Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mysteriet med 270 Win

Featured Replies

Publicerat

Trillade in på en sida om "mysteriet" med 270 Win.

Vad jag har läst mig till så prisas 270 Win, för sin flacka kulbana, precision och förmåga att knuffa ikull vilt på rejäla avstånd.

Men vad jag har förstått så ska den inte vara allt för poppulär i ex bänkskytte tävlingar och dyl.

Svaret finns kanske i denna artikel?

http://www.outdoorlife.com/article.jsp?ID=...mp;categoryID=0

Funderingar, reflektioner någon?

Publicerat

Hej,

jag förstår inte riktigt vad det är du undrar?

270 win är såklart för kraftig och har för dålig egenprecision för att användas i bänkskyttetävlingar. Att det sedan är en vettig jaktpatron för den mesta jakten vi har i Sverige är en annan sak.

Precisionen räcker ju till vid all jakt och eftersom kalibern kan skicka iväg jaktkulor med bra b.c. i ganska höga hastigheter så är den en bra kandidat för den som söker en "långhållsbössa".

Vänligen,

Henrik

P.S Länken funkar inte för mig.

D.S

Publicerat
Hej,

jag förstår inte riktigt vad det är du undrar?

270 win är såklart för kraftig och har för dålig egenprecision för att användas i bänkskyttetävlingar. Att det sedan är en vettig jaktpatron för den mesta jakten vi har i Sverige är en annan sak.

Precisionen räcker ju till vid all jakt och eftersom kalibern kan skicka iväg jaktkulor med bra b.c. i ganska höga hastigheter så är den en bra kandidat för den som söker en "ånghållsbössa".

Vänligen,

Henrik

P.S Länken fumkar inte för mig.

D.S

Var väl just det med egen precisionen jag undrade över :blink:

Tack för svaret Henrik.

Provar att länka till Artikeln igen. http://www.outdoorlife.com/article.jsp?ID=...mp;categoryID=0

Publicerat

Jag har läst artikeln du länkade till och de bekräftar väl bara det vi har sagt? D v s att 270 win inte har den bästa egenprecisionen?

Sedan kan man alltid ha en massa olika teorier om vad detta beror och det är klart att en förhållandevis stor hylsvolym i förhållande till kaliberna brukar sällan vara en fördel. Sedan kommer frågor som hylsbröstets utformning och hur brotscharna ser ut i kalibern upp i mitt huvud men i slutändan är nog det enklaste att acceptera faktumet.

Visst kan du få din 270 win att skjuta bra men om du vill ha en större statistisk sannolikhet för att bössan skall skjuta riktigt bra så väljer du t ex 308 win eller 6.5x55.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Jag har läst artikeln du länkade till och de bekräftar väl bara det vi har sagt? D v s att 270 win inte har den bästa egenprecisionen?

Sedan kan man alltid ha en massa olika teorier om vad detta beror och det är klart att en förhållandevis stor hylsvolym i förhållande till kaliberna brukar sällan vara en fördel. Sedan kommer frågor som hylsbröstets utformning och hur brotscharna ser ut i kalibern upp i mitt huvud men i slutändan är nog det enklaste att acceptera faktumet.

Visst kan du få din 270 win att skjuta bra men om du vill ha en större statistisk sannolikhet för att bössan skall skjuta riktigt bra så väljer du t ex 308 win eller 6.5x55.

Vänligen,

Henrik

Tackar för infon Henrik :blink:

Har som sagt velat en hel del mellan diverse kalibrar, hade bestämt mig för en 270 Win Tikka t3 super varmint.

Men eftersom jag gillar att spendera mkt tid på banan och framför allt att skjuta små träffbilder så trillar vågen över mot en 308 istället, knappast någon nackdel med lite högre kulvikter och kortare repetering :huh:

MVH// Kent

Publicerat

Nu får man fundera lite alltså, var ju inne på en extra pipa i 270win vid nästa beställning, man ska alltså hellre välja någon av de andra, det här tål att tänka på lite, var det en av anledningarna att Försvaret valde 308win i stället för 270win en gång i tiden?

