Publicerat Mars 10, 200818 yr Vilken kategori hör björnen till egentligen hög eller småvilt? Högvilt!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Har hört ngn som påstod att man fick jaga björn bara man löste småviltskort pga av att de inte gick under högvilt. Men de e bara vad jag hört! Tyckte de lät skumt men vad vet jag. Har ej undersökt saken och om ngn nu VET så hänvisa gärna till lagtext som visar svart på vitt.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Ja, skulle vilja ha det svart på vitt. Har för mig att det står när man tar jägarexamen att älgen är sveriges enda högvilt. Men jag kan ha fel. Har mejlat jägareförbundet,länsstyrelsen och naturvårdsverket. Så snart har jag svar.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Ja, skulle vilja ha det svart på vitt. Har för mig att det står när man tar jägarexamen att älgen är sveriges enda högvilt. Men jag kan ha fel.Har mejlat jägareförbundet,länsstyrelsen och naturvårdsverket. Så snart har jag svar. räknas väl som statens vilt(högvilt) men går väl vad jag vet jaga under småvilts kort där det inte finns speciela fällavgifter eller regler...
Publicerat Mars 10, 200818 yr räknas väl som statens vilt(högvilt) men går väl vad jag vet jaga under småvilts kort där det inte finns speciela fällavgifter eller regler... de finns väl ingen allmän avgift för björn. men vissa markägare har fällavgift för björn. marken ja är med och arrendera tar 1000kr i fällavgift. förmodar att dom stora skogsbolagen har fällavgifter även för björn. trots att den går under småviltsjakt. kolla detta med era markägare. kolla även vad som står på jaktkorten. för att man har löst älgjaktskort på tex svea's skog så tror ja inte att du har rätt att skjuta björn om de inte står på jaktkortet. kan vara lite lurigt.. måste kolla med mitt andra jaktlag vad som gäller.. pappret vi får om älgjakten står även att björn får skjutas... men de vete fan om man inte rätt till småviltsjakt inom vvo't (småviltsjaktkort)
Publicerat Mars 11, 200818 yr Ja, skulle vilja ha det svart på vitt. Har för mig att det står när man tar jägarexamen att älgen är sveriges enda högvilt. Men jag kan ha fel.Har mejlat jägareförbundet,länsstyrelsen och naturvårdsverket. Så snart har jag svar. Högvilt i den bemärkelsen att det ska jagas med klass 1 vapen. Sedan i vissa vvo områden så går det som övrigt vilt i vårat vvo och en del har det inlagt under småviltsjakt har jag också hört.
Publicerat Mars 11, 200818 yr När jag jagade i Dalarna räknades allt vilt, förutom älgen, till småvilt och fick jagas på "småviltskort".
Publicerat Mars 11, 200818 yr När jag jagade i Dalarna räknades allt vilt, förutom älgen, till småvilt och fick jagas på "småviltskort". Jag har hört att några jaktlag har det så här uppe också.
Publicerat Mars 11, 200818 yr de finns väl ingen allmän avgift för björn. men vissa markägare har fällavgift för björn. marken ja är med och arrendera tar 1000kr i fällavgift. förmodar att dom stora skogsbolagen har fällavgifter även för björn. trots att den går under småviltsjakt. kolla detta med era markägare. kolla även vad som står på jaktkorten. för att man har löst älgjaktskort på tex svea's skog så tror ja inte att du har rätt att skjuta björn om de inte står på jaktkortet. kan vara lite lurigt.. måste kolla med mitt andra jaktlag vad som gäller.. pappret vi får om älgjakten står även att björn får skjutas... men de vete fan om man inte rätt till småviltsjakt inom vvo't (småviltsjaktkort) det tror jag inte.tänkte mer om hur området har bestämt det,vi har iaf 10 000kr i fällavgift och då ingår allt som kostar typ besiktingsman,ev avgifter för sva och få tillbax kraniet osv frakt osv..små pengar kanske men inte helt gratis att skjuta en,,sedan är det oxå lagt den summan för vi inte ska få in några som tror man kan skjuta och inte göra eftersök osv,köper man jaktkort hos oss koster det 500sek(8500h) för ett år om en i byn godkänner så kan man efter 1år få tillgång på 19000h.. men svart på vitt hur björnen vill ha det väntar vi svar på...
