Publicerat Augusti 2, 200520 yr Hej! Hur går det att få jaktlicens på en 8x58RD, sporteriserad Sv. Remington m/67/89? Det finns en i släkten som kanske måste lämnas in, men den är i oförskämt fint skick med helt frisk pipa och 99% blånering utan rost. Finns det något det kan bli krångel med? I en annan tråd läste jag att Sv. Jägareförbudet är mot de här vapnen - kan det spela roll? Pete P.S. Någon som jagar med en?
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Du kan ha en jävla tur och få licens på den för att din handläggre inte känner till senaste besluten. Men annars så har jägareförundet och RPS gått ihop mot dem. MVH Håkan
Publicerat Augusti 2, 200520 yr I så fall måste man ju sluta ge licens för Rugerettor, kipplauf, drillingar och kombibockar också. Eller vad är det man vill åt? Enkelskottet? Bara öppna riktmedel? Pete
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Du kan ha en jävla tur och få licens på den för att din handläggre inte känner till senaste besluten.Men annars så har jägareförundet och RPS gått ihop mot dem. MVH Håkan Vad är det senaste beslutet och när kom det? Fick jaktlicens på min 2002 utan problem, tänkte ta den som minne men då var jag tvungen å plugga denå det vägrade jag så då blev det jaktlicens istället.
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Minnesanteckningar från en vapenhandläggarekonferans.MVH Håkan Hade man några skäl? Eller rättare sagt: vad tyckte man att man hade för skäl? Pete
Publicerat Augusti 2, 200520 yr När en människa ärver ett gammalt vapen vill hon givetvis inte plugga detta. Skall man behålla vapnet opluggat så krävs oftast jaktlicens, men skall man ha det pluggat går det bra på minneslicens. RPS claes har retat sig kraftigt på att en del har skaffat jaktlicens på de här vapnen istället för att plugga dem och därför genomdrivit detta. MVH Håkan
Publicerat Augusti 2, 200520 yr När en människa ärver ett gammalt vapen vill hon givetvis inte plugga detta.Skall man behålla vapnet opluggat så krävs oftast jaktlicens, men skall man ha det pluggat går det bra på minneslicens. RPS claes har retat sig kraftigt på att en del har skaffat jaktlicens på de här vapnen istället för att plugga dem och därför genomdrivit detta. MVH Håkan Varför ska man plugga ett fullt användbart vapen? Varför reta sig på att folk vill ta vara på användbart arvegods? > Har detta något stöd i själva lagstiftningen, eller kan man överklaga ett avslag? Pete P.S. Och vad har SvJF sagt om det?
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Svenska Jägareförbudet har stött RPS på punkten att 8x58RD och 12,7 REm är olämpliga jaktvapen. Naturvårdsverket däremot håller inte med utan tittar istället på anslagsenergi och kultyper och anser att kalibrarna är utmärkta för sina klasstillhörigheter. Jodå man kan överklaga, men chansen att vinna är otroligt liten. Men eftersom det är gratis så BÖR man göra det. MVH Håkan
Publicerat Augusti 3, 200520 yr Svenska Jägareförbudet har stött RPS på punkten att 8x58RD och 12,7 REm är olämpliga jaktvapen.--- Varför skulle just de vapnen vara olämpliga? Jag börjar bli nyfiken - det verkar mest som ett gäng oreflekterade tyckare bubblat på. Pete P.S. Jag läste en gång en bok som hette "A confederacy of dunces". Varför titeln dyker upp som ett pop-upfönster i skallen när jag skriver detta förstår jag inte. : : :
Publicerat Augusti 3, 200520 yr Därför att det inte finns ammunition till dem i handeln så att risken är för hög att deras ägare inte träningsskjuter tillräckligt. Personligen anser jag det vara kvalificerat trams, en intresserad ägare med en 12,7 skjuter säkert betydligt fler skott än medelsnitts ägaren av en .300 WBY. MVH Håkan
