Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

syster ska till USA! Vad ska hon ta hem?

Featured Replies

Publicerat

Hej :D

Ska beställa lite optik från USA, och jag behöver lite råd.

Har ju nyss fått hem en Sako 222:a B) , just nu sitter ett Bushnell Legend på den :ph34r: men det är bara under bäverjakten, faktiskt så är den klar och fin i bilden, och såklart är den skottfast. Sakon ska användas främst till toppjakt och bäverjakt (mest toppjakt), men även räv och gås i ytterst små mängder, Mycket ban-skjutning också.

Så vad tycker ni jag ska välja för sikte? Finss det något sikte som passar de jaktformer jag ska hålla på med? eller ska jag rent utav satsa på två sikten med snabbfäste? (sako optilock)

Bushnell elite 6500 har ju ganska allrounda kikare, med räcker 16x till för toppjakt? har jagat förut med 9x, och det tyckte jag var på gränsen. vill ju liksom ha något med högre förstoring :(

eller ska jag skjuta bävrarna med 308:an?

ojoj, det är inte lätt det här ;)

//

Gabbe

Publicerat

Det skadar verkligen inte med hög förstoring till toppjakten.

Jag har köpt någon av dessa:

Leopold VX-III 8.5-25x50 med "Varmint hunters" riktmedlet. 980 USD

Bushnell Elite 6500 4.5-30x50 med Mil-dot riktmedel. 740 USD

Har inte kollat i någon Elite 6500 än, men det känns som att den är mer prisvärd än Leupolden.

Publicerat

Kolla upp priserna ordentligt. Har en butik i san francisco åt dig om du vill ha mailadresser och beställa ett. Han ville ha beställingen 2 v innan.

Förstoring är bra men 16 räcker gott och väl om du inte vill skjuta på 300 plus men med din 222:a lär det knappast vara aktuellt. (Har själv en sako 222 :lol: ) Men 16 räcker tycker jag. Vill du ha ett allround sikte till räven och bävern också hade jag siktat på ett med bra ljusinsläpp. Har ingen erfarenhet av 6500, men varför inte ett conquest 4,5-14 x 50. Det blir det nog för min del iaf.

Publicerat

jag tycker du kolla på weawer grand slam,mycket optik för pengarna,har två själv..

Publicerat

Själv har jag satt en leupold vx-3 6,5-20x50 på min 222:a som jag använder som toppjaktsracer och bäverbössa kan helt klart rekommendera den.