Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlicens / 5:e Vapnet m.m.

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som vet hur följande situation skulle bedömas av farbror blå.

Jag har fem vapen. Om jag kommer på att byta ut ett av dessa (inte det sista som jag fick motivera ansökan till) mot ett annat vapen i en annan kaliber, måste jag då skriva en motivering till eller är denna situation inget problem? :blink:

Vänligast

Henrik

Publicerat
Är det någon som vet hur följande situation skulle bedömas av farbror blå.

Jag har fem vapen. Om jag kommer på att byta ut ett av dessa (inte det sista som jag fick motivera ansökan till) mot ett annat vapen i en annan kaliber, måste jag då skriva en motivering till eller är denna situation inget problem? :huh:

Det trista svaret är att "det beror på" :angry:

Jag har aldrig behövt motivera byte av nån position i vapengarderoben, men en god vän var däremot tvungen att motivera bytet av sitt 6:e vapen - i det här fallet en 308 mot en 30-06.

Vad det står i lagen vet jag inte riktigt, men det är uppenbart att det tolkas olika vilket är ganska upprörande.

Publicerat

Nu hänger jag inte med riktigt, är det något nytt att man måste motivera sina vapen köp? skriv ingenting så får de väl höra av sig om de funderar över något, de ringde mig när jag köpte 375:an och undrade vad jag skulle med alla klass 1 bössor till, den här ska jag ha till björnjakten svarade jag och så var det klart.

Publicerat
  • Författare
Nu hänger jag inte med riktigt, är det något nytt att man måste motivera sina vapen köp? skriv ingenting så får de väl höra av sig om de funderar över något, de ringde mig när jag köpte 375:an och undrade vad jag skulle med alla klass 1 bössor till, den här ska jag ha till björnjakten svarade jag och så var det klart.

Man måste motivera den 5-6 vapnet i sin vapengarderob. Dvs. du får ha 4 vapen men när du köper det femte måste du förklara till vad du ska använda bössan till osv. Här kan det understrykas att det INTE är att rekommendera att säga att du har något vapen som är arvegods och som bara "står". Detta godtas inte enligt egen erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

I Vapenförordningens 2 kap. 4 § står följande att läsa:

För tillstånd till innehav av jaktvapen krävs att sökanden avlagt prov som visar att han har grundläggande kännedom om jakt och viltvård och kan handha vapnet. Provet skall avläggas inför en provledare som förordnats av polismyndigheten efter förslag av Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund/Landsbygdens jägare.

Närmare föreskrifter om provet och i övriga frågor som avses i första stycket meddelas av Naturvårdsverket.

Kostnaderna för provtagningen skall betalas av den som avlägger provet enligt en taxa som fastställs av Naturvårdsverket.

Den som har avlagt prov som avses i första stycket skall vid prövning enligt 2 kap. 4 § vapenlagen (1996:67) anses ha behov av jaktvapen, om inte särskilda skäl föranleder annat. Vad som har sagts nu gäller inte i fråga om vapen som avses i 2 kap. 5 § denna förordning.

Vid tillämpning av fjärde stycket skall behovet anses motsvara fyra jaktvapen, stommar eller lådor till sådana vapen, om det inte finns omständigheter som talar för att sökanden behöver fler vapen än så. Tillstånd till fler än sex jaktvapen, stommar eller lådor till sådana vapen, får beviljas endast om sökanden visar att det finns ett mycket kvalificerat behov av ytterligare vapen. Förordning (2006:1304).

Och som nästan färdigutbildad jurist tycker jag att detta bör tolkas som att om jag en gång skrivit en motivering för fem vapen ska jag inte behöva motivera detta igen om ett av vapnen byts ut.

Och försöker de jävlas med mig så ska ja skriva ut vapenförordningen och personligen idka högläsning.

/Henrik

Publicerat

Håller med det kan inte behöva motiveras varenda gång du gör ett ingrepp i vapenskåpet.

