Publicerat Mars 13, 200818 yr Tänkte investera i ett gammalt kylskåp för att hänga viltet i och undrar om någon har nåt tips hur man får till luftcirkulation?
Publicerat Mars 13, 200818 yr jag satte in två ventiler (uppe och nere) när jag byggde mitt. Sedan så moterade jag en fläkt från en dator i den övre ventilen och använder en gammal batteriladdare som är omkoplingsbar mellan 6v och 12v för att driva fläkten. På så vos så kan jag enkelt variera hasigheten på fläkten.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Jag har gjort 4 20mm hål - 2 på varje sida - ca 10 cm från toppen, och limmat insektsnät på både in och utsidan. Detta gör att luften inte står still inne i skåpet utan att kompressorn behöver stampa och gå hela tiden. Jag öppnar också skåpet varje dag och kollar till läckerheterna och får samtidigt bytt ut all luften snabbt och ekonomiskt... Jag låter kroppen hänga fritt med nät några timmar innan jag hänger in den i kylen för att torka till ytan. Funkar för mig, har aldrig fått något skämt eller på ytan fuktigt kött, och jag hänger ca 30 dygnsgrader. Att använda en fläkt som fredrikl är ju genialt, men jag hade nog placerat den i ena sidan, på samma höjd som mina hål sitter på motsvarande sida för att säkerställa att skåpet orkar hålla en låg temperatur, ca 6-8 grader - inte högre, för då funkar inte 30 dygnsgrader längre om köttet ska bli mört. 15 grader i 2 dygn är verkligen inte detsamma som 5 dygn i 6 grader när vi pratar köttkvalité.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Jag har gjort 4 20mm hål - 2 på varje sida - ca 10 cm från toppen, och limmat insektsnät på både in och utsidan. Detta gör att luften inte står still inne i skåpet utan att kompressorn behöver stampa och gå hela tiden. Jag öppnar också skåpet varje dag och kollar till läckerheterna och får samtidigt bytt ut all luften snabbt och ekonomiskt... Jag låter kroppen hänga fritt med nät några timmar innan jag hänger in den i kylen för att torka till ytan. Funkar för mig, har aldrig fått något skämt eller på ytan fuktigt kött, och jag hänger ca 30 dygnsgrader.Att använda en fläkt som fredrikl är ju genialt, men jag hade nog placerat den i ena sidan, på samma höjd som mina hål sitter på motsvarande sida för att säkerställa att skåpet orkar hålla en låg temperatur, ca 6-8 grader - inte högre, för då funkar inte 30 dygnsgrader längre om köttet ska bli mört. 15 grader i 2 dygn är verkligen inte detsamma som 5 dygn i 6 grader när vi pratar köttkvalité. hänger 30 dyngs grader i kylen + hur många dyngsgrader fritt? totalt mellan 40-50 eller? Mvh johan
Publicerat Mars 13, 200818 yr Jag har gjort 4 20mm hål - 2 på varje sida - ca 10 cm från toppen, och limmat insektsnät på både in och utsidan. Detta gör att luften inte står still inne i skåpet utan att kompressorn behöver stampa och gå hela tiden. Jag öppnar också skåpet varje dag och kollar till läckerheterna och får samtidigt bytt ut all luften snabbt och ekonomiskt... Jag låter kroppen hänga fritt med nät några timmar innan jag hänger in den i kylen för att torka till ytan. Funkar för mig, har aldrig fått något skämt eller på ytan fuktigt kött, och jag hänger ca 30 dygnsgrader.Att använda en fläkt som fredrikl är ju genialt, men jag hade nog placerat den i ena sidan, på samma höjd som mina hål sitter på motsvarande sida för att säkerställa att skåpet orkar hålla en låg temperatur, ca 6-8 grader - inte högre, för då funkar inte 30 dygnsgrader längre om köttet ska bli mört. 15 grader i 2 dygn är verkligen inte detsamma som 5 dygn i 6 grader när vi pratar köttkvalité. hänger du (viltet) 30 dyngs grader i kylen + hur många dyngsgrader fritt? totalt mellan 40-50 eller? Mvh johan
Publicerat Mars 13, 200818 yr 30 dygnsgrader i kylen. Ytan brukar torka rätt fort i augusti, så det kanske blir 3-5 timmar för morgonbockar, och över natt för bockar man tar hem till kvällen, om det inte är för varmt - då åker de in i kylen direkt.
Publicerat April 23, 200818 yr Köp en drickakyl/öl kyl, en sådan med transbarant lucka. Finns att få tag på ganska billigt. En sådan är det bara att sätta i kontakten i väggen och vrida in rätt gradantal. Fläkt finns redan i den och det finns spår långt upp för hängpinnen . Lätt som en plätt.
Publicerat April 25, 200818 yr Författare Köp en drickakyl/öl kyl, en sådan med transbarant lucka. Finns att få tag på ganska billigt. En sådan är det bara att sätta i kontakten i väggen och vrida in rätt gradantal. Fläkt finns redan i den och det finns spår långt upp för hängpinnen . Lätt som en plätt. Ja, vad smart! Det ska jag försöka få tag på. Är det begagnatmarknaden som gäller?
Publicerat April 25, 200818 yr Jag gjorde somen del av er gjort...ett hål med nät upptill med datorfläkt.... Ett hål nedtill för cirkulationen borrade hål för en stång långt upp för helt rådjur. Behållit en par av gallerhyllorna om man vill hänga fågel...... Så här hänger jag...första dygnet utanför skåpet andra dygnet i skåpet med fläkt på.....resterande dygn för att få ner tempen utan fläkt sen har jag behållit "hålen" så jag kan täppa till annars går det inte få ner tempen nog tycker jag.
Publicerat April 27, 200818 yr Ja, vad smart! Det ska jag försöka få tag på. Är det begagnatmarknaden som gäller? Japp kolla begagnat marknaden. Tror du kan få loss ett för ca tusenlappen... Lycka till!!!