Publicerat Mars 13, 200818 yr Tänkte försöka arrangera lite kul kulskytte för jaktkompisar och andra. Lite träning, lite tävling ska det va'. Skulle behöva lite tips på roliga "jägarmässiga" skjutmoment med inriktning på rådjur som storlek på målobjekten. Förutsättningarna är tillgång till en traditionell hemvärnsbana med 100, 200, 300-metersvallar. Tanken är att ha tre/fyra moment med skytte i olika ställningar, stå-knä-sitt och med eller utan skjutkäpp a'la skogspinne. Sen skulle jag vilja ha en skjutning med förhöjd puls under tidspress. Nån som har några bra förslag på upplägg, olika mål, poängbedömning m.m. mvh/Må
Publicerat Mars 13, 200818 yr jag tycker det låter/ser ut som som att du har det hela ganska klart för dig egentligen? En sak kan ju vara att man får börja med stöd(välj det stöd man vill ha)-> 3 skott på 150 meters rådjursfigur. knästående 100meter-> fristående 60-80 meter. samt att man kanske kan hitta på något till att ni går en rask promenad med högt högt tempo så att ni får lite blodflöde genom skallen samt drick en halvliter läsk var(då blir man skakig och missar lättare, tro mig) för att sen ha 15 sekunder fristående på en 50metersfigur. Avstånden är inte så lätta som dom låter kanske men jag tror det nog kan bli en utmaning för dom flesta! lycka till! mvh C-A edit: allt är då 3skottsserier.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Brukar arrangera de praktiska momenten i jaktledarutbildningen och har ett kompendie med övningar.. ska försöka ta mej tid här senare (mitt i matlagningen zippandes ett glas rött) för nu är det lite körigt.. Mvh!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Gör det! Skippa dock Cono Sur (Cabernet Sauvignon) för det smakade verkligen ingenting Mvh!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Gör små öglor i ängan på svetstråd man använder till gas eller någon annan grov tråd. Sen fäster man Marieekex i dessa öglor. Plasserar spröten på skjut vallen och skytten på lämpligt avstånd ca 80-100m frihands skytte. Kan kombineras med armhävningar. Ganska kul med självmarkerande mål.
Publicerat Mars 14, 200818 yr Lite mjöl eller bakpulver i en ballong som man sedan blåser upp, fästes i ett snöre och sedan på en pinne i backen. Ballongen rör sig i vinden och blir till ett ganska svårt mål samt de är också självmarkerande!
Publicerat Mars 15, 200818 yr Författare TAck för alla tips. Hoppas det hinns med nu under våren. Ska byta boende innan halvårsskiftet med allt vad det innebär, men skjutträningen är det ju alltid prio på...... /Må
Publicerat Mars 21, 200818 yr Så här kan man göra med en vinrutetorkar motor från en Toyota och ett nio volts batteri