Publicerat Mars 15, 200818 yr Har en fundering angående min 308:a syntet! Hur känsligt är det egentligen med att framstocken klämmer mot pipan? Man brukar ju säga att man ska kunna få in en sedel mellan stocken och pipan....iaf på en trästock ( där kan man ju slipa ur), men det går ej på min. Men gäller samma med syntet, samt går det att åtgärda på något sätt....eller kan det helt enkelt vara som det är? Vapnet är helt nytt och då känns det som att det ska/kan vara så......eller???
Publicerat Mars 15, 200818 yr Vad är det för märke på den? Den ska nog i dom flesta fall ligga fritt hela vägen men vissa fabrikat slarvar med det där så att man får modifiera lite själv för att få det bra. Hur skjuter den då? får du precision under 40mm borde det ju vara okej. Men om du vill så kan man ju nog fräsa i syntet också.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Författare Vad är det för märke på den? Den ska nog i dom flesta fall ligga fritt hela vägen men vissa fabrikat slarvar med det där så att man får modifiera lite själv för att få det bra. Hur skjuter den då? får du precision under 40mm borde det ju vara okej. Men om du vill så kan man ju nog fräsa i syntet också. Har inte varit å provskjutit än, fick hem bössan igår. Satt å funderade över det ett tag ifall man skulle göra ett ingrepp före testskjutningen, men kanske skulle avvakta ifall vapnet skjuter bra utan att börja "fila" i den!? Fabrikatet är Ruger M/77.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Okej. Känner inte till modellen faktiskt men jag vet att vissa fabrikat släpper iväg bössorna halvfärdiga också.. Men Testa först du. Det händer inget farligt direkt. Testa också olika ammo för dom kan ju visa olika precision även fast vapnet är i toppskick. Berätta hur det går sen så hjälps vi åt att luska vidare i projektet.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Författare Okej. Känner inte till modellen faktiskt men jag vet att vissa fabrikat släpper iväg bössorna halvfärdiga också.. Men Testa först du. Det händer inget farligt direkt. Testa också olika ammo för dom kan ju visa olika precision även fast vapnet är i toppskick. Berätta hur det går sen så hjälps vi åt att luska vidare i projektet. Tack för hjälpen. Lugnar nerverna lite, man blir lite fundersam när det gäller ett nytt vapen. Jo, jag ska provskjuta med olika ammo så fort den värsta snön försvunnit, och så får vi se vad som händer. Tacksam att det finns hjälp att tillgå!
Publicerat Mars 15, 200818 yr det är det som är bra med dessa forum Kunskap i oändlighet om allting..! Det visar sig hur det går. Det slutar nog bra!
Publicerat Mars 16, 200818 yr Ur en rent teknisk aspekt är det inte speciellt svårt att slipa ur en pipkanal på en syntetstock. Nu är det här med bäddning ett intressant område där det finns en massa olika uppfattningar om hur systemet skall bäddas i bössan. Allt ifrån de som frilägger hela vägen till de som a la remington vill ha en "pressure pad" strax innan förstocken tar slut. De syntetstockar som sitter på de allra flesta fabriksbössor är lite luriga att arbeta med, så jag föreslår att du provar och ser hur bössa skjuter. Tänk även på att kolla hur bössan skjuter med olika typer av stöd. MVH Henrik
Publicerat Mars 16, 200818 yr Författare Ur en rent teknisk aspekt är det inte speciellt svårt att slipa ur en pipkanal på en syntetstock. Nu är det här med bäddning ett intressant område där det finns en massa olika uppfattningar om hur systemet skall bäddas i bössan. Allt ifrån de som frilägger hela vägen till de som a la remington vill ha en "pressure pad" strax innan förstocken tar slut.De syntetstockar som sitter på de allra flesta fabriksbössor är lite luriga att arbeta med, så jag föreslår att du provar och ser hur bössa skjuter. Tänk även på att kolla hur bössan skjuter med olika typer av stöd. MVH Henrik Aha. Så det behöver inte generellt vara att alla bössor som stocken klämmer pipan på får en träfflägesförändring efter några skott? Men det kanske inte har nå´n betydelse på vissa vapen, och på vissa en fruktansvärd betydelse?. Återigen börjar det kännas som att jag gjort rätt....att inte börja "fila" i vapnet innan provskjutning . Jag har ju det problemet att allt ska kännas perfekt innan jag börjar med nå´t.... . Ni ska ha MYCKET tack för hjälpen. Jag återkommer så fort jag börjat provskjuta för vidare information. Hoppas att pangen ska skjuta bra utan nå´n direkt modifiering. Mvh/ C
Publicerat Mars 16, 200818 yr Aha. Så det behöver inte generellt vara att alla bössor som stocken klämmer pipan på får en träfflägesförändring efter några skott? Men det kanske inte har nå´n betydelse på vissa vapen, och på vissa en fruktansvärd betydelse?. Återigen börjar det kännas som att jag gjort rätt....att inte börja "fila" i vapnet innan provskjutning . Jag har ju det problemet att allt ska kännas perfekt innan jag börjar med nå´t.... . Ni ska ha MYCKET tack för hjälpen. Jag återkommer så fort jag börjat provskjuta för vidare information. Hoppas att pangen ska skjuta bra utan nå´n direkt modifiering. Mvh/ C Jag lider också av samma åkomma, det är väl perfektionisten i en som tittar fram i bland... Det där med friliggande pipor är lite intressant, jag har ju när jag plastat mina bössor, alltid varit supernoga med att pipan går fritt från framstocken. Den BRNO ZKK 601 i 222 Rem som jag tyvärr sålde nu i vintras, hade däremot pipan fastskruvad en bit ut i framstocken, och den sköt ju som en våt dröm i alla väder.... Jag hade inte plastat den alltså och det var trästock. Helstockarna har väl också pipan fastskruvad en bit fram..eller..?? Jag tror ju att en friliggande pipa måste vara det bästa, åtminstonde när det gäller trästock, syntet vet jag inte. Mvh