Publicerat Mars 10, 200818 yr Hur mycket skall "kultingen" väga/ålder för att vi skall kalla den årsgris? Jag vet att kultingen är en årsgris, men var går gränsen tycker ni? Jag tycker ca 40kg/10 månader. I denna viktklass börjar jag skjuta.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Hur mycket skall "kultingen" väga/ålder för att vi skall kalla den årsgris? Jag vet att kultingen är en årsgris, men var går gränsen tycker ni? Jag tycker ca 40kg/10 månader. I denna viktklass börjar jag skjuta. När grisen inte har någon röd päls kvar så anser jag att den passerat gränsen från kulting till vuxen gris. Då slipper man väga den.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare När grisen inte har någon röd päls kvar så anser jag att den passerat gränsen från kulting till vuxen gris. Då slipper man väga den. Låter det inte fel med att säga; Jag sköt en kulting häromdagen som vägde 70 kg???
Publicerat Mars 11, 200818 yr Låter det inte fel med att säga; Jag sköt en kulting häromdagen som vägde 70 kg??? Har du bättre förslag så lyssnar jag gärna!!!
Publicerat Mars 12, 200818 yr Frontier, tror att vi menar samma sak nu när du förklarade! Jag var kanske otydlig.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Kultingen (pjyamas, röd, årsgris) är väl kulting tills nästa kull av den förande suggan föds, normalt 10-13 månader senare. Sedan blir den en uberleufer enligt tyskarnas sett att se på saken dvs gylta eller 1 års galt. I icke väl fungerande system kan ju gyltstadiet hoppas över om kultingen tillåts para sig under första året. Terminologin årsgris är därför luddig för skott mot gris i denna tid. MVH
Publicerat Mars 12, 200818 yr Författare Kultingen (pjyamas, röd, årsgris) är väl kulting tills nästa kull av den förande suggan föds, normalt 10-13 månader senare. Sedan blir den en uberleufer enligt tyskarnas sett att se på saken dvs gylta eller 1 års galt. I icke väl fungerande system kan ju gyltstadiet hoppas över om kultingen tillåts para sig under första året.Terminologin årsgris är därför luddig för skott mot gris i denna tid. MVH (.....om kultingen tillåts para sig under första året.) Ja, det är mycket vanligt idag. Lite utanför trådens syfte. Jag har fortfarande svårt att föreställa mig en gris på 70kg som kulting, men det är hur jag tänker.
Publicerat Mars 13, 200818 yr (.....om kultingen tillåts para sig under första året.) Ja, det är mycket vanligt idag. Lite utanför trådens syfte. Jag har fortfarande svårt att föreställa mig en gris på 70kg som kulting, men det är hur jag tänker. vi börja å skjuta kultingar från 15kg och up - det er säckert at finnas kultingar med 70 kg - jag hadde det selv Storgalt
Publicerat Mars 17, 200818 yr för egen del såg jag motsatsen till stora kulting i fredags. Ett kortare dösök, får vi l kalla det hela. ca 150m med död gris, som fortfarande var röd i pälsen. Levandevikt, 52 kg och tyvärr, inkl 4 smågrisar i sig. Men med tanke på storleken, fortfarande röd i pälsen är jag ändå ganska övertygad om att skytten faktiskt skjutit en årsgris. Antagligen har suggan till detta gänget, omkommit på ngt vis. Vet ingen som skjutit ngn i närheten ej heller ngn som blivit trafikdödad. Gyltan har antagligen blivit könsmogen direkt, typ 8-9 månad och påsatt omg och därmed ingen olovlig gris.
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare för egen del såg jag motsatsen till stora kulting i fredags. Ett kortare dösök, får vi l kalla det hela. ca 150m med död gris, som fortfarande var röd i pälsen. Levandevikt, 52 kg och tyvärr, inkl 4 smågrisar i sig. Men med tanke på storleken, fortfarande röd i pälsen är jag ändå ganska övertygad om att skytten faktiskt skjutit en årsgris. Antagligen har suggan till detta gänget, omkommit på ngt vis. Vet ingen som skjutit ngn i närheten ej heller ngn som blivit trafikdödad. Gyltan har antagligen blivit könsmogen direkt, typ 8-9 månad och påsatt omg och därmed ingen olovlig gris. En mycket vanlig syn idag. Gyltorna kan bli könsmogna redan så tidigt som vid 6-7 månader om de blir ensamma. Kultingen hade 4 kultingar i magen.....
Publicerat Mars 13, 201016 yr En mycket vanlig syn idag. Gyltorna kan bli könsmogna redan så tidigt som vid 6-7 månader om de blir ensamma.Kultingen hade 4 kultingar i magen..... Gammal tråd men ack så aktuell så här års när bara årsgrisar är tillåtna. Jag sköt en för snart 2 veckor sedan som var på 53 kg levandevikt inkl 4 i magen. Usch, det kändes inte bra när man öppnade henne. Gyltan var dock inte själv utan i grupp med sugga och totalt 3 rödgrisar. Markägaren var dock nöjd eftersom det är för mkt grisar i området. En undran jag har är om när smågaltarna lämnar syskonskaran? Kan någon av de 2 kvarvarande rödgrisarna vara galt eller är de bortstötta från gruppen av suggan så här års?
Publicerat Mars 13, 201016 yr Författare Gammal tråd men ack så aktuell så här års när bara årsgrisar är tillåtna.Jag sköt en för snart 2 veckor sedan som var på 53 kg levandevikt inkl 4 i magen. Usch, det kändes inte bra när man öppnade henne. Gyltan var dock inte själv utan i grupp med sugga och totalt 3 rödgrisar. Markägaren var dock nöjd eftersom det är för mkt grisar i området. En undran jag har är om när smågaltarna lämnar syskonskaran? Kan någon av de 2 kvarvarande rödgrisarna vara galt eller är de bortstötta från gruppen av suggan så här års? Märkvärdigt!! Nu tror jag inte det var suggan till gyltan du sköt eftersom hon aldrig hade tillåtit att gyltan blev betäckt under det första levnadsåret. Har de tre rödgrisarna varit moderslösa kan de mycket väl tagit sällskap med en annan sugga med släktband. Smågaltarna brukar bli bortkörda strax innan suggan kommer i brunst och då väger de ca 50 kg. I ditt fall är det svårt att säga om det är någon liten galt i gruppen om nu deras moder har förolyckats.