Publicerat Mars 10, 200818 yr Svammel Henrik och MongoMicke har satt myror i huvudet på mej Läst den här länken http://www.riflemagazine.com/magazine/PDF/hl248partial.pdf om den här som jag fattar det bänkskyttekulan och den ska alltså fungera förträffligt som jaktkula! Tricket är tydligen att kulan går in som vilken helmantel som helst oavsett vart man träffar tydligen för att sedan konvertera till varmintkula och förstöra allt. Vid testen i artikeln ovan så är just korta flycktsträckor något som utmärker kulan. Låter ju spännande! Rådjur och älg spelar mindre roll tycker jag men att i hög utsträckning få gris på skottplatsen torde tveklöst vara intressant... Frågan infinner sig då till de kunniga på forumet, går det att skjuta den här kulan i 155 grain i en vanlig jaktbössan med hänsyn till räffelstigning? Kulan är förvånansvärt billig, billigare än Accubond osv så oavsett vad så är jag nyfiken på att testa den! Funderar lite på hur ett rådjur ser ut på utgångssidan.. rimligen så torde det vara en ganska smetig historia men ingångssidan lär ju vara finare än det mesta tycker jag.. Tror fan jag beställer en ask på skoj såvida jag får klartecken här att räffelstigningen inte gör det omöjligt att få kulan att skjuta bra i en Sako Finnlight.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Frågan infinner sig då till de kunniga på forumet, går det att skjuta den här kulan i 155 grain i en vanlig jaktbössan med hänsyn till räffelstigning? Antar att det är en 30 kaliber du menar. Berger rekommenderar 1-14" för 155 grains Match VLD. Ett vanligt jaktvapen i kaliber 308 win brukar ha en räffelstigning mellan 1-10" och 1-12". Kulan kommer garanterat stabilisera i ett vanligt jaktvapen i kal 308 eller 30-06. Det enda jag undrar är om just 155 grains Match VLD kulan är lämplig som jaktkula. På Bergers hemsida finns den inte listad under "Hunting Bullets". Däremot finns 168 grains och tyngre listade där. Den nämns väl inte heller i artikeln du länkade till?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Inte en tanke på att det skulle vara skillnad mellan de två vikterna och precis som du säger så var det inte 155 grainaren de använde i artikeln.. Samtidigt, de sa inte att man INTE skulle använda den kulan till jakt iaf knepigt. Undrar vad som skiljer 155 från 168 grains kula? Måste nog kolla in hemsidan jag med.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Det enda jag undrar är om just 155 grains Match VLD kulan är lämplig som jaktkula. På Bergers hemsida finns den inte listad under "Hunting Bullets". Däremot finns 168 grains och tyngre listade där.Den nämns väl inte heller i artikeln du länkade till? Som jag tolkar det är 155grainaren en "tavelkula" ,lägsta kulvikt i cal .30 för big game är 168 grains. /MongoMicke
Publicerat Mars 10, 200818 yr Måste nog kolla in hemsidan jag med.. Mvh! Gå in på hemsidan,sätt muspekaren på information-klicka på Tech info-scrolla ner till Hunting bullets och klicka på Watch demo clip Om detta är kulans generella effekt så är mitt sökande för alltid över! /Micke
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Som jag tolkar det är 155grainaren en "tavelkula" ,lägsta kulvikt i cal .30 för big game är 168 grains./MongoMicke ..och 168 stabiliserar sig i en vanlig jaktbössa.. Då är det väl bara att testa! Micke, har du funderat på att testa den i din LTR? Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr ..och 168 stabiliserar sig i en vanlig jaktbössa.. Då är det väl bara att testa! Micke, har du funderat på att testa den i din LTR? Mvh! Det förutsätter att jag även börjar handladda .308....tveksamt...har ett rätt välfyllt förråd av såväl övnings som jaktammo i den kaliber nu. Men något jag lärt mig under åren är att man ska aldrig säga aldrig /MongoMicke
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Beställer en ask så får vi se.. den är något tung men skit samma, det torde fungera bättre med Vv140 krutet till den här kulan än 150 grains varianten. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr hmm....även jag kommer att köra med Berger kulan i min 300WM är det tänkt.....MEN, vill först ha lite feedback på hur den funkar till Älg, eftersom det primärt är Älg jag kommer att jaga, kanske nalle knallar förbi i passet också...men chansen torde vara minimal .... Vill ju inte göra bört mig totalt inför grabbarna i laget om man skulle skjuta mot en älg med bergerkulan, som för den oinvigde ser ut som en vanlig hålspets, och kula skulle falera totalt och pysa genom älgen med helmantel effekt.....undrar hur populär man blir då ...
