Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt riktmedel Zeiss Varipoint

Featured Replies

Publicerat

Såg att det kommit ett nytt riktmedel till Varipoint-modellerna, nr 60, samt att de "gamla" 56 (som jag har själv) och 54(?) försvunnit ur sortimentet.

Nån som har koll på bakgrunden till detta?

/Må

Publicerat

http://www.zeiss.de/C12567A80033D63E/Conte...1256A6900437B6F

Ovan länk till deras riktmedel. I mina ögon ett obegripligt beslut. 60 är inte i mina ögon ett lika bra drevjaktsriktmedel som exempelvis 54. I Sverige har dessa varit storsäljare och populärare än 0an. Men det kanske ser annorlunda ut i andra delar av världen?

Publicerat
  • Författare

Och då blir ju också Varipoint och Diavari-modellerna likställda vad gäller riktmedel.

Varför då köpa en Varipoint i framtiden?

/Må

Publicerat

Lite muttrig över att dom inte kan få till en Diavari V 4-16x50 när alla andra premium företag säljer bulk av dom. :( Z5 riktmedlet i en 2,5 till 10 känns ju lite overkill.

Publicerat

jag har haft #60 i snart fyra år i mitt IOR och är mycket nöjd fortfarande, dock används det inte på drevjakt.

Publicerat
Lite muttrig över att dom inte kan få till en Diavari V 4-16x50 när alla andra premium företag säljer bulk av dom. ;) Z5 riktmedlet i en 2,5 till 10 känns ju lite overkill.

Instämmer! En 4-16 är efterlängtad, deras 6-24 är lite för klumpig för min smak även om jag försöker att komma överens med den.

De har dock en \\\"tacticalversion\\\" som säljs under Hensoldt.

4-16x56%20Hensoldt%20mit%20SAKO%20TRG22%20nah.JPG

Se:

http://www.i-e-a.de/productssimple51.html

Publicerat

Kindbo,

har du kännt på Hensoldts 4-16x56 ? Den är MASSIV! Hensoldt själva säger att den väger 900 gram men det exemplaret jag hade i min hand vägde 980 gram, jag vet inte om det var ett tidigt förserieexemplar...

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Kindbo,

har du kännt på Hensoldts 4-16x56 ? Den är MASSIV! Hensoldt själva säger att den väger 900 gram men det exemplaret jag hade i min hand vägde 980 gram, jag vet inte om det var ett tidigt förserieexemplar...

Vänligen,

Henrik

Okidoki, misstänkte väl det. Den har dessutom 34 mm mellanrör vilket är ganska opraktiskt för en amatör...

Det är dock så att en civil(-are) 4-16 skulle få mig på köptankar precis som jag antydde lite löst tidigare. Om de dessutom klämmer ut en 4-16x42 är jag förmodligen såld. Detta då jag sällan har känt något större behov av hög förstoring i samband med jakt i mörker vilket gör 56-tuben lite "overkill" om man tänkt använda kikaren under någorlunda bra ljusförhållanden.

Det är bara att konstatera att det är lite tråkigt att Zeiss lade ner produktionen av deras 5-15x42 istället för att utveckla den...

Publicerat

Snackade med en kille igår som hade beställt en S&B PMII 4-16x42. Det ska bli spännande och se hur den är IRL, själv har jag bara klämt på deras 4-16x50. Misstänker dock att även denna är något klumpig även om den är lite lättare än hensoldten.

Publicerat

Meopta tillverkar väl en 4-16x44!? till en synnerligen intressant prislapp - runt 9000 pix inkl belyst julgran tycker jag mig ha sett :rolleyes:

Har tidigare haft en belyst 3-12x56 och optiken är bra. Vart lite lack på att tuben var så lättrepad bara.

