Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågelinfluensan?

Featured Replies

Publicerat

Blev utringd idag av en person som sett en svan sittandes fast i ett dike på våran mark och efter kontakt med polisen fick jag klartecken att avliva svanen.

När jag så skulle flytta svanen efter avlivning märkte jag att den ej satt fast som vi trodde först utan att den tydligen var dålig av andra orsaker. Hittade även en svan till på andra sidan vägen mot banvallen och då blev jag jäkligt fundersam. Kontaktade LST och dom rådde mig att ta svanarna i en sopsäck och lämna dom till SVA direkt på måndag då tydligen svanar är vanlig bärare av fågelinfluenseviruset.

Att tåget skulle ha klippt dom verkar ej troligt då inte en enda bloddroppe fanns på kropparna.

Läskigt som fan och jag väntar med spänning på SVA´s provsvar i veckan. ;)

Publicerat

äh va inte orolig ! inget som smittar så lätt det där.

Publicerat

Kan finnas andra orsaker.. om de förlorat sin naturliga skygghet och flycktinstikt så tänker jag nog direkt på blyförgiftning.

Du fick tag på svan nr 2 med?

Blir spännade att se vad som hänt med de små liven..

Mvh!

Publicerat

Konstigt att dom fortsätter att uppmana folk att skicka fåglar med Posten, enligt Postens egna regler är det förbjudet att skicka djurkroppar eller delar därav med paket eller brev.

Har för mig att det ska till speciella behållare och varningar, jo åsså ska det nog till ett annat porto också kan man gissa.

Kan ju inte vara så roligt att som paketsorterare riskera att det kommer ut smittobärande substanser.

Jag intervjuade SVA om det hela för ett par år sedan samt Posten i Ånge. Det skulle naturligtvis inte fortsätta :D .

Men även i år har jag för mig att det står postpaket som rekomenderat fraktsätt i Jägareförbundets fickpamflett?

Men ska du stå för frakten, eller hur löser ni det hela?

Publicerat
Konstigt att dom fortsätter att uppmana folk att skicka fåglar med Posten, enligt Postens egna regler är det förbjudet att skicka djurkroppar eller delar därav med paket eller brev.

Ledel här på jaktsnack hade skickat apportvilt via post och det var INTE poppis. Såvitt jag fattade hade han fått beskedet att det enda de accepterade avseende djurkroppar var just försändelser till SVA.

Hur många kg trikinprov tror du inte går till SVA via post varje år? Klart posten accepterar det..

Mvh!

Publicerat

OK, men så här står det på Postens hemsida angående djur i paket...

Verkar som klara besked tycker jag.

Angående fågelinfluensan

Den som finner en död fågel ska följa de råd som lämnas på SVA:s hemsida,www.sva.se, och via informationslinjen för fågelinfluensa, tel 020 - 202 000. Fågeln ska inte hanteras innan kontakt har tagits med länsveterinär eller SVA.

Döda djur får, med nedanstående undantag, ej skickas med Posten.

Döda djur får, enligt en överenskommelse mellan SVA och Posten, sändas med Posten till SVA i Uppsala för obduktion/undersökning om följande riktlinjer följs.

Speciellt framtaget emballage förpackat enligt instruktion används. (beställs hos SVA, se www.sva.se )

Tjänsten DPD Företagspaket 16.00 används

Paketet lämnas in för transport på Postens Företagscenter (Paket får inte lämnas in hos Postens ombud, till exempel matvarubutiker, bensinmackar och dylikt)

Försändelsen får inte innehålla djur med misstänkt fågelinfluensa

Farligt gods kan accepteras i post för flygtransport om ICAO:s tekniska instruktioner eller IATA:s Farligt gods följs. För mer exakt information beträffande farligt gods hänvisar vi till Statens Räddningsverk: www.srv.se

Är du osäker på vad som gäller för ditt paket, kontakta Posten Kundtjänst, telefon 020-23 22 21.