Publicerat

Vad "licens-tanten" i min kommun sa var det att "4 vapen rekommenderas som max enligt Vapenförordningen, Vapenlagen säger 6, om inte särskilda behov föreligger. Vapenlagen är en lag, förordningen är bara en rekomendation. Lagen står över förordningen.".

I Värnamo kommun föreligger inga hinder upp till sex vapen.

Kanske vi har det bra, men finnarna har det bättre.

Publicerat
  • Författare
Vad "licens-tanten" i min kommun sa var det att "4 vapen rekommenderas som max enligt Vapenförordningen, Vapenlagen säger 6, om inte särskilda behov föreligger. Vapenlagen är en lag, förordningen är bara en rekomendation. Lagen står över förordningen.".

I Värnamo kommun föreligger inga hinder upp till sex vapen.

Kanske vi har det bra, men finnarna har det bättre.

Ja och då hade "vapentanten" fel. En förordning är förvisso lägre i rättskällehierarkin men den håller sig inom lagens ramar. Förordningar utfärdas av regeringen på riksdagens bemyndigande enligt Regeringsformen. Så den där vapentanten hade nog inte vidare pejl på hur juridiken fungerar.

Vapenförordningen stadgar också, som mitt utdrag visar på, att 4 skall anses vara grundbehov medan ytterligare 2 kan medges om skäl finnes. Max är därmed 6.

Henrik Olofsson

Jur stud

Publicerat
Ja och då hade "vapentanten" fel. En förordning är förvisso lägre i rättskällehierarkin men den håller sig inom lagens ramar. Förordningar utfärdas av regeringen på riksdagens bemyndigande enligt Regeringsformen. Så den där vapentanten hade nog inte vidare pejl på hur juridiken fungerar.

Vapenförordningen stadgar också, som mitt utdrag visar på, att 4 skall anses vara grundbehov medan ytterligare 2 kan medges om skäl finnes. Max är därmed 6.

Henrik Olofsson

Jur stud

Kan så vara, du har säkert mer koll på det där än vad jag någonsin kommer att få. Men var ligger problemet, att behöva komma in med "särskilda" skäl när man vill byta ut en klass ett mot en annan kan ju rimligtvis inte vara nödvändigt om man redan hade en tidigare. När "tanten" uttryckte sig som jag sa, var när jag frågade om möjlighet till en kal. 22. I meningen som föregick den jag återgivit ovan så sa hon "du har ju 6,5:an och den där grova, en kombi och hagelgeväret så det är inga som helst problem. Men sen är det så att "vapenförordningen rekommenderar.....osv osv"."

Koll eller inte, hon har en enligt mig väldigt sund syn på "folks behov", och det kan vi nog enas om att det måste vara viktigare än paragrafer i lagar och förordningar, iallafall för oss hederliga jägare och vapenägare. Skurkar och banditer skaffar nog sina vapen utan licensansökan, behov eller inte. :D

Publicerat
  • Författare
Kan så vara, du har säkert mer koll på det där än vad jag någonsin kommer att få. Men var ligger problemet, att behöva komma in med "särskilda" skäl när man vill byta ut en klass ett mot en annan kan ju rimligtvis inte vara nödvändigt om man redan hade en tidigare. När "tanten" uttryckte sig som jag sa, var när jag frågade om möjlighet till en kal. 22. I meningen som föregick den jag återgivit ovan så sa hon "du har ju 6,5:an och den där grova, en kombi och hagelgeväret så det är inga som helst problem. Men sen är det så att "vapenförordningen rekommenderar.....osv osv"."

Koll eller inte, hon har en enligt mig väldigt sund syn på "folks behov", och det kan vi nog enas om att det måste vara viktigare än paragrafer i lagar och förordningar, iallafall för oss hederliga jägare och vapenägare. Skurkar och banditer skaffar nog sina vapen utan licensansökan, behov eller inte. :)

Absolut! Tänk om de handläggarna på polismyndigheten Uppsala hade samma syn. Det skulle vara perfekt.

Mtt syfte med tråden var att höra mig för om någon hade erfarenhet av denna situation. För det skulle inte förvåna mig om byråkratin kräver ytterligare en motivering...:(

/Henke