Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad avgorde spets valet?

Featured Replies

Publicerat

Sitter här och funderar på dom olika spetsraserna. Sammtidigt så funderar jag på rasernas sätt o jaga,uppträdande mot vilt osv. Vad avgorde valet av spetsras för er andra därute?

Själv så föll valet på en gråhundstik då jag har fått för mej att det är ett av dom säkrare korten om man vill få en duglig hund(inga påhopp på andra raser )på allt vilt som jag jagar. Min lilla gråsudd jagar allt som står med stor glädje kanske lite förstor glädje ibland ;). Min tik är skapligt hård mot vilt o slåss gärna lite extra med en grävling om hon får möjlighet, skäller gris med stor lust och jobbar också nära o bra för att få dom o stanna (mellan 5 och 0 meter) älg har hon skällt sen hon va 7-8 månader och ligger där på skalltiderna upp mot 8-9 timmar (har kallat av henne på grund av mörker). Så jag är nöjd med mitt val av ras är ni lika nöjda ?

Publicerat

Eftersom vi var ute efter en ren älghund för snart 10 år sedan, så blev det jämthund. Och det har vi inte ångrat en sekund, nu snart 10 år senare.

Över 130 älgar fällda, skäller björn, underbart psyke, trevlig familjehund, lättsam, lättlärd, social otroligt friska och hållbara hundar = Precis vad vi vill ha ;)

Har ju dessutom avlat vidare på de linjerna och har 2 avkommor från 2 olika kullar här hemma. Den äldre sköts det i fjol, vid 9 månaders ålder älg för och den yngre är ju bara pluttig än, så där får vi se till hösten vad som finns.

En gång jämte - Alltid en jämte ;)

Publicerat

Jagat med gråhundar, karelare och jämtar, alla har sina fördelar på gott och ont, fastnade för laika av den anledningen att det är en frisk ras och verkade passa mitt sätt att jaga på, nr 2 på listan var en karelare men hälsobesvären hade nog gjort att det blivit en jämte annars.

Får säga att jag är nöjd hittils och inget jag ångrat, sällan man får se en hund röra sig så lätt i skogen, bra tempo, det som är kvar är skalltiderna och kanske älgtillgången ;) men han har haft sin första säsong under hösten som var.

Publicerat
  • Författare

Ja den ända nackdelen som jag kan se med min gråhund är väl att söket är lite förstort och sen att hon är lite för envis när hon hittat vilt (släpper aldrig innan det är stånd). Nästa spets jag skaffar mej blir med största sannolikhet en laika tik då jag vill ha en hund som är lite mer kontaktsökande i skogen och snabbare sök. En ras som jag alltid har varit sugen på är hälleforsaren men har dock bara träffat 2 så det är lite tidigt o bilda mej en åsikt om hur dessa hundar är, ska bli roligt o följa Mats hälleforsare nu i höst o se hur den utvecklas. Jädrar va sugen man blir på o skaffa sig en spetsvalp nu när man sitter här o tänker på alla fina dar man har varenda höst med gråhundstiken

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej

jag har valt att prova öst laikor, tycker dom har allt vad som krävs för att vara en bra grishund! men så här långt blir jag förvånad hur bra det går på Älg!

jag jagar mestadels gris men älg andelen ökar även här i söder.Har haft karelare innan som jag var nöjd med. och jag har en karelare nu med.tycker kanske

att medeltalet karelare är mer älghund(min åsikt)gillar båda raserna, vi får se vad det blir till slut. kanske båda raser!

mvh

Peter

Publicerat

Har 2 karelare och ser våra vänner sitta i skogen och vänta på sina och vi skjuter älg och har med oss hunden hem. De sa väl till oss i början att karelare inte kan jaga älg men det märks inte här.. tiken är allt för het på grävling bara.. inget negativt men jobbigt då hon gärna går i gryt. www.skamandros.dinstudio.se

post-1954-1206367831_thumb.jpg

Publicerat

Jag kommer att äga en Karelare i framtiden. Vet ej när. Vi hade en som var bladras, (pappa karelare, mamma ?) hon blev använd lite som älghund, hon hade ett grymt temperamet mot andra hundar som kom in på vår gårdsplan. En rottwalier hanne på 50 kg var ingen match. Men på neutral mark var det inga problem.