Publicerat Juli 31, 200520 yr Vad är det för skillnad mellan VVO (Viltvårdsområde) och JVO (Jaktvårdsområde) eller är det samma sak? /Marcus
Publicerat Juli 31, 200520 yr Samma sak, de bytte namn från JVO till VVO (viltvårdsområde) förmodligen för att det låter trevligare i allmänhetens ögon.
Publicerat Juli 31, 200520 yr Författare Samma sak, de bytte namn från JVO till VVO (viltvårdsområde) förmodligen för att det låter trevligare i allmänhetens ögon. Tack! Det var som jag trodde! /Marcus
Publicerat Oktober 22, 200520 yr Sammanslutning av jaktmarker som tidigare skedde under namnet JVO gjordes enligt lagar från 1930-, resp. 80-talen. När sedan lagen om viltvårdsområden (2000:592) började gälla (1/1 2001), ålades JVO:n att ombilda till VVO:n enligt denna lag. Även då existerande JVO hade vid denna tidpunkt denna lag att följa, samt att ordna stadgeändringar om de stred mot denna lag-e.g. att bilda VVO. Kort kan sägas att enskild markägare har mer att säga till om enligt denna lag. VVO (liksom JVO tidigare) består av ingående medlemmar som vid ordinarie årsstämmor bl.a. utser styrelse samt reglerar ärenden enligt lagen om VVO'n. Egentligen som vilken förening som helst. Stora skillnaden är alltså elementen i den nya lagen.
Publicerat Oktober 24, 200520 yr Pelle. jaktvårdsområden finns inte längre - det är VVO som gäller numera då man döpte om namnet och skrev en ny lagstiftning. Man kan inte bilda Jaktvårdsområden nu eftersom den lagen inte finns längre. Ta en liten djupdykning till och kolla upp detta för ert vidkommande så det inte blir nåt tok.
Publicerat Oktober 28, 200520 yr Pelle. jaktvårdsområden finns inte längre - det är VVO som gäller numera då man döpte om namnet och skrev en ny lagstiftning. Man kan inte bilda Jaktvårdsområden nu eftersom den lagen inte finns längre. Ta en liten djupdykning till och kolla upp detta för ert vidkommande så det inte blir nåt tok. Jag vet skrev fel, jag menade traditionellt jaktområde där jaktlaget arrendrar upp all jakt. Jag raderade mitt inlägg och skäms en aning. Mvh Pelle