Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TIPS PÅ HUR JAG FÅR IGÅNG STÖVAR'N ?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Har en Finntik som det finns mycket att önska mer på :P ???

Övertog henne som 3 åring och jag har sett att jakten finns där men jävligt långt inne.

Hon har en hyffsad stam i sina linjer och med en del rävmeriterat tillbaka.

Problemet är att hon trots skapligt färska slag tappar intresset lite för fort.

Har väl trotsat mina principer och till och med släppt på "harslag" pga av den korta säsong

från det att jag tog över henne.

Ibörjan låg hon ute mycket kort som nu blivit bättre och på sökrundorna ligger hon nu ute upp till 1/2 timmen :( .

(betänk att hon börjat sina jaktligabana som 3 åring)

Nu till själva frågan. -Jag har rätt eller fel medvetet mycket sparsamt gått med henne genom tänkta såtar och det

har heller inte varit så stor ide med tanke på dem dåliga snöförena pga att jag vill få henne självständig i sitt sök :P .

(3 dagar med spårsnö, och har givetvis då gått med henne på löpor) Har istället släppt på ställen/åtlar där jag vet räv/hare brukar finnas

men med mycket vagt resultat. Snart den 15/3 och grande finale men man tappar ju så lätt sin hund ibland :P .

Känns det här igen och finns där någon med bra tips? Är tiden och släpp det ända som gäller för att väcka henne. Personligen är jag lite skeptisk till att släppa på räv/hare som jag ser, rätt eller fel? Vill avslutningsvis säga att jag vill ha henne på räv!!!

Mvh grävuppland

Publicerat

Min jaktliga erfarenhet av stövare är ganska smal och det kommer kanske bättre tips på konstgjord andning för att få igång henne.

Mina råd är bra kondition och mycket tid i skogen så hon blir trygg, spåra räv som är skjutna i augusti kan vara en sak men ta det tipset med en nypa salt tills stövarägarna kommit tillbaka från skogen och har mer erfarenet att ge med sig av.

Publicerat

Har ont om tid just nu, men måsta svara dig lite snabbt...

Hur har du gjort bedömningen att "jakten finns där, men jävligt långt inne"?

"Hyffsad stam" och "en del" rävmeriteringar... Du vet att rävjakt är formel 1 med Rolls Royce? Här finns nog en del att ta i beaktning, och en tik gör det hela ännu vanskligare.

"Trotsat mina principer"? Hunden har inte jagat på 3 år! Ge f-n i några principer och hjälp henne att komma igång. Ett rådjursdrev hade varit bättre än inga drev alls....

Ganska få hundar tar upp vilt där husse "vet" att det finns. Jag har haft kanonhundar som inte luktat i spår jag visat dem där jag Sett haren gå upp!

Nu ska du se till att bli kompis med din hund i vår/sommar. Hon har bytt ägare -nyss?- och det är en stor grej! Skapa lite band, och gör henne trygg. När säsongen börjar, så sätter du dig STILL i skogen och tar det därifrån.

Detta blev rörigt och kort, men jag känner igen hussetypen - inget ont till dig alls, bara så typiskt. 99% av gångerna jag fått jaga till andras hundar så är det husse jag behöver jobba med. Och jag har jagat in fler stövare än de flesta, och vi pratar tresiffriga antal.

Du kommer nog att fixa detta, men sätt rätt krav på hunden! Stammen verkar inte helt lysande för att hitta en räv-champion, och hon har fått en mycket dålig start i livet - både jaktligt och med ägarbyten.

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare
Har ont om tid just nu, men måsta svara dig lite snabbt...

Hur har du gjort bedömningen att "jakten finns där, men jävligt långt inne"?

"Hyffsad stam" och "en del" rävmeriteringar... Du vet att rävjakt är formel 1 med Rolls Royce? Här finns nog en del att ta i beaktning, och en tik gör det hela ännu vanskligare.

"Trotsat mina principer"? Hunden har inte jagat på 3 år! Ge f-n i några principer och hjälp henne att komma igång. Ett rådjursdrev hade varit bättre än inga drev alls....

Ganska få hundar tar upp vilt där husse "vet" att det finns. Jag har haft kanonhundar som inte luktat i spår jag visat dem där jag Sett haren gå upp!

Nu ska du se till att bli kompis med din hund i vår/sommar. Hon har bytt ägare -nyss?- och det är en stor grej! Skapa lite band, och gör henne trygg. När säsongen börjar, så sätter du dig STILL i skogen och tar det därifrån.

Detta blev rörigt och kort, men jag känner igen hussetypen - inget ont till dig alls, bara så typiskt. 99% av gångerna jag fått jaga till andras hundar så är det husse jag behöver jobba med. Och jag har jagat in fler stövare än de flesta, och vi pratar tresiffriga antal.

