Publicerat Mars 12, 200818 yr Har nu varit hundlös i ett par år och äntligen har en ljusning börjat synas för att korrigera detta. Givetvis skulle det ju bli en jakthund och efter diskussioner med sambon har vi landat bland apportörerna, främst tittat på Labbe och Spaniel. Så min fråga gäller då vilken är lämpligaste rasen för apportering och ev sök? Detta blir min första hund på länge samt min första apportör(som hämtar annat än strumpor ur tvätten), så jag undrar även vilken ras som är "lättast" att träna? Varken spaniel el labbe borde väl vara problem med familj o barn?? Mvh David
Publicerat Mars 12, 200818 yr Kul!!! Sök skriver du, eftersök eller? Spelar egentligen ingen roll, båda raserna fixar det. Labben är en något effektivare apportör men med lite träning så är det marginellt.. spanieln kan du köra som kortdrivare på klövvilt och med tur få en jycke som är skalldrivare.. Fan vet, finge jag bara ha en hund så skulle jag nog satsa på spanieln ärligt talat. Se bara till att du tar hund från jaktlinjer antingen en jaktlabbe eller en spaniel där du VET att uppfödarna är mer jägare än utställningsfolk. Råkar av en händelse känna till en spännande kul som är på G här framöver, känner hanen där tämligen väl Mvh!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Författare Japp det var eftersök jag menade. Saknar för tillfället spårhund, men hoppas kunna få det på köpet. Många pratar om att labben är tämligen lätt att träna, är det stor skillnade med spaniel?? En apportör som är kortdrivande på klövvilt vore ju igenligen drömmen, ett komplett paket så att säga . Men då poppar ju samtidigt tanken på gris upp, har du några erfarenheter av spaniel och gris? Är mest orolig för hunden, efter att sett andra hundar bli lite tilltufsade. Är det efter honom du har bild på i jaktdagboken? När är Kullen beräknad att födas? Många frågor blir det, Mvh David.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Oavsett vad du väljer av de två raserna så kan du med lätthet få till en duglig spårhund. Båda raserna är lätta att träna, beror lite på vad du har för krav på jycken. Du kan, med rätt träning, vrida hur en helvets massa förmåga ur båda raserna avseende dirigering, linjetag och följsamhet, det är helt och hållet upp till dej och dina ambitioner och din kunskap. Båda raserna är lätta att få till dugliga jakthundar utan tvekan.. möjligen att jag kanske skulle föredra spanieln men det är hårklyveri på hög nivå ärligt talat. Tycker att jag fått tillbaka mer på mindre träning med spanieln än med labbarna men å andra sidan så hade jag inga höga ambitioner alls med spanieln utan han har helt enkelt fattat vad husse önskar av honom i de olika situationerna och på något sätt agerat utifrån det. Just det handlar nog mer om vilka gener som fanns från början i spanieln.. När det gäller de här två raserna och gris så går det inte att säga något säkert. Generellt sett så är ingen av de två raserna bestyckade med de kvalitéer som krävs för gris MEN det finns väldigt många individer från spaniel och labberaserna som jagar gris som fan! Min första jaktlabbe träffade aldrig på gris, den andra jagade dem utan minsta tvekan och skällde på dem då de stod stilla. Nuvarande jaktlabbe är helt oprövad och kommer att så förbli några år till. Spanieln jagar gris som springer utan prut. Vid några tillfällen så har han skällt stillastående nasse men jag har även sett honom kuta förbi gris utan att bry sig för fem öre. Ser dock en klar trend att han blir skarpare för varje år som går, nu när han är 7 år gammal plockar han ned skammade rådjur tex något som inte föresvävade honom som unghund. Båda raserna knuffar klövvilt, spanieln är störtförtjust i älg tex och kan hänga på allderles för länge dessvärre. Sen tycker jag att hans skall sitter för hårt, hade önskat att han skallat mer. Men jag betraktar honom i alla fall som skalldrivande utan tvekan, han driver kanske två-tre minuter efter upptag då han kommit nära viltet. Labbarna är generellt tysta då de förföljer vilt. Båda raserna kommer att göra dej nöjd utan tvekan men jag skulle tro att väljer du en spanielhane från skalldrivande linjer så kan du få precis den hund du önskar! Har ärligt talat ingen aning om när dessa valpar kommer men gissningsvis april-maj någon gång? Och ja, det är puckospanieln som är med i jaktdagboken i slutet någonstans.. han kan nog vara med på fler ställen, han brukar ofta vara med när det händer något kul. Mvh!