Publicerat
Nu får man fundera lite alltså, var ju inne på en extra pipa i 270win vid nästa beställning, man ska alltså hellre välja någon av de andra, det här tål att tänka på lite, var det en av anledningarna att Försvaret valde 308win i stället för 270win en gång i tiden?

Vad jag förstår så är 270 Win en superbra kaliber.

Men jag resonerar så här: Har som bekant beställt en Tikka T3 super varmint.

Vill ju givetvis få ut det mesta möjliga rent precisions mässigt, tror då det kan vara en fördel med en 308 Win, som ska ha en bättre egenprecision.

Bättre kulutbud, kortare repetering.

Jag var ju länge inne på 280 Remington, men hittade ingen lämplig bössa med den kalibern tyvärr.

Tror iaf att du skulle bli väldigt nöjd hur du än gör?

//Kent

Publicerat
:rolleyes: Skickar dig en räkning på en sömnlös natt :angry:
Publicerat

Tänk vad lätt allt hade blivit om det bara fanns 2-3 kalibrar, inget huvudbry alls.

Ber om ursäkt, hade inte en tanke på att mina spekulationer skulle störa din nattsömn :rolleyes:

Publicerat
Tänk vad lätt allt hade blivit om det bara fanns 2-3 kalibrar, inget huvudbry alls.

Ber om ursäkt, hade inte en tanke på att mina spekulationer skulle störa din nattsömn :rolleyes:

Sen finns det en massa magnum kalibrar man också skulle vilja ha, men jag ska forska mer i ämnet om det blir 270 eller 308 det lutar åt den första just nu, varför görs det så få patroner i 358win och 458win?

Nog så svårt att välja bössa egentligen och nu ska manvälja kaliber också haft på både 308 och 6,5x55 båda jättebra, men nu skulle jag vilja prova mellansteget också, har ju fått någon förtjusning i att skjuta gäss på över +100m så retar det ingen känslig :angry:

Publicerat

Kortare repetering?

Tikka T3 har ju bara en lådlängd, detta borde göra att du måste repetera lika långt även för en 308 win. Visst tänker jag rätt nu?

Publicerat
Kortare repetering?

Tikka T3 har ju bara en lådlängd, detta borde göra att du måste repetera lika långt även för en 308 win. Visst tänker jag rätt nu?

helt rätt sajmon, lådan är lika lång så det borde gå lättare att repetera med 270, för jag hade på g , tidigare ompipning av en 98 husqvarna

och fick rådet att välja en annan kaliber med längre hyllsa pga, repeteringen

hyllsor finns överallt det är bara att kaliberar in en 3006a i verktyget så har du en 270

samme

Publicerat

Hoppsan!

Det hade jag visst förbisett...sorry

:mellow:

Publicerat

Vänligen,

Henrik

P.S Länken funkar inte för mig.

D.S

Förstår inte heller vad menas med ovanstående mening. Du menar alltså att 207 Winchester ska vara almänt känd för dålig egenprecision ?

Eftersom du tar upp det där med 270:ans fruktansvärda kraft som gör att den blir således fullkomligt oduglig till bänkskytte...har du någonsinn skjutit med en 270 Winchester ? vågar nästan tvivla på det.

Det är nog hellre det traditionella (relativt fattiga) utbudet av kulor som gör att den inte kunnat etablera sig som sådan.

Har inte stött på egenprecisionsliga problem hittills själv med en 270 :rolleyes: .

Hälsningar

post-2095-1205950083_thumb.jpg

Publicerat

Hej Georg,

det är alltid kul när vi har lite olika uppfattningar. Jag uppfattade Sickboys ursprungliga fråga som att den handlade om varför 270 inte används vid bänkskytte tävlingar, trots att jag inte är någon bänkskytt har jag genom åren skaffat mig en hygglig erfarenhet och kunskap om precisionsskytte i olika former. Jag vågade mig därför på att svara på den ursprungliga frågan och det svaret är tvådelat.

