Publicerat Mars 19, 200818 yr vad är det för art riktigt? Fälthare eller? japp det stämmer tyskhare=fälthare
Publicerat Mars 20, 200818 yr Sedan har vi ju korsningen Mohare . Någon gång måste ju även jag få vara lite besserwisser Mohare är ingen korsning. Skogsharen finns i fyra undergrupper i sverige: Sydhare-skåne,blekinge Mohare-småland ,mellansverige Nordhare-mellansverige,norrland Fjällhare-fjällregionen För övrigt tror jag att moharen är utdöd i dessa snöfria tider.....här i sthlm fanns den i hyggligt antal för 15år sedan,sköt min sista mohare för 10 år sen,har varken sett någon eller spår efter någon sedan dess /Micke
Publicerat Mars 20, 200818 yr Författare ser fan inte ens skillnad på skogshare o fälthare jag så jag ska inte säga nåt om olika skogsarter Men det låter ju tragiskt att dom verkar utdöda. verkar vara en trend för traditionella småvilt att dö ut nuförtiden.. Orren o järpen har försvunnit nästan helt ifrån Åland nu.. Fasaner likaså. För 10-15 år sen och ännutidigare så fanns det orrar o järpar i tusentals tusental längs ellinjerna.. Vad beror detta på månntro? Människans egoism som sabbar deras häckningsmarker?
Publicerat Mars 20, 200818 yr Någon gång måste ju även jag få vara lite besserwisser Mohare är ingen korsning. Skogsharen finns i fyra undergrupper i sverige: Sydhare-skåne,blekinge Mohare-småland ,mellansverige Nordhare-mellansverige,norrland Fjällhare-fjällregionen För övrigt tror jag att moharen är utdöd i dessa snöfria tider.....här i sthlm fanns den i hyggligt antal för 15år sedan,sköt min sista mohare för 10 år sen,har varken sett någon eller spår efter någon sedan dess /Micke Messerchmitter där!! Finns det ingen korsning mellan Tyskharen och någon/några av de svenska arter/underarter?
Publicerat Mars 20, 200818 yr Fasaner likaså. . Vad beror detta på månntro? Människans egoism som sabbar deras häckningsmarker? Till viss del är det nog så. För 10-15 år sedan hade även vi gott om fasan,innan alla bönder grävde upp alla öppna diken och täckdikade varenda åker där jag bor. Dessutom avbuskades kantzonerna...det tog inte ens ett år så var alla fasaner borta och då fanns det inte en enda räv att skylla på heller pga rävskabben. /Micke
Publicerat Mars 20, 200818 yr Författare det tråkiga är ju att det är förbaskat fina vilt som försvinner först av någon anledning..
Publicerat Mars 20, 200818 yr Messerchmitter där!!Finns det ingen korsning mellan Tyskharen och någon/några av de svenska arter/underarter? Jo da Fältharen kan para sig med skogsharen men vissa typiska kännetecken finns då tex,fältharens långa öron och det orange ögat. Om korsningarna skett i flera generationer så blandas arvsanlagen upp och kan till slut vara svårt att avgöra. /Micke
Publicerat Mars 20, 200818 yr ser fan inte ens skillnad på skogshare o fälthare jag så jag ska inte säga nåt om olika skogsarter Men det låter ju tragiskt att dom verkar utdöda. verkar vara en trend för traditionella småvilt att dö ut nuförtiden.. Orren o järpen har försvunnit nästan helt ifrån Åland nu.. Fasaner likaså. För 10-15 år sen och ännutidigare så fanns det orrar o järpar i tusentals tusental längs ellinjerna.. Vad beror detta på månntro? Människans egoism som sabbar deras häckningsmarker? Hur e' det möjligt, när den ena e' vit och den andra e' brun
Publicerat Mars 20, 200818 yr Författare på vintern kanske jag ser skillnad. men sommaren vetefan alltså
Publicerat Mars 21, 200818 yr Sen har vi int tyskharar på fasta Åland, kan finnas lite i vår östraskärgård kanske. Dom fältharar jag sitt i Finland och Sverige va betydligt mycket större än våra skogsharar.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Vi har en fälthare här. Väldigt tam oxå. Sen hörde jag igår att det synts ungar framme i grannbyn...nu i vintras... Vete tusan vart dom ploppar upp från...
Publicerat Mars 26, 200818 yr ragatan:Var på Åland bor du? Jag är Dalkulla... Absolut inte Ålänning... Bor i Ludvika Kommun...