Du kommer nog att fixa detta, men sätt rätt krav på hunden! Stammen verkar inte helt lysande för att hitta en räv-champion, och hon har fått en mycket dålig start i livet - både jaktligt och med ägarbyten.

Hej påre!

Kan säga att det nu är helt andra tongångar hos mig. Har släppt mina principer helt nu och det har givit bra resultat kan jag säga.

Har lagt otroligt med tid på henne under mellan säsongen för att verkligen bli kompis med henne och för att få hennes förtroende, och det har nog gjort susen. Konditions tränat så gott jag kunnat men sommarens värme har satt en del käppar i hjulet då värmen inte är att leka med enligt min åsikt vad det gäller hundar!!!

Sist jag va ut höll hon i hare i över 4 timmar (drev naturligtvis inte alla dem timmarna) men envisheten och jaktlusten är en helt annan femma idag!!!

Va ute 4 dagar på raken och hade jakt med tiken alla dagar och givetvis även rådjursjakt som jag lyckades bryta henne på efter turligt nog väldigt kort tid bägge ggr. Hennes sök är jag mest imponerad över och hon ligger ute i 20-40 minuter varje gång nu jag släpper henne.

Från ifjol har hon utvecklats något oerhört och jag vet faktiskt inte vad som hänt under denna tid men på 5 släpp har hon jagat varje gång trots att två av dem varit på rådjur. Hon kunde skalla något bättre men det kommer väl med rutinen och drevsäkerheten. Hörbarheten är det absolut inget fel på iaf.

Ska ut nu på morgonen och vi får väl se vad hon bjuder på idag??? Klockan nu 04:12 och snart går solen upp!!!

Mvh.......Nöjd och förväntansfull Danne.................. :)

Publicerat
Hej påre!

Kan säga att det nu är helt andra tongångar hos mig. Har släppt mina principer helt nu och det har givit bra resultat kan jag säga.

Har lagt otroligt med tid på henne under mellan säsongen för att verkligen bli kompis med henne och för att få hennes förtroende, och det har nog gjort susen. Konditions tränat så gott jag kunnat men sommarens värme har satt en del käppar i hjulet då värmen inte är att leka med enligt min åsikt vad det gäller hundar!!!

Sist jag va ut höll hon i hare i över 4 timmar (drev naturligtvis inte alla dem timmarna) men envisheten och jaktlusten är en helt annan femma idag!!!

Va ute 4 dagar på raken och hade jakt med tiken alla dagar och givetvis även rådjursjakt som jag lyckades bryta henne på efter turligt nog väldigt kort tid bägge ggr. Hennes sök är jag mest imponerad över och hon ligger ute i 20-40 minuter varje gång nu jag släpper henne.

Från ifjol har hon utvecklats något oerhört och jag vet faktiskt inte vad som hänt under denna tid men på 5 släpp har hon jagat varje gång trots att två av dem varit på rådjur. Hon kunde skalla något bättre men det kommer väl med rutinen och drevsäkerheten. Hörbarheten är det absolut inget fel på iaf.

Ska ut nu på morgonen och vi får väl se vad hon bjuder på idag??? Klockan nu 04:12 och snart går solen upp!!!

Mvh.......Nöjd och förväntansfull Danne.................. :)

Kul att tiken är på g

Sämre här med zita hon har ju fåt en ny kur och blir hemma från östersund ;)

Men hon kommer i gen var så säker skit jakt på dig

MVH Jörgen

Publicerat

fint fint !!

nu då hunden fått ett bättre självförtroende o vågar ta för sig mera så blir det säkert bra framöver.

sen är det bara för dig att styra in henne på önskat vilt mer o mer då tillfällena ges.

Publicerat

Er det mulig at hunden har nesemidd, noskvalster eller hva f... dere svensker kaller det :)

Publicerat
  • Författare
Er det mulig at hunden har nesemidd, noskvalster eller hva f... dere svensker kaller det :)

Kan inte svara på det men hon har fått Interceptor tabletter i förebyggande syfte under sensommaren......

Kan ju vara en orsak, vad vet jag???

Mvh Danne........................... ;););)

Publicerat

Interceptor tar knekken på nesemidd, så kanskje det hjelper :)

Lykke til videre !

Publicerat
Kan inte svara på det men hon har fått Interceptor tabletter i förebyggande syfte under sensommaren......

Kan ju vara en orsak, vad vet jag???

Mvh Danne........................... :mad::mad::mad:

Låter bra det ...förutom hardreven. :mad: Tror nog problemet var noskvalster då.
Publicerat
  • Författare
Låter bra det ...förutom hardreven. :rolleyes: Tror nog problemet var noskvalster då.

Kan väl delvis instämma med att hardreven inte är av högsta prioritet.

Men nu resonerar jag som så att det är bättre att få igång henne jaktligt än att uteslutande prägla henne på räv.

Tog ju över henne då hon var över 3 år och att få till en duktig rävhund tar ju ungefär den tiden, ibland även längre.......

