Publicerat Mars 18, 200818 yr Är det någon som har erfarenheter av detta ställ? Bra? Dåligt? Är tänkt att användas till räv och bockjakten. http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...=&sida_nr=1
Publicerat Mars 18, 200818 yr Är det någon som har erfarenheter av detta ställ? Bra? Dåligt?Är tänkt att användas till räv och bockjakten. http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...=&sida_nr=1 Japp jag har det. Köpte det i somras och hitils har det hållt ihopp bra och då jagar jag mycket och utsätter kläderna för rätt stora påfrestningar Själva camouflaget är bra och jag använder det på all fågeljakt och med handskar och mask på det där så syns man mycket dåligt. Har inte provat det så mycket inom bock och rävjakten men jag upplever det som relativt tyst efter ayy stället har blivit tvättat några gånger.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Är det någon som har erfarenheter av detta ställ? Bra? Dåligt?Är tänkt att användas till räv och bockjakten. http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...=&sida_nr=1 Hej Gyttorp Vill du ha något riktigt ljudlöst till räv och bockjakt så titta på detta !! http://butik.nordicsportsman.se/Shop/Appli...php?iMenuId=107 Pürschstället är kanon. Supermjukt och HELT tyst. Kan med fördel användas som mysställ hemmavid också Skaffade pürschstället förra året och nu funderar jag på ett lövcammo set eller "kompostställ" som dom kallar det på Bågsektionen Är det någon som har provat sådana?
Publicerat Mars 18, 200818 yr Är det någon som har erfarenheter av detta ställ? Bra? Dåligt?Är tänkt att användas till räv och bockjakten. http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...=&sida_nr=1 Något som vi har mycket att lära av när det gäller smygjakt och vaktjakt så är det hur man jagar i USA, där är all jakt med hund förbjuden när det gäller klövvilt förutom i vissa stater där hundjakt är tillåten för vildsvin. Det här med att rådjur inte ser särskillt bra är nonsens det vet var och en som har prövat att dra ner en ansktsmask när man står på pass vid drevjakt. Camo är alltid rätt men det som hindrar oss svenska jägare är tradition!!! Vi är uppfostrade i den "tyska jaktskolan" där jägare skall klä sig i lodengrönt och helst ha en rakborste i hatten De camomönster som jänkarna använder är ren vetenskap och varje mönster har kostat milijontals dollar att utveckla, varför då chansa? En annan sak som jänkarna är överlägsna på är att tillverka kläder som inte prasslar. Det är bara i Sverige som alla klädtillverkare använder GoreTex i USA så existerar inte detta material bland jaktkläder pga. att det låter för mycket. GoreTex är ett amerikanskt material. Jag använder också Mossy Oak's pürsch-ställ och är mer än nöjd det är faktiskt helt ljudlöst. Skall ta en närmare titt på deras "kompost-ställ" Diffusion 3-D. www.nordicsportsman.se
Publicerat Mars 19, 200818 yr Det finns en tråd om Nordicstället här på forumet, under Bågjakt, Utrustning. Jag fick hem mitt 3D ställ från Nordic i går, har inte hunnit prova det i grönsakerna än, men så här spontant så tycker jag det är mycket förtroendeingivande. Mycket tyst,kvaliten verkar vara mycket bra när man tittar på sömmar och dyligt, genomtänkt konstruktion. Tror att man som smyg-vak-kråkgömmejägare, bl a kan spara in på en del cammo-nät släpande, när man har detta ställ. Jag har också två ställ från Pinewood, ett vår/höst och ett vinter, är supernöjd med dessa också, dessa ställ är nog det tystaste jag stött på, dessa ställ är ju inte komposthögsställ, utan 3D tryckta mönster. Håller fullt och fast med dej, classeolle, om att vi här uppe dras med det tyska arvet (fråga mej , jag vet, jag är 50% surkålstysk, har väl sett mina morbröder på jakt... ), men tror samtidigt att det mycket är en generationsfråga, det där kommer att lösa sig med tiden. Däremot så är jag inte någon förespråkare av cammo på gemensamhetsjakter, typ älgjakten, det är för mig en säkerhetsfråga att kunna se mina kamrater på avstånd, både som passkytt och som hundförare. Men sen får man ju inte glömma att inget cammo i världen kan ersätta ett taskigt uppträdande i terrängen, men kombinationen bra uppträdande och cammo är oslagbart! Mvh
Publicerat Mars 19, 200818 yr Det finns en tråd om Nordicstället här på forumet, under Bågjakt, Utrustning.Jag fick hem mitt 3D ställ från Nordic i går, har inte hunnit prova det i grönsakerna än, men så här spontant så tycker jag det är mycket förtroendeingivande. Mycket tyst,kvaliten verkar vara mycket bra när man tittar på sömmar och dyligt, genomtänkt konstruktion. Tror att man som smyg-vak-kråkgömmejägare, bl a kan spara in på en del cammo-nät släpande, när man har detta ställ. Jag har också två ställ från Pinewood, ett vår/höst och ett vinter, är supernöjd med dessa också, dessa ställ är nog det tystaste jag stött på, dessa ställ är ju inte komposthögsställ, utan 3D tryckta mönster. Håller fullt och fast med dej, classeolle, om att vi här uppe dras med det tyska arvet (fråga mej , jag vet, jag är 50% surkålstysk, har väl sett mina morbröder på jakt... ), men tror samtidigt att det mycket är en generationsfråga, det där kommer att lösa sig med tiden. Däremot så är jag inte någon förespråkare av cammo på gemensamhetsjakter, typ älgjakten, det är för mig en säkerhetsfråga att kunna se mina kamrater på avstånd, både som passkytt och som hundförare. Men sen får man ju inte glömma att inget cammo i världen kan ersätta ett taskigt uppträdande i terrängen, men kombinationen bra uppträdande och cammo är oslagbart! Mvh Bra sammanfattat Crowfear! Tål väl att tilläggas att Amerikanarna är ganska snabba på att prova nya grejer hela tiden. Mycket är bra och smarta lösningar, medans andra inte är så bra. Var tal om att kläder med "Scent-tec" teknologi skulle bli "mättade" efter ett tag och därför inte skulle vara fullt så effektiva som man tidigare trott. (var några killar som stämde ett sådant företag för en tid sedan, ska se om jag lyckas hitta artikeln senare idag.) Tycker ochså att den Tyska jägarkulturen fört med sig många bra saker, "hedring" av viltet bla. Säkerheten måste givetvis alltid vara prioritet nr ett, oavsett om man jagar med krutvapen eller pilbåge. Är övertygad att användningen av cammo kommer att öka, då fler människor upptäcker dess fördelar MVH//Kent PS:lyckades hitta länken om stämmningen http://www.trmichels.com/ActivatedCarbonScience.htm För mer läsning i ämnet kan ni gå in på www.bowcountry.com DS PPS:Får passa på att be Gyttorp 36g om ursäkt, blev lite av en trådkapning. Har öppnat en tråd ang Scent Control på bågjägar sektionen.