerat

Långfredag är det alltid skidåkning i ramundberget som gäller!! :(

Publicerat
Om inte vildsvinen tvingar ut mig i vårsådden eller i sommarfälten så har jag jaktstopp till 16aug nu :P

He he.. vi får väl se.. :lol:

Mvh!

Publicerat

Jag försöker hålla igång året runt.. Tycker dessa, ursäkta uttrycket, påfund är lite knäppa eller vad jag ska säga.. Först var det juldagen då det skulle vara frid i skogen, nu är det påsk med? Vad kommer härnäst? Kristiflygare, allhelgona?

Ursäkta, raljerar lite nu, men efter 13 år på heltid i landstinget så lärde man sig att då man var ledig så jagade man oavsett vad det stod för siffror o prylar i almanackan.

Däremot så försöker jag respektera folk som vill fira påsk i lugn och ro, väljer att jaga på andra platser än där jag kan störa dem.

Mvh!

Publicerat
Jag försöker hålla igång året runt.. Tycker dessa, ursäkta uttrycket, påfund är lite knäppa eller vad jag ska säga.. Först var det juldagen då det skulle vara frid i skogen, nu är det påsk med? Vad kommer härnäst? Kristiflygare, allhelgona?

Ursäkta, raljerar lite nu, men efter 13 år på heltid i landstinget så lärde man sig att då man var ledig så jagade man oavsett vad det stod för siffror o prylar i almanackan.

Däremot så försöker jag respektera folk som vill fira påsk i lugn och ro, väljer att jaga på andra platser än där jag kan störa dem.

Mvh!

Håller med Hippen här, en ledig dag är en jaktdag. Man stör väl inte folk smäller ju smällare överallt nu förtiden :P

Publicerat

Som skåning prioriterar jag att åka ut och flugfiska havsöring på långfredagens morgon! Inte helt fel det heller.../RG

Publicerat

Långfredagen är jaktdag men precis som Hipshot säger kan man ju välja vart man ska vara. Behöver ju inte sänka kråkor i närheten av bebyggelse när folk nu har en extra ledig dag.

För att sedan hedra alla religösa som anser att man ska göra ingenting på Långfredagen har vi traditionsenligt arbetsdag på skjutbanan då.