Finns rävintresset hoppas jag ändå att få över henne på räv och blir det en både och drivare så är det ju som det är!!!

Finns inget rovintresse får jag ta ställning då och sådana stövare finns ju trots att man fasar över tanken (hahaha).

Hade hon varit en 8 veckors valp hade situationen varit en helt annan!!!

Mvh Danne................................................................

Publicerat

förförra årets vinnare i räv sm hade juh en har hund och vann,härkila hunden,8 år och driver ännu hare, så där lär inte problemet ligga iaf,

vad jag har fattat det är att hundar har noskvalster hela tiden i olika grqader,hört detta från flera oxå,samma princip som lypsyl mot läppar,juh mer man smetar juh mer man förhindrar kroppen bryta ner den själv,samma med tassar

Publicerat

[

• 4 weeks later...
Publicerat

gör inte narr av hardrev=) en stövare som kan driva hare timme efter timme är en jävligt duktig hund. då haren är mer svårdriven enligt vad jag tycker. iaf om jag ser till vår egen hund...alldrig hört ett dåligt rävdrev med honom, och det kanske beror på att han var inkörd på hare och har fått drev/spårsäkerheten därifrån. han var meningen till att vara ren harhund men vid ca 2 års ålder tog han upp en räv som han sprang ifatt och bet ihjäl och det satte sina spår i honom tror jag:)

lycka till med jakten. hade önskat jag haft en stövare att lyssna på i höst/vinter...men tyvärr så lever dom allt för kort=(

• 4 months later...
Publicerat
Hej på er!

Har en Finntik som det finns mycket att önska mer på :lol: ???

Övertog henne som 3 åring och jag har sett att jakten finns där men jävligt långt inne.

Hon har en hyffsad stam i sina linjer och med en del rävmeriterat tillbaka.

Problemet är att hon trots skapligt färska slag tappar intresset lite för fort.

Har väl trotsat mina principer och till och med släppt på "harslag" pga av den korta säsong

från det att jag tog över henne.

Ibörjan låg hon ute mycket kort som nu blivit bättre och på sökrundorna ligger hon nu ute upp till 1/2 timmen :lol: .

(betänk att hon börjat sina jaktligabana som 3 åring)

Nu till själva frågan. -Jag har rätt eller fel medvetet mycket sparsamt gått med henne genom tänkta såtar och det

har heller inte varit så stor ide med tanke på dem dåliga snöförena pga att jag vill få henne självständig i sitt sök :lol: .

(3 dagar med spårsnö, och har givetvis då gått med henne på löpor) Har istället släppt på ställen/åtlar där jag vet räv/hare brukar finnas

men med mycket vagt resultat. Snart den 15/3 och grande finale men man tappar ju så lätt sin hund ibland :mellow: .

Känns det här igen och finns där någon med bra tips? Är tiden och släpp det ända som gäller för att väcka henne. Personligen är jag lite skeptisk till att släppa på räv/hare som jag ser, rätt eller fel? Vill avslutningsvis säga att jag vill ha henne på räv!!!

Mvh grävuppland

En litet tips e pimpelfiske på uppvattnad is , på en mark m mycket hare / räv ........ inga stövare tycker det e kul o gå o vara blöt om fötterna nån längre stund ...... men att se husse / matte på håll o känna en massa viltvittring kan mycket väl hjälpa till o öka tiden o intresset för allt kul i skogen ....... blir det drev kan gott fisket få vänta tills nån annan dag , då e det läge o "fiska " där det blir problem med drivandet ..... ta med mycket maggot o du ska se att om inte fisket går bra så gör nåt annat det ..... Lycka till , det tar nogmer tid att jaga in en vuxen hund än en ung !

Publicerat
  • Författare
En litet tips e pimpelfiske på uppvattnad is , på en mark m mycket hare / räv ........ inga stövare tycker det e kul o gå o vara blöt om fötterna nån längre stund ...... men att se husse / matte på håll o känna en massa viltvittring kan mycket väl hjälpa till o öka tiden o intresset för allt kul i skogen ....... blir det drev kan gott fisket få vänta tills nån annan dag , då e det läge o "fiska " där det blir problem med drivandet ..... ta med mycket maggot o du ska se att om inte fisket går bra så gör nåt annat det ..... Lycka till , det tar nogmer tid att jaga in en vuxen hund än en ung !

Har ju hänt en hel del sen sist jag skrev. Tiken har utvecklats och även om jag önskar mer av henne så är det skjutet räv på drev för henne och hon har även grytat räv. Jaktlusten är det inget fel på iaf, slutade tidigare på jobbet igår och släppte tiken vid 13 tiden. Fick fel på pejlen och jag hade ett rent helvete att få tag i henne. Hur som helst ropade jag av henne på full räv jakt sent igår, och när jag var hemma var klockan över 01:00; så nog har det hänt en hel del........ :ph34r:

Mvh Danne/grävUppland.............. :lol: