Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

syntetstock Sako

Featured Replies

Publicerat

Hej på er

Undrar om någon av er satt syntet/glasfiberstock på en Sako vixenbössa och isåfall vilken och om ni är nöjda. Detta ämne har säkert varit uppe så tipsa mig gärna om en vettig länk

/mats

Publicerat
:blink:
Publicerat

Problemet är att ingen fabrikant mig veterligen tillverkar "Drop in" stockar till en L-461 :)

Jag skall låta det vara osagt hur situationen ser ut för AI låsen men om någon hittat en utbytesstock från en bra stocktillverkare skulle det vara intressant att få veta om det.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jo henrik

det är precis det jag undrar också. Kollade med hs-precision men de hade till 691 och 491 så det blir ju inte rätt. Kollade även med mcmillan och det var en dam där som påstod att deras classic, hunter och varmintstockar skulle passa till en L461(vilket är det jag har). Jag blir dock inte riktigt klok på deras prislista på deras hemsida. Har ni beställt därifrån nån gång??

Jag har även mejlat Mannerstocks men ej fått svar ännu!

Jag skall använda min vixen till trädskällarjakt och skulle vilja rigga den med nåt lite stryktåligare än den i mitt tycke allför fina träkolven. Allt krypande i riset och ljungen tär rätt hårt på stockvirket

/m

Publicerat
:)
Publicerat
  • Författare

ok

jag mejlar och kollar

/m

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

tjohej

nu var det gjort

Beställde en Mcmillan SAKO Hunter stock till min kära vixen L461:a. Färgad i dark camomönster om ni kolla på deras hemsida.

Ringde dit direkt och fick prata med en Ryan. Väldigt trevlig och kunnig och hade full koll på Sakobössor och olika pipor, mekanismer mm och Jimbo du hade helt rätt A1 och L461:orna är tydligen samma.

leveranstid var ca 4 månader så man hinner nog lagom till att trädskällarjakten drar igång

jaha

då var det bara att vänta då :huh:

/m

Publicerat
:lol:
Publicerat
  • Författare

Heja

Kände mig tvungen att ändra lite färgvalet på stocken. Den första kändes lite för "military". Färgsättningen blir istället som på bifogar bild (jag vet att den är dålig pga att jag nallade den på mcm:s hemsida). Verkar väl ok eller hur. man får väl bara passa sig för att lägga ifrån sig bössan i lingonriset :D

/m

post-1158-1207040430_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

hej igen

glömde delge att jag fått svar från Manners stocks. De hade ingen för L461 men han skrev att de hade en del förfrågningar och att det kanske skulle komma inom en snar framtid.

Vem vet!

/m

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare
hej igen

glömde delge att jag fått svar från Manners stocks. De hade ingen för L461 men han skrev att de hade en del förfrågningar och att det kanske skulle komma inom en snar framtid.

Vem vet!

/m

Hej på er igen

Nu börjar det närma sig. Stocken lämnar MCmillanfabriken i dagarna och undertecknad kan knappt bärga sig innan den är hemma. Återkommer med bilder och vikter inom kort

/m

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Hej på er igen

Nu börjar det närma sig. Stocken lämnar MCmillanfabriken i dagarna och undertecknad kan knappt bärga sig innan den är hemma. Återkommer med bilder och vikter inom kort

/m

I dagarna, Yea right!!

Fick kontakt med dom igår och det visade sig att de haft "some problems with the inletting of my stock", lite låg blir man ju :angry:

De skulle försöka snabba på och skicka den senast fredag.

"morr"

/m

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
I dagarna, Yea right!!

Fick kontakt med dom igår och det visade sig att de haft "some problems with the inletting of my stock", lite låg blir man ju :D

De skulle försöka snabba på och skicka den senast fredag.

"morr"

/m

Publicerat
  • Författare

tjohej

stocken skickad fån staterna. här inom drygt en vecka. Det närmar sig (tror jag :D:D )

/m

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
tjohej

stocken skickad fån staterna. här inom drygt en vecka. Det närmar sig (tror jag ;):lol: )

/m

Hallå sakoister och vixenister.

Nu är mr Mcmillan hemma och monterad. Ganska nervöst när man skulle prova om systemet passade men det slank in som smort och passformen är excellent. Bifogar lite bilder och skottserien är den första 3-skottaren med nya kolven, hyfsat godkänd. Bössan blev ca 2 hg lättare med Mcmillanstocken och väger nu knappt 3,1 kg toppad med ett Leupold 4-12*40 LR duplex sikte. Pistolgreppet hade en trevlig handutfyllnad och hela ekipaget blev lite behagligt framtungt så där så att bössan ligger väl i vänsternäven. Färgen blev som synes helt superb

ser fram emot praktiska test framöver

/mats

post-1158-1221335069_thumb.jpg

post-1158-1221335097_thumb.jpg

post-1158-1221335110_thumb.jpg

post-1158-1221335130_thumb.jpg

Publicerat
;)
Publicerat
  • Författare
Så där ja!!!! Grattis!!!!

Kul att det gick bra med leveransen! Verkar ju skjuta som en dröm också!! Var det en Sako sa du??? ^_^:lol:

Jim

oui

Sako Vixen L461 made in suomi. Fick testa den praktiskt nu i orrgömslet på morgonen. 3 skott tre tuppar, vad säger man, det blir lite tjockt i halsen ;)

/m

post-1158-1221377038_thumb.jpg

• 8 months later...
Publicerat

Lyfter en gammal tråd nu men.. Den klven till L461.. passar den även till AI/L461?

Publicerat

Ja och nej :D

Om frågan var om en stock som är utfräst för en L461 passar utan modifieringar till en AI så är svaret NEJ. Om frågan däremot var ifall McMillan gör stockar som passar till en AI så är svaret JA

Men det kanske finns en tredje fråga som jag aldrig uppfattade :D

Henrik

Publicerat
Ja och nej :D

Om frågan var om en stock som är utfräst för en L461 passar utan modifieringar till en AI så är svaret NEJ. Om frågan däremot var ifall McMillan gör stockar som passar till en AI så är svaret JA

Men det kanske finns en tredje fråga som jag aldrig uppfattade :D

Henrik

Hahaha, jisses.. ja, du hittade frågan jag trodde jag hade ställt som jag aldrig ställde =) Men det var precis vad jag ville höra =)