Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kan ni hjälpa mig tro?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska ha fatt i en ny studsare för den mer rörliga jakten med andra ord bockjakten(smygjaktformen) och smygjakt på räv och dyligt...

Då funderar jag på vilket vapen man ska ha... funderar på antingen en Ruger no.1 kaliber 7x57

sako vixen .222rem

vilket är bäst? klass 1 eller klass 2? ???

är väldigt sugen på enkelskottare för man har ju all tid i världen när man ska skjuta när man smygjagar.

vad finns det för alternativ i så fall i enkelskottare?

Helst inget värsting kitt som typ Westley Richards eller något sånnt  ::)

Vänligt om ni ville hjälpa mig med detta :P

jag är själv så himmla kluven  :-

MVH/Jocke

Publicerat

Själv skulle jag utan tvekan välja klass 1.

Publicerat

okej Daniel jo jag funderar på det oxå så kan man ha den när man går med hunden på älgjakten oxå  :P

Men vilken bössa tycker du?

Enkelskott eller repeter?

MVH/Jocke

Publicerat

Skulle jag använda den vi jakt med hund skulle det bli repeter för det hände ju att det krävs två bulor ibland. Skulle jag ha den enbart vid smygjakt skulle jag nog fundera på en enkelskottare

Publicerat

Hej rifle.

Jag har en Rugen No:1 i just 7x57 Mauser och en Remington Mohawk helstock i .222 Rem.

Om du tänker skaffa en bössa uteslutande för smygjakt med inriktning bock och räv så tycker jag absolut att du ska skaffa dig en 222.

Fördelar gentemot klass 1:

Låg rekyl.

Liten knall.

Flack kulbana.

Låg rikocettrisk

Billig ammo.

Hög precision.

Effekten i bock och räv med antingen Lapua 3,6g bs eller normas 4,0g bs lämmnar inget övrigt att önska,korta flyktsträckor i regel under 30m vid centrala bogskott,nästan alltid genomskott med bra blodspår,acceptabel köttförstöring(vilket det inte är med 3,2grammare).

7x57M är även den en utmärkt patron men gör sig bäst på det lite större viltet,jag använder min mest till hjort(och lite rådjur)

Ruger 1 är annars ett trevligt vapen, kort och smidigt men ändå stadigt(No1 international och No 1 sporter).Det man kan lura sig på är att dom väger mer än vad man kan tro,Jag har en No 1 international(helstock)som är omgjord till halvstock och trots att pipan bara är 46cm lång så väger den med ett leupold 3,5-10x40 lite drygt 4kilo.

Gillar bössorna lika mycket men den 16/8 är det .222:an som får följa med ut :D

Publicerat

En cylinderbössa helt klart, gärna i en smidig klass 2 kaliber, tex en vixen i 222. Smidig och lätt, mild rekyl då du ligger snett under en gran med halva myren i munnen efter du ålat genom en dunge med rallarrosor  :D

Publicerat

Okej... tack så mycket för hjälpen grabbar...ska ta och lägga ett bud på .222:an då  :P

En näst intill oandvänd sako vixen vad kan man ge för en sådan? är nått rackans leksaks sikte på den  :- så det får man ju byta ut  ;D

vad kan man ge för en sådan alltså?

MVH/Jocke

Publicerat

En standard vixen brukar ligga mellan 2500 och 3500 på pivatmarkanden beroende på skick. varmint modellen brukar ligga 500 - 1000 kronor högre efter vad jag sett. Vad vill han ha för den?

Publicerat

han vet inte att jag vill köpa den ännu  ;D

men han andvänder den aldrig och jag tänkte att då kan ju jag vara snabb och slänga in ett bud lr rättare sagt höra om han vill sälja den för att i så fall finns den ju kvar i jaktlaget  :P

se vad han säger...jag tänkte lägga ett bud på 4000 kronor bara för att det är han och jag vet hur han pedant sköter alla sina bössor :o

MVH/Jocke