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Författare Låter perfekt! Jag är lite nojig över träningen efter som den blir den första jakthunden/apportören, när man tänker efter den första ordentligt tränade överhuvudtaget. Men jag är riktigt sugen på spaniel, helt klart. Sambon gillar labbe då hon uppfattar den som lugnare (jagar inte), men men bra hur eller hur. Har dock lite kvar innan det är dax, totalrenovering på huset osv.. Får stilla suget ett tag med mer Spaniel läsning ... (inga tips på bra läsning?) Får tacka för alla snabba och utömmande svar... Mvh David.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Låter perfekt! Jag är lite nojig över träningen efter som den blir den första jakthunden/apportören, när man tänker efter den första ordentligt tränade överhuvudtaget. Men jag är riktigt sugen på spaniel, helt klart. Sambon gillar labbe då hon uppfattar den som lugnare (jagar inte), men men bra hur eller hur. Har dock lite kvar innan det är dax, totalrenovering på huset osv.. Får stilla suget ett tag med mer Spaniel läsning ... (inga tips på bra läsning?) Får tacka för alla snabba och utömmande svar... Mvh David. Att se spaniel som en klövviltshund är nog synd. Det finns många individer som används så, men en typisk jaktspringer arbetar helt tyst och söker under bössan. Se http://jaktspanielklubben.nu/ under "Vad är en jaktspaniel". Däremot är de ypperliga apportörer med högt tempo och oänldligt med arbetslust - kanske lite för mycket ibland - men det gäller kanske en del jaktlabbar också. Att träna upp en apportör som ska duga på jakt är inte enormt svårt, båda raserna är ju spontanapportörer. Att träna in dirigering med spaniel kan vara lite svårare än med labbe. En riktig spaniel är definitivt inte lugnare än labbe, den har mer tempo och jaktvilja än det mesta! Vill man ha en skalldrivare finns wachtel, och skalldrivande linjer av spaniel. De senare provas dock inte på jaktprov. Christofferssons "Fågelhundar - dressyr och jakt" är den svenska fågelhundsdressörens bibel.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Tackar tackar.. All info tas gladeligen emot!! Bra boktips har bara hunnit skumma de första sidorna men den verkar ganska uttömmande.. Mvh David!
Publicerat Maj 13, 200818 yr Jag var nere och kastade pinne i sjön igår. Min spaniel är en sån som jagar klövvilt 1-2 minuter med skall, men verkar fungera även som apportör. Kastade den där pinnjäveln i över en timme igår, när hon simmade fel visslade jag och pekade och efter lite allmänhetens simning så kom hon in med pinnen. Sen drog hon ett par gånger direkt när jag kastade men jag ryade lite så hon vände in igen och fick kommando att sticka ut efter att ha satt sig bredvid mig. Hon fyllde 1 år förra veckan. Hon är fodertik från www.hjortjagarens.se och det är tänkt att det ska bli en kull på henne nästa vår om vi hittar nån bra hanne. Bilder från igår ---> http://www.pixbox.se/alb796508 //Micke
Publicerat Maj 13, 200818 yr TRANAN Synd att du ska renovera kåk o prylar annars så finns valpar nu som jag skulle tro lär uppfylla alla dina hundbehov hos kennel Jaktvet Mvh!
Publicerat Maj 27, 200818 yr Tack för denna info, jag själv är lite inne på att skaffa en jaktlabb då jag fått igång min vorsteh skarpt. Men för mycke jobb att ha en labbe-valp samtidigt som jag har en Vorsteh på 2 år som behöver all tid den kan få. Sen har man ju familj & hem att försöka ha tid med....
Publicerat Maj 29, 200818 yr Att se spaniel som en klövviltshund är nog synd. Det finns många individer som används så, men en typisk jaktspringer arbetar helt tyst och söker under bössan. Se http://jaktspanielklubben.nu/ under "Vad är en jaktspaniel". Däremot är de ypperliga apportörer med högt tempo och oänldligt med arbetslust - kanske lite för mycket ibland - men det gäller kanske en del jaktlabbar också. Att träna upp en apportör som ska duga på jakt är inte enormt svårt, båda raserna är ju spontanapportörer. Att träna in dirigering med spaniel kan vara lite svårare än med labbe. En riktig spaniel är definitivt inte lugnare än labbe, den har mer tempo och jaktvilja än det mesta! Vill man ha en skalldrivare finns wachtel, och skalldrivande linjer av spaniel. De senare provas dock inte på jaktprov.Christofferssons "Fågelhundar - dressyr och jakt" är den svenska fågelhundsdressörens bibel. Klokt sagt. Kan bara instämma.