Publicerat Mars 10, 200818 yr Teorierna är många varför vi har s.k fläckiga grisar. Är det någon som har ett mer konkret svar?
Publicerat Maj 30, 200818 yr Tja! Jag är övertygad om att det kommer från tamsvin från början men nu råder det anarki i skogen. ska visst vara Linderödsgrisar o vildsvin som parat sig. Kopierade ett inlägg från minjakt,,,,, Vi har skjutit några brokiga grisar i norra Östergötland och hos några av dessa grisar har de haft tanduppsättning som tamgrisen. Det har vi aldrig sett i munnen på någon av de svarta....... Vet inte om det stämmer ,,,, Men de flesta "nya" grispopulationer härstammar ju från skåne, dvs hästtransporter!!
Publicerat Maj 30, 200818 yr Tror nog att den här tråden bara kommer att ge dig fler teorier. Ska du ha ett mer konkret svar så ska du nog vända dig till någon som forskat i ämnet. Själv tror jag nog på de som säger att det är naturliga färgvariationer hos vildsvinen.
Publicerat Maj 31, 200818 yr I skåne är det vanligare än i Uppland men sköt min första prickiga i vintras här hemma, även om den inte var vitprickig. I skåne är det ju nästan vanligare med någon form av inblandning än att dom är bruna. Vissa säger att färgen ändras lite med åldern men det tror jag inte på då pigmenten helt enkelt är ljusare på vissa individer. Bär bägge föräldrarna på anlag så kan de ske även om bägge är normalfärgade själva.