Publicerat Mars 11, 200818 yr Hos oss är de alla som löser jaktkort som får jaga björn. Jäkla tur att man inte behöver va med i älgjaktlaget för å jaga björn för maken till köttsnåla och pennga räknande gubbar finns väl inte. i övrigt så finns de mesta att läsa här http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr...d/bjornjakt.asp
Publicerat Mars 11, 200818 yr Alla med rätt att jaga storvilt inom ett område med björntilldelning har rätt att skjuta björn om inte markägaren bestämmer annorlunda. Men den är fortfarande ett högvilt !
Publicerat Mars 11, 200818 yr björn= småvilt. man får jaga björn på småviltskortet har jag fått höra men med klass ett vapen
Publicerat Mars 11, 200818 yr det tror jag inte.tänkte mer om hur området har bestämt det,vi har iaf 10 000kr i fällavgift och då ingår allt som kostar typ besiktingsman,ev avgifter för sva och få tillbax kraniet osv frakt osv..små pengar kanske men inte helt gratis att skjuta en,,sedan är det oxå lagt den summan för vi inte ska få in några som tror man kan skjuta och inte göra eftersök osv,köper man jaktkort hos oss koster det 500sek(8500h) för ett år om en i byn godkänner så kan man efter 1år få tillgång på 19000h..men svart på vitt hur björnen vill ha det väntar vi svar på... tror inte vad då? Fällavgift? här finns de en del info om björnjakt:http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/bjorn/Beslut_om_björnjakt_2007.pdf
Publicerat Mars 11, 200818 yr Det är väl Rovvilt! men rätten att jaga björn kan man liksom med lodjur få på både småviltskort och högviltskort inom vvo.
Publicerat Mars 11, 200818 yr Det är väl Rovvilt! men rätten att jaga björn kan man liksom med lodjur få på både småviltskort och högviltskort inom vvo. Hos oss går det under övrig jakt. Markägarna har satt en fällavgift på 2000:- SEK för en skjuten björn, men om man inte är markägare så ska man ha det skriftligt att man får skjuta björn om tillfälle ges.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Författare Alla med rätt att jaga storvilt inom ett område med björntilldelning har rätt att skjuta björn om inte markägaren bestämmer annorlunda. Innom vvo där ingen särskild särskild bestämmelse för björnjakt finns, kategoriseras björnen som övrigt vilt (statens vilt) och kan därför jagas på småviltkort. Björnen är ett högvilt men ligger också under övrigt vilt.
Publicerat Mars 17, 200818 yr Björn faller per definition in under ÖVRIGT vilt. Jakt får bedrivas endast om det står på tex arrendekontraktet eller jaktkortet att det innefattar björn. Står det inget får man heller inte jaga. (Färsk info från en besiktningsman i Öviks kommun). I vårt älgarrende på SCA-mark (Strömsund) ingår björn. Småviltjägare får alltså inte jaga björn hos oss. Vi älgjägare får däremot ta med oss gäster gratis eller sälja jakt till gäster precis hur vi vill. Så är det hos oss men det verkar ju finnas otaliga varianter.
Publicerat Mars 17, 200818 yr Björn faller per definition in under ÖVRIGT vilt. Jakt får bedrivas endast om det står på tex arrendekontraktet eller jaktkortet att det innefattar björn. Står det inget får man heller inte jaga. (Färsk info från en besiktningsman i Öviks kommun). Vi har precis samma föreskrifter hos oss i Kalix.
Publicerat Mars 19, 200818 yr Ja, skulle vilja ha det svart på vitt. Har för mig att det står när man tar jägarexamen att älgen är sveriges enda högvilt. Men jag kan ha fel.Har mejlat jägareförbundet,länsstyrelsen och naturvårdsverket. Så snart har jag svar. När jag tog jägarexamen så fick jag lära mig samma som står i bifogad länk. Men det var ju å andra sidan 16år sedan också.... http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gvilt
Publicerat Mars 19, 200818 yr det tror jag inte.tänkte mer om hur området har bestämt det,vi har iaf 10 000kr i fällavgift och då ingår allt som kostar typ besiktingsman,ev avgifter för sva och få tillbax kraniet osv frakt osv..små pengar kanske men inte helt gratis att skjuta en,,sedan är det oxå lagt den summan för vi inte ska få in några som tror man kan skjuta och inte göra eftersök osv,köper man jaktkort hos oss koster det 500sek(8500h) för ett år om en i byn godkänner så kan man efter 1år få tillgång på 19000h..men svart på vitt hur björnen vill ha det väntar vi svar på... Gäller detta allt vilt? Dvs. jaktkortet.