Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffläge till vänster!

Featured Replies

Publicerat

Har lite problem med träffläget på sida-sidan har jag märkt. Ligger lite vänster om ca halvmeter. Är det någon som har provar att fila på kolven för att ändra träffläget? Visst ska jag kunna ändra träffen till höger genom att fila / sandpappra på vänstersidan av kolven. Har "kindstöd" så där är lite att ta av.

Hur mycket ska man ta? :)

Ps. Får nog skjuta ett par smällar till på slammad tavla innan jag tar fram raspen men ändå....

Vore tacksam för lite råd...

Publicerat

Hövva! Läskigt detta..

Testa att ta ett hagel eller något litet och tejpa på det MITT på spången vid lådan. Gör ett antal anläggningar och om detta stämmer så ska haglet hamna till höger om kornet tror jag. Då kan du fila bort trä från stockens vänstra sida för att på så sätt få skallen/ögat centrerat över spången. Haglet ska alltså, som du säkert förstått, ligga mitt för kornet. Skitviktigt att du får haglet centrerat över spången men det förstår du säkert. Ligger det centrerat och ser bra ut vid varje anläggning så vete fan, frågan är om inte spången sitter felmonterad på något sätt då..

Ska villigt erkänna att jag inte har björnkoll på detta men jag tror det stämmer hyfsat.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack Hipshot.

Tror inte jag behöver limma på något. Om jag gör en torranläggning och tittar på målet som jag brukar för att sedan blunda med det ena ögat och sikta så ser jag att jag ligger till vänster. När kolven ligger rätt vid kind och axel ligger träffen något förskjutet. Om jag konsentrerar mig på kornet och spången vid anläggningen hamnar jag "rätt" men jag har lärt mig skjuta med blicken på målet och korn, spång som en grå skugga i förgrunden. Det blir jobbigt att "sikta".

Tror att bössan inte passar riktigt i sidled. Man kan få skränkt om den men jag tror det är svårt och dyrt. Lättare att fila ned en bit men frågan är hur mycket :lol:

Det är inte riktigt så att jag vill prova mig fram, svårt att sätta på om det blir för mycket som tas bort.

Publicerat
Tack Hipshot.

Tror inte jag behöver limma på något. Om jag gör en torranläggning och tittar på målet som jag brukar för att sedan blunda med det ena ögat och sikta så ser jag att jag ligger till vänster. När kolven ligger rätt vid kind och axel ligger träffen något förskjutet. Om jag konsentrerar mig på kornet och spången vid anläggningen hamnar jag "rätt" men jag har lärt mig skjuta med blicken på målet och korn, spång som en grå skugga i förgrunden. Det blir jobbigt att "sikta".

Tror att bössan inte passar riktigt i sidled. Man kan få skränkt om den men jag tror det är svårt och dyrt. Lättare att fila ned en bit men frågan är hur mycket :lol:

Det är inte riktigt så att jag vill prova mig fram, svårt att sätta på om det blir för mycket som tas bort.

Är inte helt klar över vad du menar men om jag försöker förklara igen, något vettigare, så kanske det klarnar..

Grejen med det tillfälligt påtejpade haglet är inget annat än att ge dej besked om hur spångbilden ser ut. Du ska bara testa detta med haglet vid torranläggning hemma. Tejpa på haglet och slut ögonen, gör tio torranläggningar. Vid varje torranläddning så öppnar du högerögat om du är högerskytt och det du då ser är hur bössan passar dej. Du ska inte fundera på vad du siktar på eller hur du ligger i förhållande till en tänkt träffpunkt utan enbart och uteslutande hur spångbilden ser ut. Ligger allt ok så ska haglet ligga i underkant på kornet typ rakt nedanför. Minsta lilla förskjutning åt något håll i förhållande till kornet är det som gör att du skjuter på sidan om.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Med lite häftmassa och ett hagel US nr. 3 har jag gjort som Hipshot rekommenderade. Bakre kornet ligger hela tiden höger om det främre. (Jag är högerskytt.) Så det blir väl att sätta till raspen ????

Hur mycket ska man hyvla bort?

Publicerat
Hur mycket ska man hyvla bort?

Prova dig fram, försiktigt!

Om jag var du så hade jag tagit på mig jaktkläder vid inpassningen, så att anläggningen är bra med jaktkläder.

Publicerat

Ha! Nu rör det sig.. Hyvla ngr mm, testa och slipa lite till. Tipset är att när du tror att du är nöjd så JAGA med bössan innan du börjar olja in kolven igen. Skitsurt att upptäcka att du måste ta lite mer efter att du oljat in efter konstens alla regler.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Fick sandpapprat av lite, ca en halv millimeter och gissa om det gjorde skillnad! Nu träffar jag lerduvorna. :rolleyes:

Sköt lite på slammad tavla och centrum kunde flyttas lite mer ( en dm eller så) men jag är nöjd som läget är nu. Får se hur det går när jag skjutit lite mer... Lättare att ta bort än att sätta till!

Tack för hjälpen !

Publicerat

Kul att du fick ordning på grejerna!!!

Mvh!

• 5 years later...
Publicerat

Den här sex år gamla tråden har fått igång mitt hagelskytte! Eller, hagelträffande för att vara exakt. 

Istället för att tejpa ett hagel på spången klämde jag fast en pappersbit med ett litet hål i, när jag stängde bössan. 

Trodde att jag låg lite till vänster. jojo! Det blev en hel del filande innan jag ens hade ögat över spången. 

Så med denna bump vill jag belysa vikten av att kolla så bössan passar och samtidigt passa på att tacka samtliga som har bidragit till denna tråd! 

Jag har haft kännedom om att man "måste" anpassa kolven även tidigare. Korta, förlänga, höja, sänka osv. Men när jag hittade den här tråden fick jag av någon anledning tummen ur och gjorde det ordentligt. Kanske för att det är en praktisk beskrivning på hur man ska göra.

I vilket fall.TACK för hjälpen!  :thumbsup: