Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harskrik?

Featured Replies

Publicerat

Någon som använt lockpipa med harskrik för att locka räv? Funkar det bra?

Publicerat

Jag har testat detta under senare delen av förra hösten, men utan resultat.

Inför denna säsong ska jag återuppta blåsandet och de ska banne mig ge resultat. 8)

Hört andra som använt metoden med flera fällda rävar som belöning :D

Publicerat
  • Författare

Funderar på att ge mig på detta också. När vi var och sköt trut senast så var det en del rävar i farten som satt och skällde/skrek, vad man nu vill kalla det. Hade varit kul att få dem på hagelhåll=)

• 5 months later...
Publicerat

funkar det bra till kråkor?

• 3 months later...
Publicerat

hittade en fälthare-unge bakom min maskinhall , och har en jämthund och en tax som springer fritt runt på gårdern :o  , så jag lag dit en lasst-pall ungefär 5 meter i från harungen så den kunde krypa in där och la gräs över lastpallen så den smälte inn bättre ,gjorde jag rätt eller fel med att lägga dit lastpallen ? ??? skrämmer lastpallen harmamman ???MVH NISSE

Publicerat

OCH så hammnar hundarna i hungården till hösten

Publicerat
hittade en fälthare-unge bakom min maskinhall , och har en jämthund och en tax som springer fritt runt på gårdern :o  , så jag lag dit en lasst-pall ungefär 5 meter i från harungen så den kunde krypa in där och la gräs över lastpallen så den smälte inn bättre ,gjorde jag rätt eller fel med att lägga dit lastpallen ? ??? skrämmer lastpallen harmamman ???MVH NISSE

I Finland tror jag att det är rätt vanligt att jägarna lägger ut lastpallar för att hjälpa harungarna. Blev för övrigt omkullvräkt av en finnstövar tik när vi var ute på cykelturen ikväll!

En ungräv dök upp på 3 meters håll och tiken efter. Blev bra drev ca 30 minuter sen gick förmodligen räven i gryt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har testat att locka endel med min kombinerade pipa harskrik/muspip. Brukar använda den på räv under augustikvällar vid slagna åkrar. Min erfarenhet är att den till en början funkar bra(2-max3ggr), speciellt på ungrävarna som ibland kommer som skjutna ur en kanon. Använder man den däremot för ofta så skrämmer den mer än lockar. Personligen använder jag bara harskriksfunktionen på pipan. Om jag ser en räv på håll och vill locka med mispip går det bättre att frambringa lätet med bara läpparna. Vill du höra hur pipan låter kan du gå in på www.stabilotherm.se där finns inspelade lockljud.

• 1 month later...
Publicerat

Jag har precis samma erfarenhet, ungrävarna kommer som aldrig förr men dom äldre är helt orörda. Tror att dom genomskådar bluffen  >:(