Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Man blir sotis ibland när man ser andras kalibrar en .585 Jeffery

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit hemma hos kompisen idag som ska hjäpa mig att ladda till 8 mm rem. mag. men där känner man sig liten vad beträffar kaliber. Jag såg lite på hans kulor till .585 Jeffery (1.4858999999999997 mm i diam.) grym. Jag ska få provskjuta den en dag. Han har tre olika mag.pipor till den. Han är vapensmed här utanför Kalix. Det är så att man blir sotis när man ser ett sådant monster.

::) ::) ::)

Publicerat

Strax under 1,5 mm???  ;):D ;D

Publicerat

Du kanske inte blir sotis när du sett han skjutit ett skott.. :'(

låter som det kan vara rätt stygt

Publicerat
  • Författare
Strax under 1,5 mm???  ;):D ;D

Hej bluebird!

Tack!

15mm=1,5cm. Det är ett j__la hål i pipan.

Publicerat
  • Författare
Du kanske inte blir sotis när du sett han skjutit ett skott.. :'(

låter som det kan vara rätt stygt

Han har rak kolv och rekrylbroms på den.

Publicerat

Undrar bara vad man har en sån bössa till, det var väl några år sen dinosaurierna dog ut. ;)

Publicerat
  • Författare
Undrar bara vad man har en sån bössa till, det var väl några år sen dinosaurierna dog ut. ;)

Det har Du så rätt i, men han har dom till älgarna här i norr. Det blir minimal köttförstöring enl. honom. Jag har inte sett det.

:D

Publicerat

Vart övningsskjuter man med en sådan när största tillåtna kaliber på de flesta skjuttbanor går runt 9-10mm?

/Marcus

Publicerat
  • Författare
Vart övningsskjuter man med en sådan när största tillåtna kaliber på de flesta skjuttbanor går runt 9-10mm?

/Marcus

Bra fråga!

Han har ett sandtag ett par hundra meter från huset med egen sjutbänk. Inskjuten där. Han är där och provskjuter andras bössor som han haft inne på service el. rep.

Publicerat

Heter den inte .585 Nyati?

Publicerat
  • Författare

Jag frågade honom och han sa att den .585 Jeffery. Det är ett hemmabygge rakt igenom och vapensmed. Jag har kikat efter en sådan kaliber på nätet men jag har inte hittat någon med den betckningen.  ::)

Publicerat

Förmodligen en 500 jeffrey då??

Så vitt ja vet heter det

585 Nyati

500 jeffrey

505 Gibbs

Publicerat
  • Författare
Förmodligen en 500 jeffrey då??

Så vitt ja vet heter det

585 Nyati

500 jeffrey

505 Gibbs

Jag har sett kulorna och dom var stora och asken märkt med .585.

:D

Publicerat

Låter riktigt manligt :D :D

Publicerat

Isjonsson - fråga honom då vad det är för hylsa . Om han tryckt i en .585:a i en hylsa från en .404 Jeffrey (om det nu går) så har han skapat en semi-wildcat som man säkerligen kan kalla .585 Jeffrey. Om det istället är en .577 NE som är nedsvaravad, så är det en .585 Nyati. Annars gör Bertram hylsor till .585 Nyati, så de skall vara rätt stämplade.

Publicerat

Vad är en semi wildcat?Jag tror inte det funkar att trycka ner en .585 kula i en .404 Jeffrey hylsa i och med att den endast är .540" framför utdragarspåret,däremot går det utmärkt att använda en .500 Jeffry som är .615" framför utdr.spåret.

6BR

Publicerat
  • Författare
Låter riktigt manligt :D :D

Den kalibern är manlig och för karlar med hår på bröstet.

;D ;D ;D

Publicerat
Den kalibern är manlig och för karlar med hår på bröstet.

;D ;D ;D

Nä nu måste du lösa det här mysteriet annars tror vi att karlarna i fråga saknar andra egenskaper än hår på bröstetr - vad bygger din kompis kaliber på för hylsa?

Publicerat
Vad är en semi wildcat?Jag tror inte det funkar att trycka ner en .585 kula i en .404 Jeffrey hylsa i och med att den endast är .540" framför utdragarspåret,däremot går det utmärkt att använda en .500 Jeffry som är .615" framför utdr.spåret.

6BR

6,5BR skulle jag kalla semiwildcat då den bygger på en befintlig kaliber och endast med mindre åtgärder färdigställs till en ny patron. Det finns dock förmodligen ingen fast regel om detta... Vad är egentligen en "wildcat"?

Publicerat
Vad är egentligen en "wildcat"?

Skulle det inte kunna vara så enkelt som att köpeskott inte existerar och att hylsor endast går att få tag i genom omformning av andra?

Publicerat
  • Författare
Skulle det inte kunna vara så enkelt som att köpeskott inte existerar och att hylsor endast går att få tag i genom omformning av andra?

Han bor en bit utanför Kalix. Du kan ju ringa och prata med honom. Han finns under länken www.nollkoll.tk

/vapensmeder

utan hemsida. Du kan få ledtråden att han bor öster om Kalix mot Happis och bryter på finska och fråga vad han bygger för kalibrar. Jag vet att han håller på att trappar ned en del.

;)