Publicerat Mars 9, 200818 yr Är det någon på forumet som utövar framgångsrik fällfångst när det gäller räv/grävling? Vilken fälla fungerar bäst? Har själv funderat många gånger på att ställa ut någon större fälla för levande fångst men det har inte hunnits med. Finns det någon med lite mer erfarenhet som är pigg på att dela med sig?
Publicerat Mars 9, 200818 yr Värmländsk tunnelfälla och småländsk rävfälla är fällor som fungerar bra! Har själv båda typerna och funderar på att bygga mig en eller två M/Lillenberg... Tror inte att modellen av fällan är det viktigaste, utan att den placeras rätt och åtlas in ordentligt. Gå in på www.jaktguiden.se så finns ritningar till båda dessa plus en massa fler ritningar på fällor i alla dess former.
Publicerat Mars 9, 200818 yr Författare Funderar lite på en Snikabirum (rävfälla) från det här företaget. www.ideverkstaden.com
Publicerat Mars 9, 200818 yr Funderar lite på en Snikabirum (rävfälla) från det här företaget.www.ideverkstaden.com Säkert en jättebra fälla den. Fast personligen tycker jag att det är roligare att bygga egna fällor enligt ritning och se hur de fungerar.
Publicerat Mars 9, 200818 yr Kan tipsa Dig om en bra länk som innehåller det mesta. http://www.nollkoll.tk/
Publicerat Mars 10, 200818 yr Till mårdhund använder jag framgångsrikt KaNu-fällan..Borde funka på grävling också. o en sån lagar du snabbt själv!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Säkert en jättebra fälla den. Fast personligen tycker jag att det är roligare att bygga egna fällor enligt ritning och se hur de fungerar. Om det blir en Snikabirum så blir det en byggsats. Billigare och det är alltid kul att bygga själv.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Om det blir en Snikabirum så blir det en byggsats. Billigare och det är alltid kul att bygga själv. Tycker jag du gör aldeles rätt i Helt klart en extra känsla av att fånga i en egentillverkad fälla. Bara att sätta igång med bygget så du hinner få den rejäl inåtlad tills augusti
Publicerat Mars 11, 200818 yr Om det blir en Snikabirum så blir det en byggsats. Billigare och det är alltid kul att bygga själv. Är det kanske så att det är byggsatsen som hete SNIKABIRUM och den kompletta fällan som heter SINKABIRUM... f'låt... kunde bara inte låta bli
Publicerat Mars 22, 200818 yr personligen tycker jag att fällfångst är lite för....... mycket jobb. å lite spänning. däremot är det fantastiskt i viltvårdssyfte. den fälla jag har mest intresse för är nog rävsnaran. kanske ska ta licens till rävsnara
Publicerat Mars 22, 200818 yr förstår inte att man inte kan se spänningen i fällfångst? När man närmar sig fällan, o får se fällan och man ser en skugga som man känner igen, och yess! man har fångat en mårdhund igen! Däremot att man känner sig som ett svin när man kallblodigt skjuter varelsen i skallen medans den ligger där o tittar på en med "tyck synd om mig" - ögon är en annan sak. Men spännande är det tycker jag iallafall. Som spänningen när man ser att man fångat något ovanligt djur och istället för mårdhund sitter det en tamhund(har hänt 4 ggr) eller nötskrika typ.. alltid lika skoj det med.
Publicerat Mars 23, 200818 yr förstår inte att man inte kan se spänningen i fällfångst? När man närmar sig fällan, o får se fällan och man ser en skugga som man känner igen, och yess! man har fångat en mårdhund igen! Däremot att man känner sig som ett svin när man kallblodigt skjuter varelsen i skallen medans den ligger där o tittar på en med "tyck synd om mig" - ögon är en annan sak. Men spännande är det tycker jag iallafall. Som spänningen när man ser att man fångat något ovanligt djur och istället för mårdhund sitter det en tamhund(har hänt 4 ggr) eller nötskrika typ.. alltid lika skoj det med. Håller med dig till fulla Schaman, även om mårdhund inte står på min meritlista. Men som tidigare skrevs så visst krävs det en hel jobb för att lyckas bra med fångsten. Sedan får man ju inte missa att vittja fällorna så både tid och jobb krävs... Men det är det klart värt när man närmar sig en fälla som slagit igen. Det är dessuto en riktigt effektiv metod att hålla predatrorer i schack. FÄLLFÅNGST ÄR EN SPÄNANDE JAKTMETOD!!!
Publicerat Mars 24, 200818 yr nu känner jag mig elak. kanske lite inhumant att följa efter en räv som inte har en chans att springa ifrån mig å sen skjuta han i skallen, som du så fint sade =). fällfånst är mer humant. men min inställning beror nog på att jag inte lyckats så bra med fällfångst. jag borde gå in helhjärtat för det i vår och ställa ut fler fällor. ha dom ute längre å mata in mer.. få se om jag är mer positiv senare.