För det första har 270 win för dålig egenprecision, det var just det som framgick av artiklen där man gjorde ett seriöst försök att verkligen utröna om 270 win hade en "förhållandevis dålig" egenprecision. För detta syfte satte man ihop en bössa efter konstens alla regler med en vikt på över 7 kg men trots detta kom man inte ned på träffbilder under 0.5 MOA. Författaren Jim Carmichel är en erkänd bänkskytt med en förkärlek för 270 win men trots detta konstaterade han att de generationer av precisionsskyttar som valt att inte kamra sina bössor i 270 win nog hade fattat rätt beslut.

Inom det "taktiska skyttet" har trenden varit tydlig de senaste 10 åren, man har i allt större omfattning gått ifrån .30 kalibern för att söka efter ppatroner som levererar kulor med en bättre b.c till en rimlig rekyl. De tre kalibrar som har tilldragit sig det största intresset är 6.5, 6mm och 7mm i nämnd ordning men i stort sett ingen (eller i vart fall väldigt få) har använt sig av bössor i .277 trots att de rimligen borde vara intressanta. Eftersom den största delen av detta exprimenterande skett i USA där 270 win jämte 30-06 väl nästan får betraktas som nationalklenoder så kan du vara säker på att de hade använt 270 win om de tyckt att den hade en tillräcklig precisionspotential.

För det andra så är som sagt 270 win en för kraftig patron för bänkskyttetävling. med det menar jag egentligen att den dels ger för kraftig rekyl i bössor som klarar viktgränsen för att skjuta "fri rekyl" men också att hylsvolymen i förhållande till kulvikten blir ganska stor vilket innebär att det är svårare att få till laddningar som skjuter tillräckligt tätt. Så är det egentligen i varje kaliber, ju mindre hylsvolymen är desto lättare är det att få till bra och harmoniska laddningar. Visst använder man kalibrar med motsvarande kraft som en 270 win inom bänkskyttet inom t ex JK 1 eller på riktigt långa håll men jag har hittills aldrig hört talas om någon toppskytt som haft en 270 win i någon tävling. Om så skulle vara fallet vore det intressant att få reda på det...

I den andra delen av mitt svar så lovordade jag som du vet 270 win som en vettig jaktpatron med tillräcklig precision för att vara ett bra val som långhållskaliber vid jakt.

På din direkta fråga om jag någonsin skjutit med en 270 win så är svaret att visst har jag det, en av dessa bössor använde jag som jaktgäst i Skottland med gott resultat och den andra hjälpte jag till att ta fram lite laddningar för. Bägge gångerna upplevde jag bössorna som trevliga att skjuta med även om det var lite småbesvärligt att ta fram riktigt bra laddningar till "handladdningsprojektet".

Jag måste säga att jag tycker att det är lite märkligt att du reager så kraftigt på mitt inlägg eftersom jag redan i det första svaret skrev att precisionen räcker till all jakt :rolleyes:

Min följdfråga blir givetvis, har du någonsin skjutit någon bänkskytte tävling med din 270 win???

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Hej Henrik.

Tack för responsen.

Som första svar vid din spontana fråga...nej, jag har aldrig skjutit någon bänkskytte tävling med min 270 Winchester. Nej, jag har aldrig ens skjutit någon bänkskytte tävling överhuvudtaget.

Men vad kommer artikelförfattaren fram till egentligen ?

Efter ett noggrannt test med ett enda vapen, i och för sig speciellt framtagit för just det här ändamålet, så kommer han fram till att:

1. Fabriksammo presterar generellt sämre än handladdat, till och med uselt. Konstigt nog så tror jag att det är den generella uppfattningen inom skjutvärlden, i alla fall hos undertecknad.

2. Handladdat ger generellt bra precision, med ett fåtal undantag. Tror faktiskt också att det är relativt almännt förekommande hos dom som handladdar (inklusive undertecknad). Aldrig haft ett vapen som presterade likadant med samtliga laddningar. Vissa laddningar helt enkelt ogillas av vissa vapen.