Publicerat Mars 10, 200818 yr Hippen, din utsaga om att det skulle vara jag och Micke som fått dig att bli såld på Bergers VLD känns ungefär lika trovärdig som när du ursäktade din första tonårsfylla med att "jag ville inte dricka men de andra tvingade mig" Jag vill börja med att poängtera att anledningen till att jag från början tipsade Micke om Bergers VLD kulor var hans aversion mot allt som är bondat eller av koppar. För egen del skulle jag såklart välja något sådant alternativ framför Bergers VLD kula om vi pratar om en allroundkula. Visst har jag funderat på om jag inte skulle prova den själv också men då i första hand på rådjur och i klenare kalibrar. För att den skall vara ett riktigt bra alternativ krävs det nog att man kan "finskjuta" viltet. Av Mickes berättelser och de diskussioner som jag har haft med honom har jag all anledning att tro att han gör just det. jag tror inte att det är en bra kula för att penetrera ett överarmsben i tveksam vinkel eller en lämplig drevjaktskula där man kan behöva skjuta snabba andraskott i situationer som inte är optimala. De tre rapporter som jag har fått och som jag refererade till är samtliga från personer som inte skulle drömma om att skjuta i ett läge som de inte hade full kontroll på, säkert minst 90% av de skotten som avlossats har skjutits liggande med benstöd på ostört vilt. Jag vill bara skriva detta så att inge får uppfattningen att jag har rekommenderat Bergers VLD kula som ett alternativ till allround kula för det tycker jag egentligen inte att den är. Det som gör den såpass intressant som den ändå är, är just förmåga till en viss fördröjning innan den expanderar, detta innebär att kulan normalt hinner igenom revben eller t om ett skulderblad innan den dramatiska expansionen sker. Jag skulle säga att det gör den till ett väldigt intressant alternativ för vak- eller smygjakt där skotten kan avlossas under bästa möjliga förhållanden. Den gynnsamma ballistiska koefficienten och den goda precisionspotentialen gör den till en lämplig kula vid lite längre skotthåll som de som kan bli aktuella när Micke skall skjuta sin bergsget Sedan blir jag lite nyfiken på hur Hippen har tänkt när han tror att 168 grains kula skulle funka bättre ihop med VV 140 än vad 150 grainsvarianten gör (det var i vart fall så jag tolkade det skrivna). Enligt John Barsness som skrivit artikeln som Hippen refererar till så tycker han efter att ha använt kulan ytterligare än säsong att den största fördelen är att flyktsträckorna i generella termer är kortar än med någon annan kula som han testat. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 10, 200818 yr Jag har just snabbläst artikeln som Hipshot länkade till. Kulan verkar ju fungera bra i testmediat (Bullet test tube) och lungskott. Men vad skulle hända vid ett skott i ett överarmsben eller bogblad? Restvikterna ligger ju kring 40% när de sköt i testmediat. Jag har svårt att tro att kulan skulle passera ett grovt ben/bogblad som en helmantel och sedan börja expandera en bit efter detta tuffa motstånd. Vad har ni för tankar kring kulan?