MVH

Publicerat
Meopta tillverkar väl en 4-16x44!? till en synnerligen intressant prislapp - runt 9000 pix inkl belyst julgran tycker jag mig ha sett :rolleyes:

Har tidigare haft en belyst 3-12x56 och optiken är bra. Vart lite lack på att tuben var så lättrepad bara.

MVH

Stämmer, modellen finns dock bara på deras hemsida och ingen svensk handlare har den i sitt sortiment på nätet men de beställer säkert om man frågar. Är sugen på en sånt själv....

Publicerat
Snackade med en kille igår som hade beställt en S&B PMII 4-16x42. Det ska bli spännande och se hur den är IRL, själv har jag bara klämt på deras 4-16x50. Misstänker dock att även denna är något klumpig även om den är lite lättare än hensoldten.

S&B PMII 4-16x42 är både billigare och lättare än Hensoldts 4-16X42.

post-549-1206651655_thumb.jpg

EDIT: Menade Hensoldt 4-16X56, men PMII:an ser grymt smidig och läcker ut. En riktig "villha" pryl :blink:

Redigerad med Sajmon

Publicerat

Sajmon, den kikaren jag kollade på var en Hensoldt 4-16x56 var har du hittat en Hensoldt 4-16x42??

Henrik

Publicerat
Sajmon, den kikaren jag kollade på var en Hensoldt 4-16x56 var har du hittat en Hensoldt 4-16x42??

Det jag menade var självklart 56:an :blink:

Publicerat
Det jag menade var självklart 56:an :(

Vad ligger priset på en Hensoldt 4-16X56 och S&B 4-16x42 ungefär?

Är där belysning och kulbanekompensator på S&B 4-16x42 också.

Publicerat
Vad ligger priset på en Hensoldt 4-16X56 och S&B 4-16x42 ungefär?

Är där belysning och kulbanekompensator på S&B 4-16x42 också.

S&B 4-16X42 kostar 1 960 €.

Hensoldt 4-16X56 (Front focal) kostar 2 472 €.

Priserna är tagna från www.finnaccuracy.com

S&B 4-16X42 har belysning som standard dessutom kan du välja mellan metriska (0.1 mil per klick) eller MOA targetrattar. Samt välja mellan 4 olika riktmedel.

Publicerat
Meopta tillverkar väl en 4-16x44!? till en synnerligen intressant prislapp - runt 9000 pix inkl belyst julgran tycker jag mig ha sett ;)

MVH

De har de och jag var riktigt nära att beställa en sådan för ett tag sedan. Jag kom dock på andra tankar när jag vid ett tillfälle fick möjlighet att ta mig en rejäl titt. Det är säkert en prisvärd kikare men den når inte riktigt hela vägen fram för min del, å andra sidan är det väl inte riktigt rättvist att jämföra den med de kikare som tidigare nämnts.

meostar-r1-4-16x44.jpg

Meopta 4-16x44

Publicerat
S&B 4-16X42 kostar 1 960 €.

Hensoldt 4-16X56 (Front focal) kostar 2 472 €.

Priserna är tagna från www.finnaccuracy.com

S&B 4-16X42 har belysning som standard dessutom kan du välja mellan metriska (0.1 mil per klick) eller MOA targetrattar. Samt välja mellan 4 olika riktmedel.

Metriska (0.1 mil per klick) eller MOA vilket ska man väja och varför.

Publicerat
Metriska (0.1 mil per klick) eller MOA vilket ska man väja och varför.

För oss svenskar som använder det metriska systemet till vardags, t.ex. 1 m, 1 dm, 1 cm - är det självklart lättare med MILS (0.1 mil är 1 cm på hundra meter).

MOA "systemet" blir ju automatiskt lite svårare när vi inte använder termer som "1/8 inch" till vardags.

1 MOA är 1 inch på 100 yards (om jag inte minns helt fel).

Metriska klick passar också utmärkt till riktmedel som är baserade på "MIL systemet". T.ex. Mil-dot, där det oftast är 1 mil mellan varje "dot".