Författaren till och med medger olika väldigt sannolika anledningar till 270:ans bristfallande popularitet inom tävlingsskyttet. Exempelvis antalet befintliga tävlingsbara kulor...eller kanske fåtalet.

Den fick aldrig chans att etablera sig inom tävlingsskyttet just på grund av 30-06 enligt författaren, och ammunitionsproducenter hängde inte med eftersom 270 hade redan fått sin "hylla" eller "fack" som enbart jaktkaliber. 30-06 var nämligen den enda tillåtna kalibern i NRA-tävlingar under en lång tid.

Observera till och med författarens egna ordaval "Bum rap" som på klarspråkig engelska blir "an unjust accusation, verdict, or punishment".

Om ett enda testvapen, konstruerat på samma sätt, av samma människor, samma skytt, men i en annan kaliber...låt oss säga en 308 Winchester skulle skjuta lika kass med fabriksammunition, i det här fallet upp till 2.7 tum, och nästan 0.5 tum med handladdat, skulle det innebära slutet för 308:ans tävlingsduglighet ?

Det här med 270:ans kraft och dess påverkan på precisionen, vad ska man säga om de som tävlar med 300 Winchester Magnum ?

Jag måste faktiskt hålla med om en sak, jag har aldrig sett eller hört någon tävla med en 270:a. Min uppfattning av varför det är så är inte samma som din. Men å andra sidan, det spelar inte så stor roll, jag tävlar inte. Det räcker för mig att ett av mina vapen skjuter just som det gör.

Jag låter medföljande bild säga det jag vill. Samma bana, samma håll, en annan laddning.

Ha en god påsk!

post-2095-1205960473_thumb.jpg

Publicerat

Hej Georg,

jag kan bara börja med att konstatera att vi tolkar det som Jim Carmichel skrivit på olika sätt men eftersom artikeln ligger ute så kan alla som är intresserade läsa och skaffa sig en egen uppfattning vilket givetvis är positivt. Författaren undersöker precisionen genom att skjuta 4 stycken 5 skottsträffbilder på 100 yds, vilket är något annat än att skjuta en tre skottare på 100m. För att man skall kunna säga något om precisionen i en bössa skall man så klart diskutera ett medelvärde av ett antal skjutna serier, bänkskyttarna skjuter 5 st 5 skottsserier och räknar medel på dessa. Nu är jag fel människa att gå in i en djupare diskussion om bänkskytte, ställer du din fråga på t ex robsoft eller något bänkskytteforum kan du säkert få ett bättre svar på varför i princip inga bänkskyttar använder 270 win. Bänkskyttar är ett exprimenterande släkte som har provat det mesta i jakten på små träffbilder.

Nu tror jag i och för sig att du delvis missuppfattat mig (eller valt att missupfatta mig), jag har aldrig påstått att 270 win skulle ha för dålig precision för att vara en riktigt bra jaktpatron. Tvärtom har jag hela tiden sagt att 270 win är en utmärkt jaktpatron. Det faktumet att patronen inte har vad som krävs för att vara konkurrenskraftig i en bänkskytte tävling är en helt annan sak (du hittar inga 30-06 eller 300 win mag heller i prislistan för normala bänkskyttetävlingar).

Du konstaterar att du aldrig haft några problem med egenprecisionen i din bössa men då skall man ha klart för sig att precisionskraven ser helt olika ut i en jaktbössa och en bänkskyttebössa.

När det gäller jaktbössor kan en begåvad smed utan tvekan sätta ihop en 270 win som skjuter snitt på runt 15 mm på hundra meter vilket givetvis räcker för alla jaktliga situationer.