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Hmm minns inte min första tonårsfylla men det var säkert som du säger, vart tvingad Och vid närmare eftertanke så var det faktiskt mer du än Micke som började prata Berger Men! Jag ser vad du menar, förutsättningarna när jag skjuter är inte speciellt ofta lugna och liggande.. det köper jag men nyfikenheten är iaf rätt påtaglig! Som jag tolkade testet så hade de skjutit mot vilt i knepiga lägen och hade de inte riggat något skjutet oknytt och skjutit igenom båda bogbladen? Som jag förstod det så hade kulan fixat det.. Lät dock lite konstigt, får för mej att en sån här projektil är jävligt känslig och kommer den minsta lilla snett in (efter grässtrå eller något) så lär det bli banan förmodar jag. Det som lockar lite med Berger är ju dels dess förmåga att gå en en bit innan expansion och kanske ffa dess potential som långhållskula eller vad jag ska säga. Den borde ju rimligen kunna skjuta ruskigt trångt..vilket i sig är rätt viktigt tycker jag för det påverkar ens självförtroende eller vad jag ska säga... "Jag vill bara skriva detta så att inge får uppfattningen att jag har rekommenderat Bergers VLD kula som ett alternativ till allround kula för det tycker jag egentligen inte att den är." Point taken! Nirvana vore ju att hissa den i hastighet så mycket det bara går och sen få tex Accubonden att samskjuta! Då kan man ju välja kula beroende på vad som står på programet för dagen.. Fått för mej att 150 krutet gör sig bäst med tyngre kulor typ 180 grain medan 140 krutet är snabbare och fungerar med lättare kulor. Inbillar mej att 150 grainskulorna ffa är för lätta för 140 krutet och att man kan få ut mer av just det krutet med marginellt tyngre kulor. Inser naturligtvis att detta är astrologi på högre nivå, jag med mitt skytte förmår inte att tillgodogöra mej de eventuella skillnader som jag initialt avsåg.. Oavsett vad så är jag rätt tilltalad av detta med korta flycktsträckor framför allt på gris och då under lugna former (vak). Att det ser annorlunda ut under drevjakt är jag helt medveten om.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Det som lockar lite med Berger är ju dels dess förmåga att gå en en bit innan expansion och kanske ffa dess potential som långhållskula eller vad jag ska säga. Den borde ju rimligen kunna skjuta ruskigt trångt..vilket i sig är rätt viktigt tycker jag för det påverkar ens självförtroende eller vad jag ska säga... Som Henrik påpekar är djupverkan,restvikt och benkrossaregenskaper ganska ointressanta i min värld. Dock kan ju galtarnas broskpansar över bogarna ge en del kulor lite att jobba med och där ser jag Bergerkulans fördröjda expansion enbart som positivt. De jakttillfällen som min 300H&h kommer att användas till lär nästan uteslutande handla om lugna skott under kontrollerade former och där tror jag stenhårt på denna kula. Tänk att man fortfarande kan hitta nya saker att prova när man tror sig ha provat allt och redan funnit det optimala /Micke
Publicerat Mars 10, 200818 yr Dock kan ju galtarnas broskpansar över bogarna ge en del kulor lite att jobba med och där ser jag Bergerkulans fördröjda expansion enbart som positivt. Hur vet du att det blir en fördröjd expansion och inte ett totalt haveri vid bogarna?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Hur vet du att det blir en fördröjd expansion och inte ett totalt haveri vid bogarna? Det vet jag inte,dock så ser informationen väldigt lovande ut så jag har ingen anledning att tro något annat just nu. /Micke
Publicerat Mars 11, 200818 yr Författare Gav upp detta, kulan är spännande, men det känns lite riskabelt att skjuta hålspets givet att förutsättningarna då jag skjuter ytterst sällan är dem som beskrivs i artikeln precis som Henrik säger. Beställde två brileytuber i stället Mvh!