Publicerat Augusti 3, 200520 yr Därför att det inte finns ammunition till dem i handeln så att risken är för hög att deras ägare inte träningsskjuter tillräckligt.Personligen anser jag det vara kvalificerat trams, en intresserad ägare med en 12,7 skjuter säkert betydligt fler skott än medelsnitts ägaren av en .300 WBY. MVH Håkan Om någon annan sagt detta, hade jag nog mest trott att man drev med mig. ??? I så fall borde väl alla vildkatter och specialkonstruerade patroner vara otillåtna också? Vad ska man ha ett vapen till om man inte skjuter med det? Pete
Publicerat Augusti 3, 200520 yr Om någon annan sagt detta, hade jag nog mest trott att man drev med mig. ??? I så fall borde väl alla vildkatter och specialkonstruerade patroner vara otillåtna också? Vad ska man ha ett vapen till om man inte skjuter med det?Pete Så här är det, det här landet styrs av idioter, så även alla myndigheter > Det finns åt helvete för många paragrafryttare som sitter på sina feta arslen o har inte en jävla susning vad dom talar om, men prata ska idoterna göra, allt för att höras o synas >
Publicerat Augusti 4, 200520 yr Här fär Ni en bild av bössan - tyvärr syns inte den fina flamhärdningen så bra. Pete
Publicerat Augusti 4, 200520 yr Tror att FARB på robsoft jagar med en. Har du inte fullt i garderoben? MVH Håkan
Publicerat Augusti 4, 200520 yr Håkan vad är det för gänga på den, det ser ut som en trapetsgänga men den är helt rak i sidorna?. Funderar på en 45-70 pipa till den, vad går en sån operation på? Är det samma pris som till en repeter?
Publicerat Augusti 4, 200520 yr Det är en kvadratgänga. Det är något mer kostsamt att pipa om en remington eftersom där blir lite utdragarefräsning med, men inga större skillnader. MVH Håkan
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Ok då vet jag, måste bara komma på vilket objekt som är mest brått med 6,5:an eller rem:en
Publicerat September 26, 200520 yr Har precis fått ordning på min Remington Rolling Block i 8x58RD. Hade lite strul med att få licens (för ett år sen ca) men fick lite tips från herr Spuhr och då gick ansökan igenom . Du kanske minns det Håkan? Är det ännu svårare nu? I så fall är jag glad att jag hann få licensen, för maken till smidig bössa har jag aldrig sett! Har kortat pipan till 54,5 cm och monterat en Husqvarna jaktdiopter, totallängden är 95 cm. Hade 30 st Norma Alaska fabriksammo, nu har jag 25. Fick idag laddverktygen som jag beställt från CH Tool&Die. Snabb leverans, men finishen är inte den bästa. Vi får se när jag laddat om dom fungerar. EDIT: Såg när jag ändrat datuminställningarna för att se månad, att tråden inte var så färsk. Ja ja det får väl gå ändå
Publicerat September 27, 200520 yr . Fick idag laddverktygen som jag beställt från CH Tool&Die. Snabb leverans, men finishen är inte den bästa. Vi får se när jag laddat om dom fungerar. Har samma verktyg o dom fungerar bra bortsett från att dom kalibrerar halsen lite väl hårt, får se vad du tycker. Vad kan man göra åt det egentligen?
Publicerat September 28, 200520 yr Skrämmande läsning vart är våra myndigheter på väg ??? Jag har själv funderat på att skaffa mig en 8x58RD på jaktlicens, verkar vara kört nu då?
Publicerat September 28, 200520 yr Värt att notera är som sagt att Svenska Jägar?förbundet har tagit ställning mot detta vapen (jag är inte med i SJF...:). Polisen anförde det som ett av skälen till att neka mig licens. Vapentypen som sådan kan de ju inte anmärka på. Jag menar, vad skiljer en rullblockare från t.ex en Ruger No.1 eller en kipplauf rent generellt? En sista möjlighet borde kunna vara att pipa om vapnet till en "vanlig" kaliber om det visar sig omöjligt att få licens på en 8x58RD. Då försvinner dock en stor del av charmen tycker jag Tråkigt om det tar en sådan vändning.