Publicerat Mars 16, 200818 yr tjena! Idag har jag tagit vara på en rävsvans för att hänga i antennen, jag fick instruktioner på hur jag skulle "trä" av den från själva svansen och allt gick bra! Så min fråga är nu om den är klar att hänga upp eller om man behöver göra någonting mer och isåfall vad? Tack på förhand! Hare!
Publicerat Mars 17, 200818 yr Du bör nog sprätta upp svansen och skrapa den ren. Jag antar att du nu har liksom en tub, den "tuben" ska du sprätta och sen skrapa ren köttsidan. //Roggman66
Publicerat Mars 17, 200818 yr ok, mjo den är som ett U eller hur jag ska säga, så jag snittar upp den eller? mjo tanken är så
Publicerat Mars 17, 200818 yr Japp! När du tar av svansen gör du ju ettsnitt ca 10 cm långt, sen lirkar du ju ut benet och får ju då ett tomrum som ett rör eller vad jag ska säga. Det är bara att följa ditt ursprungliga snitt tills du når toppen/slutet. Skrapa sedan bort allt kött ect med en sked. //Roggman66
Publicerat Mars 17, 200818 yr Japp! När du tar av svansen gör du ju ettsnitt ca 10 cm långt, sen lirkar du ju ut benet och får ju då ett tomrum som ett rör eller vad jag ska säga.Det är bara att följa ditt ursprungliga snitt tills du når toppen/slutet. Skrapa sedan bort allt kött ect med en sked. //Roggman66 Jo precis, men själva skinnet låter man bara det vara som det är eller Väldigt tacksam för svaret Hare!
Publicerat Mars 29, 200818 yr häfta fast skinnet med en häft apparat på en planka eller liknande du ska få den att ligga plant mot den och sedan vräker du på salt ( mycket) efter några veckor så är det klart samme
Publicerat Mars 29, 200818 yr häfta fast skinnet med en häft apparat på en planka eller liknande du ska få den att ligga plant mot den och sedan vräker du på salt ( mycket)efter några veckor så är det klart samme Hur länge håller det och kommer det inte småkryp och gottar sig på skinnet efter ett tag ? Måste man inte på med alun och massa annat för att det ska bli "dött" ? Har du provat själv´? Mvh..
Publicerat Mars 29, 200818 yr jag brukar annvända svansarna till flugbindning så kryp vill jag inte ha! jag brukar lägga in den i frysen i mellán åt då funkar det samme
Publicerat April 1, 200818 yr ok, lånat två böcker på bibloteket och även snackat med en konseevator. Konservatorn skulle ha 300 kr för att fixa en och eftersom den inte är så värst fin, svansen alltså. Så provar jag som det stog i boken jag lånade eller något utav era tips. jag ska snitta upp den och skrapa bort allt kött osv. Sen stod det något om potatis mjöl i boken men vad tror ni? Tack för svaren!
Publicerat April 1, 200818 yr ok, lånat två böcker på bibloteket och även snackat med en konseevator. Konservatorn skulle ha 300 kr för att fixa en och eftersom den inte är så värst fin, svansen alltså. Så provar jag som det stog i boken jag lånade eller något utav era tips.jag ska snitta upp den och skrapa bort allt kött osv. Sen stod det något om potatis mjöl i boken men vad tror ni? Tack för svaren! Jag tror att det bara är till för att suga upp fett o vätska. Bställ det så kalade Trappern Kitet. Det innehåller ju alun och de andra kemikalierna som gör att skinnet blir konserverat. Mvh..
Publicerat April 1, 200818 yr Jag tror att det bara är till för att suga upp fett o vätska. Bställ det så kalade Trappern Kitet. Det innehåller ju alun och de andra kemikalierna som gör att skinnet blir konserverat. Mvh.. Ok, hur mycket kan det tänkas kosta då?
