Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bushnell Elite 4200 6-24x40 SF

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Är det någon som har detta sikte?

Recension!! ;)

Tänkt att användas på en sako 222:a (toppjakt/bäverjakt)

Tror jag ska ha snabbfästen på den, bushnellen till bana och fågel, och så ett lite ljusstarkare till bäver/räv/rådjur.

Men jag har ju en 308:a också :) som används bara till älg. ska den få agera som bäver/räv/rådjurs bössa istället?

//

Gabbe

Publicerat

Tänk bara på att parallaxjusteringen sitter på objektivet.

EDIT: Såg inte att det var en "Side focus" du menade. Glöm det jag skrev.

Publicerat
Hallå!

Är det någon som har detta sikte?

Recension!! :)

Tänkt att användas på en sako 222:a (toppjakt/bäverjakt)

Tror jag ska ha snabbfästen på den, bushnellen till bana och fågel, och så ett lite ljusstarkare till bäver/räv/rådjur.

Men jag har ju en 308:a också :) som används bara till älg. ska den få agera som bäver/räv/rådjurs bössa istället?

//

Gabbe

Har precis skaffat ett dito sikte, har den på min Vixen 222, funkar utmärkt. Betydligt bättre skymningsvärden än vad jag förväntade mig.:-)

//Pikehunter

Publicerat
  • Författare
Har precis skaffat ett dito sikte, har den på min Vixen 222, funkar utmärkt. Betydligt bättre skymningsvärden än vad jag förväntade mig.:-)

//Pikehunter

någon annan som har det?

//

Gabbe

Publicerat

Nej, men jag har exakt samma "prolem" som du har. Jag har en vixen .222 och en CG 308 (som jag inte känner mig lika säker på att skjuta med, precisionsmässigt). Vet inte alls hur jag ska välja för man vill ju ha bra förstoring till toppfgeln och bra skymmningsvärden till räv/rådjur7bäver. Jag tror att ett 4,5-14 x 50 passar mig utmärkt. Hoppas och tror att 14 räcker till fågeln. Skjuter inte på längre avstånd än 250 m (max max). runt 150 känns som att man ska kunna krypa in på. 50 ljusinsläpp med ett conquest hoppas jag räcker till skymmningsjakten. Ska inte sätta griller i skallen på dig genom att föreslå nåt helt annat men det är iaf ett förslag på ur man kan tänka :P

Har dock inte testat det du frågade efter så man kan fundera vilket värde detta inlägg hade :) .....

Publicerat
  • Författare
Har dock inte testat det du frågade efter så man kan fundera vilket värde detta inlägg hade :rolleyes: .....

Jag känner mig inte lika ensam längre :wacko:

//

Gabbe

Publicerat
Nej, men jag har exakt samma "prolem" som du har. Jag har en vixen .222 och en CG 308 (som jag inte känner mig lika säker på att skjuta med, precisionsmässigt). Vet inte alls hur jag ska välja för man vill ju ha bra förstoring till toppfgeln och bra skymmningsvärden till räv/rådjur7bäver. Jag tror att ett 4,5-14 x 50 passar mig utmärkt. Hoppas och tror att 14 räcker till fågeln. Skjuter inte på längre avstånd än 250 m (max max). runt 150 känns som att man ska kunna krypa in på. 50 ljusinsläpp med ett conquest hoppas jag räcker till skymmningsjakten. Ska inte sätta griller i skallen på dig genom att föreslå nåt helt annat men det är iaf ett förslag på ur man kan tänka ;)

Har dock inte testat det du frågade efter så man kan fundera vilket värde detta inlägg hade :lol: .....

Köp ett Zeiss Victory i stället för Conquest. En jävla skillnad i kvalité. Eller ett Meopta. Conquest är ett budgetsikte som massproduceras för skjutkåta amerikanare.

/Mr Skovel

Publicerat
  • Författare

Är det någon som har ett Weaver Grand Slam 6-20x40? Åsikter?

Mäter det sig mot Bushnellen?

//

Gabbe

• 3 years later...
Publicerat

Tillbaka till ursprungsfrågan (om än några år senare). Vad säger ni om siktet, Bushnell Elite 4200 6-24x40 SF? Bra eller skit? Får köpa ett för 2500. Värt det?

Publicerat

Bushnell elite 4200 är bra, jag har precis sålt vidare ett 6-24x40. Det är en lång tub med mycket förstoring och "bara" 40mm öppning så du ska inte ställa för stora förhoppningar till skymningsegenskaperna, men det är bra optik och stabil mekanik. Helt klart värt 2500 kr tycker jag. Om du sneglar på nya sikten för samma pengar så ska du glömma dem, Elite´n är bra mycket bättre för de pengarna.