Det skyttet som jag själv "kan" är det "taktiska skyttet" där det i och för sig använts en hel del patroner med prestanda som liknar 270win men även där är konkurrensen numera så hård och nivån på toppskyttarna så jämn att de allra flestat tävlande söker efter varje liten fördel de kan få. Det har inneburit att patronerna som används ligger mellan 6mm XC och 308 win idag, dessa patroner har visat sig fungera i en uppsjö av bössor. Skälen till dessa val har jag gått igenom i hyfsad detalj i en annan tråd Introduktion till taktiskt skytte

Med två små barn runt köksbordet hinner jag dessvärre inte skriva ett mer omfattande svar nu...

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Jag har skjutit några bänktävlingar, bl.a. SM och NM med en Light Varmintbössa i 6PPC. Även om jag knappt har erfarenhet nog att ens kalla mig en bänkskytt så har jag snappat upp en hel del under dessa tävlingar, eftersom det är en mycket social och trevlig form av skytte.

När det gäller just 270 Win har jag inte så mycket att tillföra egentligen, men jag kan säga detta: bänkskytte handlar egentligen om några få saker: vindläsning, taktik, och en bra bössa och utrustning, i den ordningen. Man måste uppfylla alla tre delarna för att ha en chans att nå toppen. Visst kan en orutinerad "få till det" ibland, exempelvis som när jag hade minsta serie för dagen efter tre omgångar på LV200 under SM 2005. Serien mätte 10,0 mm på 200 meter (5 skott), men eftersom bänkskyttet inte premierar temporärt lyckosamma individer så var denna serie mestadels kortvarig glädje och hjälpte snarast till att sänka medlet på de totalt 5 st. 5-skottsserier man skjuter under tävling. En bänkskyttetävling skiljer definitivt agnarna från vetet mha relativt många serier och roterande skjutlag (vilket betyder att alla får smaka på alla olika vindförhållanden).

Tittar man på en utrustningslista för en 100- eller 200-meterstävling så finner man i princip enbart 6PPC och möjligen nån enstaka 6BR eller 22BR. Anledningen till detta är inte att bänkskyttar är hjärntvättade och inte vågar prova nya saker, utan den att de flesta bänkskyttar vill VINNA. 6PPC är en otroligt välkomponerad och väl fungerande patron med närmast obegripligt goda möjligheter till att skjuta snuskigt tätt, och således definitivt en "vinnarpatron". Dessutom har den fördelen att eftersom så många använder den så är de flesta precisionssmeder väl förtrogna med den, vilket innebär att sannolikheten att de filar ihop en tätskjutande bössa är hög. Ska man ha någon som helst chans att nå prispallen på en tävling så måste man ha en bössa som skjuter 5 skott in i ett enda hål på 100 meter, alltså träffbilder neråt 2-3 mm.

Det finns de som gillar att experimentera och inte "följa strömmen" när det gäller patronval och utrustning, men dessa hittar man sällan i toppen av resultatlistorna. Sen finns det förstås undantag eftersom det finns utrymme för förbättringar i princip överallt, men just 6PPC har visat sig mycket svårslagen.

En 270 Win har ballistik och rekyl som gör att den definitivt är olämplig på avstånd under 300 meter, och jag skulle nog säga att störst användningsområde har man rimligen på 500-1000 meter, med betoning på den kortare distansen. När det gäller de längre avstånden är fokus på att skicka iväg en kula med så hög bc som möjligt i så hög hastighet som möjligt, för att minimera vindavdriften, men bössan måste ändå skjuta små serier för att ha nån chans.

Att 270 Win är en förträfflig jaktpatron gör den dock inte automatkvalificerad som en bra bänkskyttedito, som tidigare nämnts. Låt oss inte jämföra äpplen med päron.

Publicerat

en gång frågade jag en person vad hans bästa serie med bössan var 12 mm på trehundra var svaret lite förläget.

han var snabb att tillägga att det inte sa något om bössan och skytten då det var den sämsta seriena som räknades och dom var det svårt att få till.

jag tänke en hel del på det han sa och det har förändrat mitt sätt att se på mina resultat när jag tränar.

nästan alla bössor kan få till några bra serier bara några få kan prestera på beställning med bra träffbilder på dom sämsta seriena.