Publicerat Augusti 1, 200520 yr vi har sedan innan, stövare, två taxar och två labradorer hos mina föräldrar, men nu är det dags att skaffa en egen jycke...jag vill prova nåt för mig obekant, så det lutar åt wachtel eller borderterrier...wachtel känner jag till, men hur är era erfarenheter i jakt och i hemmet med borderterrier?alla synpunkter är jag tacksam för!
Publicerat Augusti 1, 200520 yr En "trubbnäsa" är kanon som familjehund, iaf de som jag träffat, de som kommer från jaktlinjer gör bra i från sig, speciellt i gryt, som drivare är dom mera osäkra kort.
Publicerat Augusti 1, 200520 yr Känner till en BT kull som skall till att födas i Värmlandstrakten .....med riktigt bra grytlinjer.....annars tycker jag du ska kolla med Kennel Ottercaps
Publicerat Augusti 1, 200520 yr Författare har från flera fått tips om en uppfödare i dalsland eller om det var dalarna...de skulle ha fina terriers so mdrev bra med skall...jag vill ha de som en allroundhund i skogen...lite gryt å lite drivande...är det en svår kombination, finsn det risk för att det inte blir nåt bra av det då eller vad tror ni?
Publicerat Augusti 2, 200520 yr BT driver i bland, men är inte avlade för jobbet, det du söker är en TJT egentligen...den är avlad för allround sysslan....
Publicerat Augusti 12, 200520 yr jag hade nog satsat på att ha en hund bara till gryt eller bara till drivande då jag inte hade tyckt det var så roligt att bli av med hunden för den gått i gryt med någon räv, har hört att grythundar ska ha väldigt trångt sök (vet ej om det stämmer..) och detta är inget man vill ha hos en drivande hund...
Publicerat Augusti 12, 200520 yr så TJT driver?? Är de bra med barn?? Driver även foxterrier och parson?
Publicerat Augusti 12, 200520 yr TJT driver, apporterar, går i gryt, spårar, spelar på keno, osv... jag får då rädd min från ungarna istället för tvärtom...men det är MYCKET motor i liten förpackning!...det kan jag intyga...inte en hund för den helt oerfarne så att säga, men är man villig att spendera tid på hunden, ev gå en valp/dressyr kurs...ja då har man en jaktkamrat som aldrig säger nej
Publicerat Mars 13, 200818 yr vi har sedan innan, stövare, två taxar och två labradorer hos mina föräldrar, men nu är det dags att skaffa en egen jycke...jag vill prova nåt för mig obekant, så det lutar åt wachtel eller borderterrier...wachtel känner jag till, men hur är era erfarenheter i jakt och i hemmet med borderterrier?alla synpunkter är jag tacksam för! I hemmet är de helt fantastiska. Förrutom att de kan vara lite vaktiga. Maken till dr jekyl/Mr hyde får man söka efter. Full jakt då det är jakt och värsta knähunden då man är hemma. Skälligheten vet jag inte om den är speciell för rasen men alla bekanta som jag besökt som har fler borders så är det en symfoni då man kommer innanför dörren. Dessvärre håller det på att bli så hos oss oxå : ( Nu har lillvalpen lärt sig att skälla oxå! /M
Publicerat Mars 14, 200818 yr Min border skallar ALDRIG NÅGONSIN om hon inte har vilt i näsan vill säga. NOLL och INGEN vaktighet i henne heller. Ibland har det hänt att hon släppt ett tyst "gruff" om det står nån vid dörren. Hon är tyst till dess hon har räven/grävlingen klövviltet framför sig. //Roggman66
Publicerat Mars 14, 200818 yr Asså min är ingen skällare, ute, i bilen etc. Han är väldigt tyst om det inte är något vilt framför honom. Men just i lägenheten har han problem. /Micke