Publicerat April 1, 200818 yr 250 kr. Gå in här och läs mer. Mvh.. http://www.ideverkstaden.com/skinnberedning.html
Publicerat April 11, 200818 yr 250 kr. Gå in här och läs mer. Mvh.. http://www.ideverkstaden.com/skinnberedning.html Konservatorn ville ha 300 kr så när man fäller en finare räv med finare svans nästa period så blir det nog till att lämna in den, så blir det riktigt gjort
Publicerat Maj 25, 200817 yr Det kostar att bereda en svans. Du kan göra ett eget bad med egna garvsyror, med tex bark från lite olika träd, som man gjorde förr. Min farbor är konservator. Jobbar med detta som yrke. En rävsvans, obearbetad, utan enbart flådd och saltad kommer klara sig. Ett tag. Sedan kommer massa små sköna kryp. Gör som det står i boken! Experimentera! Dela med dig av resultatet! Och skall du sedan ha en rävsvans som är väldigt fin så kosta på dig och lämna in!
Publicerat Maj 25, 200817 yr 300 spänn för en rävsvans? låter som ett rån tycker jag. För det dubbla får man ju ett bäverskinn berett, och DET är är ett styvt jobb, kan aldrig tänka mig att det är hälften så svårt att göra en rävsvans, möjligen ett helt skinn. Här finns en beskrivning som liknar det sätt min far använder till bäverskinn http://www.vildsvin.se/garva.htm Nyttig pdf http://www.nordicseal.org/contentlibrary/s...arvrapp2lag.pdf
Publicerat Maj 26, 200817 yr 300 spänn för en rävsvans? låter som ett rån tycker jag. För det dubbla får man ju ett bäverskinn berett, och DET är är ett styvt jobb, kan aldrig tänka mig att det är hälften så svårt att göra en rävsvans, möjligen ett helt skinn.Här finns en beskrivning som liknar det sätt min far använder till bäverskinn http://www.vildsvin.se/garva.htm Nyttig pdf http://www.nordicseal.org/contentlibrary/s...arvrapp2lag.pdf Att bereda ett bäverskinn i göteborg kostar 600 - 1000 Då skall skinnet bara helt klart för att garvas. Inga fettrester, helt renskuret, saltat. För en person som skall göra detta så blir det ingen vidare hög timmpenning. Det skall flås, skrapas, saltas. Kroppen skall tas om hand om. Garvas!
Publicerat Maj 26, 200817 yr Jag menade givetvis inte att man får en bäver garvad för 600 bagis om man kommer med bävern direkt från vattnet, sedan tog jag för givet att man knappast lämnar en rävsvans med kött och ben kvar till beredning, jag menar, så svårt är det inte att dra ur svansen (benet) ur pälsen (det är ju faktiskt lättare när den sitter kvar på räven t.o.m.) för att sedan sprätta upp den. Samt skrapa och torka. Men jag kanske är konstig som tycker att man ska kunna ta reda på och framförallt kunna flå det man skjuter.
Publicerat Maj 27, 200817 yr Jag menade givetvis inte att man får en bäver garvad för 600 bagis om man kommer med bävern direkt från vattnet, sedan tog jag för givet att man knappast lämnar en rävsvans med kött och ben kvar till beredning, jag menar, så svårt är det inte att dra ur svansen (benet) ur pälsen (det är ju faktiskt lättare när den sitter kvar på räven t.o.m.) för att sedan sprätta upp den. Samt skrapa och torka.Men jag kanske är konstig som tycker att man ska kunna ta reda på och framförallt kunna flå det man skjuter. Nej. Jag tycker också det är en grundläggande princip. Men så är det inte hos gemene man. Då jag har en del inblick i detta, så ser man att det är en hel del, till och med majoriteten som inte kan hantera viltet efter skottet. Problem med urtagning, flåning, tillvaratagande av djuret. Mm mm mm... Men! En rävsvans är lätt. Man får flå runt, hänga i en grenklyka, och rycka till : )