Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förberedelser för Utsättning av Fasan.

Featured Replies

Publicerat

Hej..

Som några vet så håller jag på med en mindre uppfödning av fasan och rapphöns.

Många utav de som vill köpa fågel ringer till mig och frågar om det är nånting som de kan förbereda innan de sätter ut fågeln, samt hur de ska göra efter de har satt ut fågeln.

Det är tidskrävande och dessutom så är det andra personer som kan detta mycket bättre än va jag kan.

Därför så har jag tagit kontakt med en yrkesjägare som ska hjälpa mig och kommer även att ta kontakt med ett flertal andra yrkesjägare och be dem att svara på ett sammanställt frågeformulär om:

Förberedelser man ska göra innan fågeln sätts ut och vad man ska göra efter att fågeln sätts ut. Det kommer att bli en hel del frågor förhoppningsvis.

När alla svar är sammanställda så kommer dessa att läggas in på en hemsida som jag håller på med.

Men jag behöver lite hjälp ifrån er. Jag vill veta vad ni skulle vilja ställa för fråga/frågor om detta.

Det finns säkert massvis med frågor som jag inte har tänkt på.

Så hjälp mig och komma på frågor om utsättning, viltåkrar, skydd, utfodring, jakt mm mm.

//Matte

Publicerat

Har väl egentligen inte riktigt med din frågeställning att göra, men tanken dök upp...hur högt upp i Sverige finns det fasan?

Att det inte finns några utsatta på mina marker i Söderhamn vet jag :P , men vad räknas som nordlig gräns, så att säga, för att de ska ha en chans att överleva?

Mvh

Publicerat
  • Författare
Har väl egentligen inte riktigt med din frågeställning att göra, men tanken dök upp...hur högt upp i Sverige finns det fasan?

Att det inte finns några utsatta på mina marker i Söderhamn vet jag :P , men vad räknas som nordlig gräns, så att säga, för att de ska ha en chans att överleva?

Mvh

Vet 3 uppfödare som finns runt om i norrland, dessutom så läste jag i nån jakttidning för inte alls länge sedan om nån fasanjakt på vild fasan i västerbotten har jag för mig.. Så nog kan man ha fältfågel norröver om man har rätt biotop.

Publicerat
Vet 3 uppfödare som finns runt om i norrland, dessutom så läste jag i nån jakttidning för inte alls länge sedan om nån fasanjakt på vild fasan i västerbotten har jag för mig.. Så nog kan man ha fältfågel norröver om man har rätt biotop.

Aha, okej, då ska jag följa den här tråden, kommer du att lägga ut länk till hemsidan sen?

Jag har inget att komma med i den här frågan för övrigt, då jag är helt novis, men har på sistone börjat intressera mig mer för fågel.

Mvh

Publicerat

Jag har funderat på detta i några år. Att plantera ut fågel i vissa marker. men har aldrig satt mig in ämnet alls egentligen. Så jag kan ju fråga såhär då: Det handlar om åland. Samma höjdgrad som stockholm ungefär. Fasan finns i ett fåtal nuförtiden. Alla hönsfåglar håller på och försvinner osv osv osv..

Vad krävs för att dom ska överleva? Rävantal = 0? mårdhundantal= 0? Någon viss typ av skog? Utfodring? Överlevnadsprocent även fast allt är ultimat för fåglarna?

Som med utplantering av laxyngel.. av 10 miljoner laxyngel överlever typ 100laxar..?

Publicerat
  • Författare

självklart kommer jag sammanställa alla frågor och svar alt. länka ut sidan hit.

Med tanke på ditt nick så skulle det förvåna mig om du skulle vara helt ointresserad utav fågeljakt... Eller va Crowlove upptaget :P

Publicerat

*host* du missade mitt inlägg

Publicerat
självklart kommer jag sammanställa alla frågor och svar alt. länka ut sidan hit.

Med tanke på ditt nick så skulle det förvåna mig om du skulle vara helt ointresserad utav fågeljakt... Eller va Crowlove upptaget :P

He he ja det är frugan det! Nä, kråkjakten är ren viltvård, ja den är ju jäkligt kul också och det är nog den + rävjakten som jag lägger ner mest tid på.

Men jag hänger på det där som Schaman frågade om predatorer kontra fasan, misstänker att det här uppe skulle vara ett smörgåsbord för mickel, om man planterade ut fasan som det är nu..

Mvh

Publicerat

ungefär så jag tänker också.. rena paradiset för rävar o mårdhundar om man planterar ut domdär fåglarna. Fasaner är ju inte kända för att vara smarta direkt. :P